Makita RT0700: Andere 8mm spantang beter?

Harm69

Nieuw lid
12 jan 2018
8
0
Veldhoven
Hallo,

Ik heb gisteren de Makita set rt0700cx3j gekocht (Hornbach, via 'laagste prijs garantie' nog een keer -10%). Van de bijgeleverde 8 mm spantang word ik niet helemaal blij: Deze is nogal simpel en heeft slechts 1 'snede'. Zowel het vastzetten (veel kracht nodig) en losmaken (wil niet goed los) vind ik niet geweldig.

De bijgeleverde spantang is type A-86181:spantang_8mm_meegeleverd.jpg

Op de website van Makita zie ik ook een ander type: 763618-5: spantang_8mm_763618-5.jpg, die er iets meer als een 'echte' spantang uitziet (maar nog steeds 1 'doorgaande' gleuf heeft).

- Heeft er iemand ervaring met het gebruik / veranderen naar de '763618'? Is deze prettiger in het gebruik?
- past deze met dezelfde spanmoer als de meegeleverde spantang?

Groeten,

Harm
 

pietjeekes

Actieve deelnemer
1 mei 2016
133
6
Berlaar-Heikant BE
ben er zelf ook wel naar benieuwd. Want bij mij is de 8mm spantang die er bij was geleverd maar zozo. de afwerking kon wat beter. zitten bramen aan die de frees grijpen maar dus er ook voor zorgen dat de freesbit vast zit in de spantang.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Ik gebruik de spantang al bijna twee jaar zonder problemen
Ook al ziet hij er anders uit er is nog nooit een freesje los geschoten
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Ik heb deze inmiddels ook een jaartje of drie en geen problemen. Had eerst hetzelfde gevoel, maar er is (zover ik kon vinden) geen ander model dat past. Alternatief is op maat laten maken, maar zal aan de prijs zijn. Heb daar wel eens adressen van op het forum gezien, maar heb deze zo niet beschikbaar.
Bedenk overigens dat deze frees niet bedoeld is om continu grote hoeveelheden weg te halen. Dat zal misschien zijn weerslag op de spantang hebben, maar zeer zeker meer op je machine.

Kijk overigens goed naar de meegeleverde kopieerhuls/bus. Deze bleef bij mij een lichte speling houden, ondanks 2x vervangen en vervanging van de freesvoet. Volgens Makita conform specificaties, maar voor mij moet dit gewoon spelingsvrij zijn, anders krijg je toch kleine afwijkingen. Was niet zo'n euvel om de machine terug te zenden (ik ken geen alternatief met de zelfde mogelijkheden) en uiteindelijk opgelost (dankzij een tip uit amerika)met een setje messing schroefbussen van silverline. Deze pasten perfect in de freesvoet en zijn geheel spelingsvrij.
 

Harm69

Nieuw lid
12 jan 2018
8
0
Veldhoven
Bedankt voor de antwoorden.

Gisteren heb ik de eerste serieuze klus gedaan. Daarbij kwam het freesje op een gegeven moment een stukje uit de spantang (groef te diep). Nog steviger vastdraaien hielp, maar dat is wel harder dan ik normaal 'vast is vast' vind. Losmaken van het freesje lukt alleen door de spantangmoer los te draaien en zo het freesje uit de spantang te drukken. Ik heb nog wat meer algemene vragen maar die zal ik in de al bestaande RT0700 post stellen.

De spantang uit de spil krijgen gaat makkelijk door er de as van een freesje in te steken, en dan een beetje te buigen. Dan springt de spantang los.

Het plaatje wat in mijn beginpost staat voor de 'goede' spantang klopt waarschijnlijk niet, onder het zelfde artikelnummer wordt ook gewoon de bijgeleverde 8mm spantang verkocht.

Groeten,

Harm
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.