linkshandig en de bovenfrees

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik heb nooit een goede relatie gehad met mijn bovenfrees en ik heb er al een heel aantal versleten. Maar ik was nooit echt tevreden met het resultaat van vrije hand frezen. Ik heb nu een festool Of1400, dus je zou zeggen dat het niet aan het materiaal kan liggen. Maar ik heb altijd het gevoel dat ik 3 handen nodig heb om goed te kunnen frezen.

Nu vroeg ik me af zou het kunnen omdat ik linkshandig ben. Dat ik hem "verkeerd om" vast heb en dat daar het probleem zit.
Wat is de ervaring van andere linkshandigen?
En verder tips hoe uit de vrije hand te frezen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Ik ben ook linkshandig, maar je moet jezelf aanleren om als een rechtshandige machines te bedienen.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Elke bovenfrees heeft twee prachtige handvatten, soms met de mooiste ergonomische vormgeving.
Maar ik gebruik die handvatten niet, want ze zitten altijd veuls te hoog waardoor de controle over de machine slecht is. De reactiekracht zit altijd juist heel laag, bij het freesje.
Ik hou de machine altijd vast met de twee duimen om de twee kolommen geklemd, zo laag als mogelijk is; dan is er een perfecte controle en sturing mogelijk.
Nou ben ik (qua werk, niet politiek) extreem rechts, maar op deze manier vastgehouden kan ook een extreem links figuur goed met de machine overweg.
Wim.

Aanvulling: er zijn machines waarbij de aan/uitknop permanent ingedrukt moet worden tijdens het werk. Dat is kl*te, want daardoor ben je gedwongen om de machine op een slechte of onhandige manier vast te houden, èn krijg je (bij langdurig gebruik) last van de buigpezen van je wijs- of middelvinger.
Als ik zo'n soort machine gekocht heb, dan verbouw ik 'm direct zodat-ie aan kan blijven zonder te hoeven knijpen. Klinkt misschien gek, maar dat is in mijn opinie veiliger.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Veel machines zijn zo geconstrueerd dat je de vol gas vergrendelknop indrukt op het moment dat je de machine stevig vast pakt als linkshandige bediener.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Elke bovenfrees heeft twee prachtige handvatten, soms met de mooiste ergonomische vormgeving.
Maar ik gebruik die handvatten niet, want ze zitten altijd veuls te hoog waardoor de controle over de machine slecht is. De reactiekracht zit altijd juist heel laag, bij het freesje.
Ik hou de machine altijd vast met de twee duimen om de twee kolommen geklemd, zo laag als mogelijk is; dan is er een perfecte controle en sturing mogelijk.
Nou ben ik (qua werk, niet politiek) extreem rechts, maar op deze manier vastgehouden kan ook een extreem links figuur goed met de machine overweg.
Wim.

Aanvulling: er zijn machines waarbij de aan/uitknop permanent ingedrukt moet worden tijdens het werk. Dat is kl*te, want daardoor ben je gedwongen om de machine op een slechte of onhandige manier vast te houden, èn krijg je (bij langdurig gebruik) last van de buigpezen van je wijs- of middelvinger.
Als ik zo'n soort machine gekocht heb, dan verbouw ik 'm direct zodat-ie aan kan blijven zonder te hoeven knijpen. Klinkt misschien gek, maar dat is in mijn opinie veiliger.

Het probleem van zo vast hebben: als je de machine moet bedienen dan moet je de machine eerst overpakken. Dan heb je even geen controller over.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
180
29
Ik ben linkshandig, frees meestal met een festool of1010 en soms met een groene bosch (gof?). Ik heb echt moeten zoeken naar een goede manier om controle te hebben, maar dat had volgens mij niet zoveel met linkshandigheid te maken. Nu druk ik met m'n linkerhand, vooral duim, op de zool bij de kolom. M'n andere hand (rechts) heeft de revolver vast of rust op het motorhuis. Dit laatste vooral omdat die nogal eens omhoog wil komen wat ik best kwalijk vind voor zo'n dure frees.
Een frees die mij gelijk prettig in de handen lag en heel mooi stabiel en rustig liep en goed vergrendelde was de metabo ofe1229, mocht ik ooit een nieuwe frees kopen zou het denk ik die zijn, of een mafell lo50 maar die wordt niet meer gemaakt.
Ik zou zeggen ga een met de frees over materiaal lopen zonder dat hij draait en zoek naar de fijnste manier van vasthouden, maar dit heb je misschien al uitgebreid gedaan. Succes!
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Ik had hetzelfde probleem, ik heb een kanten frees gekocht, wat kleiner en handzamer, en ik kan het freesje goed in de gaten houden.

Succes.

Gr Danny
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.