1-component matte transparante afwerking

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Ik maak regelmatig kleine objecten in hout en ondanks een geoliede look vaak zeer mooi is, lenen sommige dingen zich eerder tot tranparante matte 'onzichtbare' afwerking.
Zeer tevreden van Trae Lyx voor tafel en parket, maar het 2 componenten systeem is me te omslachtig om telkens te mengen in kleine hoeveelheid bv. theedoosje of messenblok.
Kennen jullie een 1 component lak die vergelijkbare resultaten oplevert?
Trae Lyx maakt ook een meubellak, iemand ervaring hiermee?
 
Laatst bewerkt:

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Er is nu ook een nieuw product in hun gamma "Raw Wood Effect Oil":

Geheel nieuw in het Trae Lyx programma is de RAW WOOD EFFECT OIL. Dit is een product voor mensen, die hout het liefst in de oorspronkelijke staat zien. Houten objecten, of het nu vloeren, meubels of kinderspeelgoed zijn, behandeld met RAW WOOD EFFECT OIL, behouden de look and feel van onbehandeld hout.

Iemand hier ervaring mee?
Ik heb een gelijkaardig product "Rubio Monocoat Invisible Oil" al eens geprobeerd, maar dat gaf een witte schijn.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ik denk niet dat je een onzichtbare olie zal vinden. Olie doet het hout altijd donkerder kleuren, dus daarom doen ze er wit pigment bij om het bleker te krijgen. Ik snap perfect je probleem. Ik grijp ook niet graag naar Skylt voor kleine werkstukjes. Ik ben heel tevreden over deze vernis:
https://www.caparol.be/producten/pr...its-vernis/capadur-parkett-en-siegellack.html
Het heeft wel een satijnglans, dus niet volledig gelijkwaardig aan 2k matte lakken. Maar wel heel transparant (geen vergeling, ook niet na langere tijd). Het helpt om nog eens met staalwol na te behandelen, dat maakt het werkstuk matter.
Misschien bestaat er wel een soort doseersysteem op de markt zoals het pompsysteem van West Systems Epoxy. Dat zou al veel minder gedoe zijn.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
koop een paar injectie spuiten daarmee kan je heel simpel nauwkeurig doseren voor kleine hoeveelheden.
veel 2 K producten blijven na mening in de koelkast veel langer verwerkbaar
als je een kleine hoeveelheid mengt in een koud bakje en dit koud houd kan je meerdere lagen uit dat bakje aanbrengen

ik ken geen 1 componenten alternatief en ga zelf voor skylt als in een onbehandelde look wil
 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Ik gebruik nu inderdaad injectiespuiten, maar 3x aflakken waarbij je telkens onvermijdelijk een teveel aan product aanmaakt (net te weinig is problematisch), scheelt hem al gauw 1/5 van de pot...
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
vandaar ook het spul in de koelkast bewaren onder de minimale verwerking temperatuur dan treedt de chemische reactie waardoor het hardt wordt maar heel traag op

(probeer een beetje van jouw product skylt kan zo makkelijk 24 uur later nog verwerkt worden)
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
In principe is de 2de component alleen een verharder, die zou je alleen bij de laatste laag toe kunnen voegen, Trae Lyx en Skylt zijn beide producten die in de lijn van de Frencken meubel en parket lak zijn doorgezet, die laatste gebruikte ik 40 jaar geleden al op aanraden van een meubelmaker die er al ziojn meubelen mee behandelde. Wat hij mij toen heeft geleerd is dat de verharder alleen echt nodig is als het om dingen gaat die nogal wat te verduren krijgen, zoals bv tafels.
Als je kleine dingen maakt die niet al te veel te leiden hebben, kun je de verharder zeker bij de errdere lagen gewoon weglaten.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Ik maak regelmatig kleine objecten in hout en ondanks een geoliede look vaak zeer mooi is, lenen sommige dingen zich eerder tot tranparante matte 'onzichtbare' afwerking.
Zeer tevreden van Trae Lyx voor tafel en parket, maar het 2 componenten systeem is me te omslachtig om telkens te mengen in kleine hoeveelheid bv. theedoosje of messenblok.
Kennen jullie een 1 component lak die vergelijkbare resultaten oplevert?
Trae Lyx maakt ook een meubellak, iemand ervaring hiermee?

Probeer maar eens Rapid Clear van Epifanes. Blank, mat, supersnel droog, prettig verwerkbaar, weersbestendig, niet duur.
Alleen verkrijgbaar bij de betere verfhandel.
Wim.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Een laklaag is niet vergelijkbaar met een laag skylt of gelijksoortig product
Op het oog en zoals het voelt is dat onbehandeld hout.
pas als je er water op gooit zie je het verschil
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
De trealyx meubellak is zeker mooi maar na een laag of drie ga je wel voelen dat er iets op zit. Hoewel het ongeoefende oog het meestal niet ziet. Het hangt ook van de ondergrond af dus vooraf een testje kan geen kwaad.

Groet,
CC
 

Bond

Actieve deelnemer
23 sep 2017
51
1
Rubio monocoat, ideaal spul. In 1 laag klaar en geschikt voor natte ruimtes. En 40 verschillende kleuren ofzo.
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
132
17
Haarlemmermeer
Alleen is Monocoat wel een 2-componenten spul.... Weliswaar klaar in 1 laag, maar je moet het nog steeds mengen. Volgens mij is dat waar TS een probleem mee heeft. Ik heb onlangs de invisible Oil van Rubio aangeschaft. Ik ben nog aan het testen hoe ik deze het beste opbreng. Die is wel 1 component, maar er moet toch een afsluitende laag overheen om vuil etc. te weren.
 

Bond

Actieve deelnemer
23 sep 2017
51
1
Tja het is een kwestie van even de 2 componenten bij elkaar doen en smeren;) waarbij skylt je meerdere lagen moet doen ben je nu in 1x klaar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.