Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 21 tot 28 van de 28
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LFlab Bekijk Berichten
    Als een terloopse opmerking, het bouwen van zo'n schuur is een grote klus, er staan erg grote krachten op alle dragende delen, en bij een falende verbinding loop je het risico op menselijke slachtoffers. Ik heb hier al meer gezien dat mensen zo'n flinke schuur bouwen zonder een fatsoenlijke bouwtekening, maar dat is niet zonder risico's, vanwege, zie hierboven.
    Voor deze starter en ook anderen zou ik erop willen hameren, dat je, tenzij je veel ervaring hebt met het bouwen van schuren zonder bouwtekening, je een zo nauwkeurig mogelijke bouwtekening maakt, waarbij je voor constructie van knooppunten en de afmetingen van balkmaten van meer uitgaat dan een tabel, probeer desnoods ergens advies in te winnen van een constructeur. Ook bijvoorbeeld voor afmetingen van de fundering e.d.
    Geen detail is te klein.
    Er zijn standaarden waar richtwaardes in staan voor te verwachten wind en dakbelasting, en die zijn aan de veilige kant, maar als er een keer veel sneeuw valt, dan wil je niet dat het dak inzakt, dus gebruik die waardes maar (ook al omdat als er iets met je schuur gebeurd, en de verzekering gaat spitten en iets vinden, ze niet uitkeren).
    Een alternatief is gewoon ergens een schuur (waarvan je weet dat ie fatsoenlijk gebouwd is) op te meten, hoe is de constructie gedaan, welke balkmaten zijn er gebruikt e.d. Zeker een vlak dak wordt enorm zwaar belast.
    zeker een goed punt, ook een reden dat ik op dit forum ben geen rondkijken en dit topic heb geopend.
    ik heb enkele ervaring in het hout, in constructies en aardig wat technisch inzicht.
    Heb ik mijn huidige tuin ook een tuinhuis gemaakt en meegemaakt hoe het niet moet.
    tevens enkele meubels gemaakt en tijdens mijn opleiding bouwkunde ook diverse constructies moet maken (al lijkt dit een eeuw geleden)

momenteel ben ik enkel nog schetsen aan het maken en info aan het verzamelen, zodra ik het plaatje compleet heb ga ik verder uitwerken en uittekenen en dit zal ik dan eerst laten controleren alvorens ik het hout ga bestellen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door base Bekijk Berichten
    Bijlage 90190

omdat ik dit er mooi uit vind zien.

en omdat ik me afvraag of een balk van bv 5x15 wel sterk genoeg is om het midden bijna het hele gewicht van het dak te dragen
    (zie snelle schets, bovenaanzicht) Bijlage 90191
    k begin het wat te snappen. Maar hoe ga je de dakbalken doen? Leg je die er wel bovenop?
    I

Knipselaa.jpg
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Superkees Bekijk Berichten
    k begin het wat te snappen. Maar hoe ga je de dakbalken doen? Leg je die er wel bovenop?
    I
    nu een iets betere schets gemaakt, zo moet het ongeveer worden.

tegel 30x30
    betonpoer met rvs paalhouder en deze ingestort met 25kg snel beton
    staander 15x15
    ringbalken 15x15
    dakdrager 5x15
    underlayment 18mm

alles daarna moet ik nog verder bekijken, mbt de soort isolatie enz.
    Laatst gewijzigd door base; 27-08-19 om 13:44.

Zou je er je auto bovenop durven te parkeren?
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Sneeuwbelasting

Worden alle wanden voorzien van een bekleding die qua sterkte iets doet, en komen daar dan om de 60cm kolommetjes in te zitten? (Multiplex 18mm en kolommetjes 44x70)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LFlab Bekijk Berichten
    Zou je er je auto bovenop durven te parkeren?
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Sneeuwbelasting

Worden alle wanden voorzien van een bekleding die qua sterkte iets doet, en komen daar dan om de 60cm kolommetjes in te zitten? (Multiplex 18mm en kolommetjes 44x70)
    goede vraag. ik heb dit niet berekend, maar zie wel heel voor soortgelijke constructies.
    ik ga om de 45 cm een dakligger plaatsen.

de ruimtes tussen de staanders worden voorzien van schoren als ik het beredeneer vangen die de draagkracht deels op en zorgen ervoor dat het geheel sterker wordt
    Tevens komt er een frame tussen de staanders waar het rabat tegen aan komt, wat ook weer zal bijdrage aan de algehele stevigheid

wat je bedoeld met 44x70 kolommetjes begrijp ik niet precies
    Laatst gewijzigd door base; 27-08-19 om 15:39.

hoi base, ik ben geintreseerd hoe je schuur nu uitziet en wat je bevindingen zijn. Ik ben woonachtig in Kaapstad zuid Afrika en wil ook een schuur/werkruimte bouwen. Misschien heb je nog de afmetingen en de onderdelen en misschien wil je dit met me delen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nchistian1411! Bekijk Berichten
    hoi base, ik ben geintreseerd hoe je schuur nu uitziet en wat je bevindingen zijn. Ik ben woonachtig in Kaapstad zuid Afrika en wil ook een schuur/werkruimte bouwen. Misschien heb je nog de afmetingen en de onderdelen en misschien wil je dit met me delen.
    hallo, voorlopig ga ik nog aan het plannen en informatie aan het verzamelen. dus ben nog niet begonnen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door base Bekijk Berichten
    goede vraag. ik heb dit niet berekend, maar zie wel heel voor soortgelijke constructies.
    ik ga om de 45 cm een dakligger plaatsen.

de ruimtes tussen de staanders worden voorzien van schoren als ik het beredeneer vangen die de draagkracht deels op en zorgen ervoor dat het geheel sterker wordt
    Tevens komt er een frame tussen de staanders waar het rabat tegen aan komt, wat ook weer zal bijdrage aan de algehele stevigheid

wat je bedoeld met 44x70 kolommetjes begrijp ik niet precies
    Ik heb voor mijn eigen schuur ooit een excelletje gemaakt, en even jouw constructie er in gezet. De blaken 5x15 cm voldoen en zelfs de ringbalk van 15x15 cm, waar van twee zijden dakbalken op rusten.

Forum Rechten