vakterminologie

kodama

Actieve deelnemer
Beste forumleden,
Vermits er vaak gediscussieerd wordt over benamingen en terminologie start ik een nieuwe rubriek over een van mijn favoriete onderwerpen, vakterminologie.
Ik maak me er zelf veel te vaak schuldig aan om Engelse terminologie te gebruiken, eigenlijk toch niet te verantwoorden ondanks dat ik vooral in de VS werk. Maar vanuit een professioneel standpunt mag ik toch wat strenger voor mezelf zijn.
Niet enkel Vlaamse of Nederlandse vaktermen kunnen besproken worden, maar ook deze uit dialecten. Deze zijn vaak nog interessanter en vooral het leukst om terug in gebruik te brengen. De enige manier om deze mooie woorden uit het onbruik te redden is door ze te blijven gebruiken.

Zo vroeg ik mij het verschil af, als dat er al is, tussen beslag- en kantbijl welke in sommige literatuur als slechtbijl wordt omschreven. Volgens mij zijn ze allemaal dezelfde maar dan vraag ik mij nog af waar de verschillende benamingen gebruikt werden en waarom.

Onlangs kende ik de juiste vertaling niet voor 'windingsticks', ik weet het nog altijd niet. Frustrerend, bijna beschamend. Ik kan misschien zelf iets bedenken zoals referentiestokken of microrechtmaakhout.
Dus bij deze het initiatief.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ik zit er niet echt in de vaktermen maar wij hebben het over een Ketelpak. Rotterdams voor overall

:lol: :lol: Die snappen de meeste ook niet ;) ;)
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
armadaman zei:
Ik zit er niet echt in de vaktermen maar wij hebben het over een Ketelpak. Rotterdams voor overall

:lol: :lol: Die snappen de meeste ook niet ;) ;)

in den helder kennen we die term ook en gebruiken hem ook vaak op maandag een mooie frisse blauwe overall en op vrijdag middag is hij zwart en vettig :D
 

WR1944

Oud hout
In het Engels noemt men de overall ook een boilersuit. Winston Churchill droeg dat regelmatig gedurende WW2 tijdens luchtalarm. Het kreeg daarom als bijnaam "sirensuit". Dus nu weet je gelijk waar de benaming ketelpak vandaan komt.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Zo kwam ik onlangs 'krashout' tegen bij een afbeelding in een boek van een kruishout. Zou dit een Limburgse benaming kunnen zijn?

Of een schrijffout;-)[/quote]
nee dat slaat op het type mesjes dat erop zit dacht ik ;) een krashout heeft een nagel ipv een mes.

of zoiets he :mrgreen:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.