Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

1-component matte transparante afwerking

Ik maak regelmatig kleine objecten in hout en ondanks een geoliede look vaak zeer mooi is, lenen sommige dingen zich eerder tot tranparante matte 'onzichtbare' afwerking.
    Zeer tevreden van Trae Lyx voor tafel en parket, maar het 2 componenten systeem is me te omslachtig om telkens te mengen in kleine hoeveelheid bv. theedoosje of messenblok.
    Kennen jullie een 1 component lak die vergelijkbare resultaten oplevert?
    Trae Lyx maakt ook een meubellak, iemand ervaring hiermee?
    Laatst gewijzigd door olivier_a; 10-08-19 om 07:39.

Er is nu ook een nieuw product in hun gamma "Raw Wood Effect Oil":

Geheel nieuw in het Trae Lyx programma is de RAW WOOD EFFECT OIL. Dit is een product voor mensen, die hout het liefst in de oorspronkelijke staat zien. Houten objecten, of het nu vloeren, meubels of kinderspeelgoed zijn, behandeld met RAW WOOD EFFECT OIL, behouden de look and feel van onbehandeld hout.
    Iemand hier ervaring mee?
    Ik heb een gelijkaardig product "Rubio Monocoat Invisible Oil" al eens geprobeerd, maar dat gaf een witte schijn.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2015
    Ik denk niet dat je een onzichtbare olie zal vinden. Olie doet het hout altijd donkerder kleuren, dus daarom doen ze er wit pigment bij om het bleker te krijgen. Ik snap perfect je probleem. Ik grijp ook niet graag naar Skylt voor kleine werkstukjes. Ik ben heel tevreden over deze vernis:
    https://www.caparol.be/producten/pri...iegellack.html
    Het heeft wel een satijnglans, dus niet volledig gelijkwaardig aan 2k matte lakken. Maar wel heel transparant (geen vergeling, ook niet na langere tijd). Het helpt om nog eens met staalwol na te behandelen, dat maakt het werkstuk matter.
    Misschien bestaat er wel een soort doseersysteem op de markt zoals het pompsysteem van West Systems Epoxy. Dat zou al veel minder gedoe zijn.

koop een paar injectie spuiten daarmee kan je heel simpel nauwkeurig doseren voor kleine hoeveelheden.
    veel 2 K producten blijven na mening in de koelkast veel langer verwerkbaar
    als je een kleine hoeveelheid mengt in een koud bakje en dit koud houd kan je meerdere lagen uit dat bakje aanbrengen

ik ken geen 1 componenten alternatief en ga zelf voor skylt als in een onbehandelde look wil

Ik gebruik nu inderdaad injectiespuiten, maar 3x aflakken waarbij je telkens onvermijdelijk een teveel aan product aanmaakt (net te weinig is problematisch), scheelt hem al gauw 1/5 van de pot...

vandaar ook het spul in de koelkast bewaren onder de minimale verwerking temperatuur dan treedt de chemische reactie waardoor het hardt wordt maar heel traag op

(probeer een beetje van jouw product skylt kan zo makkelijk 24 uur later nog verwerkt worden)

In principe is de 2de component alleen een verharder, die zou je alleen bij de laatste laag toe kunnen voegen, Trae Lyx en Skylt zijn beide producten die in de lijn van de Frencken meubel en parket lak zijn doorgezet, die laatste gebruikte ik 40 jaar geleden al op aanraden van een meubelmaker die er al ziojn meubelen mee behandelde. Wat hij mij toen heeft geleerd is dat de verharder alleen echt nodig is als het om dingen gaat die nogal wat te verduren krijgen, zoals bv tafels.
    Als je kleine dingen maakt die niet al te veel te leiden hebben, kun je de verharder zeker bij de errdere lagen gewoon weglaten.
    If you can't fix it with a hammer, it must be electrical.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door olivier_a Bekijk Berichten
    Ik maak regelmatig kleine objecten in hout en ondanks een geoliede look vaak zeer mooi is, lenen sommige dingen zich eerder tot tranparante matte 'onzichtbare' afwerking.
    Zeer tevreden van Trae Lyx voor tafel en parket, maar het 2 componenten systeem is me te omslachtig om telkens te mengen in kleine hoeveelheid bv. theedoosje of messenblok.
    Kennen jullie een 1 component lak die vergelijkbare resultaten oplevert?
    Trae Lyx maakt ook een meubellak, iemand ervaring hiermee?
    Probeer maar eens Rapid Clear van Epifanes. Blank, mat, supersnel droog, prettig verwerkbaar, weersbestendig, niet duur.
    Alleen verkrijgbaar bij de betere verfhandel.
    Wim.
    Genoeg is meer dan veel.

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2016
    https://www.gamma.nl/assortiment/epi...0-ml/p/B595993
    Deze ? dan gewoon bij de gamma te koop.

Fred
    Fred

Goede ervaringen met https://www.trimetal.be/nl/producten...e_pu_acryl_mat
    Zelf de satin variant is best wel mat qua uiterlijk

Forum Rechten