Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11

Onderwerp: vakterminologie

vakterminologie

Beste forumleden,
    Vermits er vaak gediscussieerd wordt over benamingen en terminologie start ik een nieuwe rubriek over een van mijn favoriete onderwerpen, vakterminologie.
    Ik maak me er zelf veel te vaak schuldig aan om Engelse terminologie te gebruiken, eigenlijk toch niet te verantwoorden ondanks dat ik vooral in de VS werk. Maar vanuit een professioneel standpunt mag ik toch wat strenger voor mezelf zijn.
    Niet enkel Vlaamse of Nederlandse vaktermen kunnen besproken worden, maar ook deze uit dialecten. Deze zijn vaak nog interessanter en vooral het leukst om terug in gebruik te brengen. De enige manier om deze mooie woorden uit het onbruik te redden is door ze te blijven gebruiken.

Zo vroeg ik mij het verschil af, als dat er al is, tussen beslag- en kantbijl welke in sommige literatuur als slechtbijl wordt omschreven. Volgens mij zijn ze allemaal dezelfde maar dan vraag ik mij nog af waar de verschillende benamingen gebruikt werden en waarom.

Onlangs kende ik de juiste vertaling niet voor 'windingsticks', ik weet het nog altijd niet. Frustrerend, bijna beschamend. Ik kan misschien zelf iets bedenken zoals referentiestokken of microrechtmaakhout.
    Dus bij deze het initiatief.

Re: vakterminologie

Winding sticks zijn scheluwlatjes of scheeltelatjes.

Arthur

Ik zit er niet echt in de vaktermen maar wij hebben het over een Ketelpak. Rotterdams voor overall

:lol: :lol: Die snappen de meeste ook niet

Scheluwlatjes, uiteraard. Bedankt Arthur.

Ketelpak, nee nog nooit van gehoord. Misschien ets meer uitleg?

Zo kwam ik onlangs 'krashout' tegen bij een afbeelding in een boek van een kruishout. Zou dit een Limburgse benaming kunnen zijn?

[/quote]Zo kwam ik onlangs 'krashout' tegen bij een afbeelding in een boek van een kruishout. Zou dit een Limburgse benaming kunnen zijn?

Of een schrijffout;-)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door armadaman
    Ik zit er niet echt in de vaktermen maar wij hebben het over een Ketelpak. Rotterdams voor overall

:lol: :lol: Die snappen de meeste ook niet
    in den helder kennen we die term ook en gebruiken hem ook vaak op maandag een mooie frisse blauwe overall en op vrijdag middag is hij zwart en vettig

Wil je een hoop vakteminologie moet je op volgende link klikken:

http://www.joostdevree.nl/shtmls/letter_a.shtml

gr.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

In het Engels noemt men de overall ook een boilersuit. Winston Churchill droeg dat regelmatig gedurende WW2 tijdens luchtalarm. Het kreeg daarom als bijnaam "sirensuit". Dus nu weet je gelijk waar de benaming ketelpak vandaan komt.

Zo kwam ik onlangs 'krashout' tegen bij een afbeelding in een boek van een kruishout. Zou dit een Limburgse benaming kunnen zijn?

Of een schrijffout;-)[/quote]
    nee dat slaat op het type mesjes dat erop zit dacht ik een krashout heeft een nagel ipv een mes.

of zoiets he :mrgreen:

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kodama
    Ketelpak, nee nog nooit van gehoord. Misschien ets meer uitleg?
    Vroeger, de stoom tijd, werden alle ketels op kolen gestookt. De mannen die bij de ketels stonden te scheppen hadden een ketelpak/overall aan.

Forum Rechten