Suar tafelblad vlakken

PienPenny

Nieuw lid
2 aug 2019
9
0
Ik kan voor een gunstige prijs een suarhouten tafelblad van 3 x 1 meter kopen.
Het blad is nog niet bewerkt wat ik enerzijds gunstig vind omdat ik zelf wil aflakken, anderzijds is het blad niet volledig recht. (Gezaagd en gedroogd in het land van herkomst en verder niet gevlakt).

Na lang zoeken kan ik geen / niemand met een vlakbank vinden waar een blad van 1 meter breed doorheen kan.

Ik vind het niet erg om met de hand te vlakken, echter vraag ik mij af of dit mogelijk is. Ik heb een elektrische schaaf en bandschuurmachine.

Kan iemand uit ervaring beoordelen of dit mogelijk zou zijn?
 

Stuiter

Actieve deelnemer
17 jun 2016
30
4
Aalsmeer
Alles is volgens mij mogelijk, alleen geen idee hoeveel werk/energie dat gaat kosten. Op Youtube is hier genoeg over te vinden over welke mogelijkheden zijn. Er staan er ook een aantal tussen om een blad te vlakken met een freesmachine. Misschien dat je daar iets kan vinden om het uit te voeren. Zelf heb ik hier geen ervaring mee. Succes ermee!
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
132
17
Haarlemmermeer
Geen idee hoe erg het is met het blad, maar er zijn wel bedrijven met een breedbandschuurmachine waarmee ook gekalibreerd kan worden. Hier is 1m breed vaak wel op te doen. Misschien nogmaals een rondje bedrijven?
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Je hebt verschillende mogelijkheden:
de eenvoudigste is met de hand met handschaven. Is een goede oefening en je hoeft voorlopig niet naar de fitness.
met een scrubplane (daar kun je grof de vorm er in schaven, neemt grote hoeveelheden af). Daarna met een jackplane (no 5) en met een rijschaaf netjes afwerken. Zijn genoeg voorbeelden op YouTube over te vinden.
met een bovenfrees en slede kan ook, maar daar heb je nog wel wat nawerk aan. Belangrijk is de juiste frezen te gebruiken.
Schuren zou de laatste stap moeten zijn, dat kun je dan met de bandschuur of excentermachine doen, of ook weer zelfs met de hand.
Er zijn in dit geval vele wegen die naar Rome leiden....
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Alles hangt af van de hoogteverschillen (en huidige dikte) van het blad. Kleinigheidje om beperkte verschillen met de hand te doen als je de spullen hebt. Wat minder als er veel afmoet, maar ook dan is het te doen. En machinaal verlies je vaak toch net wat meer dan met de hand.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Ik kan voor een gunstige prijs een suarhouten tafelblad van 3 x 1 meter kopen.
Het blad is nog niet bewerkt wat ik enerzijds gunstig vind omdat ik zelf wil aflakken, anderzijds is het blad niet volledig recht. (Gezaagd en gedroogd in het land van herkomst en verder niet gevlakt).

Na lang zoeken kan ik geen / niemand met een vlakbank vinden waar een blad van 1 meter breed doorheen kan.

Ik vind het niet erg om met de hand te vlakken, echter vraag ik mij af of dit mogelijk is. Ik heb een elektrische schaaf en bandschuurmachine.

Kan iemand uit ervaring beoordelen of dit mogelijk zou zijn?

Samson boat co. (Zoek op Tally Ho op youtube) heeft een episode waarin hij laat zien hoe hij zijn systeem heeft opgezet om zijn spanten (live oak) elektrisch te kunnen vlakken.
 

PienPenny

Nieuw lid
2 aug 2019
9
0
Bedankt voor het meedenken/tips/ideeën! Ik heb er vertrouwen in dat ik de klus enerzijds met de (hand)schaaf geklaard krijg of anderzijds met de freesmachine.

ik zal een foto posten als ik het blad aangekocht heb :)
 

willemse

Actieve deelnemer
16 nov 2019
33
0
Je zou aan de zijkanten een raamwerk moeten maken, goed uitlijnen dat raam recht en niet scheluw afgesteld staat, nu maak je een raam haaks daarop waar je een bovenfrees op kan zetten, je kan op deze manier de houten plaat recht frasen en daarna op schuren.
Er zijn daar filmpjes van.
Wim Willemse
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.