Grote schuur bouwen poging 1

base

Nieuw lid
8 aug 2019
22
0
Knipselaaa.JPG

weer even een detail geschetst.

in mijn beleving..
vangen de 3 ringbalken (horizontaal op de plattegrond) de grootste kracht op van de dakliggers op (die komen verticaal te liggen op de plattegrond)
de overspanning hiervan zal ca 3 meter worden.

de verticale ringbalken op de plattegrond geven sterkte aan de gehele constructie maar dragen het dak minder, of misschien wel helemaal niet?

zou de bovenste schets voldoen op dat punt? in wil de ringbalken ca 2 cm op de staander laten rusten. De dragende balk wordt dan 16 cm breed op de staander.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Nee, nee, nee, geen van de getoonde "verbindingen" deugd.
Massieve houtbouw is geen "Lego"blokjes stapelen, maar er zit schuilt logica en (vak)kennis achter, hoe één en ander op elkaar ingrijpt.

Als je toch met de theoretische voorbereidingen bezig bent , sla dan eerst eens een boek open over houtverbindingen bij massieve houtbouw.
Je zal dan snel zien dat wat je nu in gedachte hebt gewoon niet logisch in elkaar zit, en je van de ene ellende in de andere gaat lopen met als eindresultaat een misbakseltje.

Al één voorbeeld, bij die hoekverbinding, kan, of beter moet, één van beide ringbalken doorsteken. dit schept ruimte voor een degelijke verbinding en ook is meteen het probleem van de oversteken opgelost.
Tenminste als er oversteken voorzien zijn.

komt er een zadel- of schilddak op? Of word het een plat dak?
Hoe moet het geheel er komen uit te zien? Wat wil je juist bereiken, etc..
Moet het in massieve houtbouw zijn? Voor de "looks" of voor ....?
Al eens een andere optie overwogen zoals houtskeletbouw?

Eens je dat klaar hebt, en je ziet welke verbindingen mogelijk zijn, of meestal gebruikt worden, in een vakboek dan wel, en niet gewoon wat plaatjes op het www.
Pas dan kan er begonnen worden met het ontwerp.
Een ontwerp dat ALTIJD rekening zal moeten houden met wat er technisch mogelijk is met klassieke verbindingen.
En, waarvan je denkt dat je ze zelf (met weinig gereedschap) kan uitvoeren.




Bekijk bijlage 93967

weer even een detail geschetst.

in mijn beleving..
vangen de 3 ringbalken (horizontaal op de plattegrond) de grootste kracht op van de dakliggers op (die komen verticaal te liggen op de plattegrond)
de overspanning hiervan zal ca 3 meter worden.

de verticale ringbalken op de plattegrond geven sterkte aan de gehele constructie maar dragen het dak minder, of misschien wel helemaal niet?

zou de bovenste schets voldoen op dat punt? in wil de ringbalken ca 2 cm op de staander laten rusten. De dragende balk wordt dan 16 cm breed op de staander.
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Die zijn mooi maar voor eenmalig gebruik ontzettend prijzig, bovendien alleen compatibel met de Mafell frees.
Ik heb pas wat zitten rekenen en tekenen om zoiets zelf te maken met bijvoorbeeld een triton TRA001, en een grote 1/2" zwaluwstaartfrees + 30mm kopieerring.
Dat is met wat beleid ook prima te doen. Ik heb toen een tekening gemaakt om m'n reken en tekenwerk uiteen te zetten.

https://myhub.autodesk360.com/ue2944f3e/shares/public/SH919a0QTf3c32634dcf1d47f9ba368ac245

Ja, het is inderdaad wel extreem duur als je het niet heel vaak of voor een heel uitgebreid project wilt gaan gebruiken. Dat het alleen met de Mafell frees werkt, wist ik eerlijk gezegd niet, ik zie nu ook dat ze zijn overgenomen door Mafell. Was het daarvoor ook alleen met een Mafell frees toepasbaar?

Wat gaaf dat je het zelf hebt getekend, mijn vaardigheden reiken helaas niet zover. Mocht je dit een keer laten maken, dan ben ik wel heel benieuwd en mogelijk geïnteresseerd om ook een set te laten maken.
 

tuoh

Oud hout
Een heel goed boek is"Der zimmerman" Een heruitgave van een boek dat voor de eerste maal verschenen is in 1913!

Isbn nr: 3-8262-1505-2

800 jaar ervaring met het bouwen van houten constructies in één boek samengebracht.

Maar er zijn ook verschillende en zeer goede Engelse en Amerikaanse boeken te vinden, zelfs gratis op het www.
Van "Japanse toestanden" zou ik ver wegblijven, knappe verbindingen maar hier nauwelijks bruikbaar, wegens de hoge mate van handvaardigheid die vereist is om een passende verbinding te maken.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Als je quasi niks van houtverbindingen kent is even op "Google" kijken een gevaarlijk iets.
Je hebt dan gewoon de kennis niet om het "kaf van het koren" te onderscheiden.

Google is GEEN kwaliteitslabel hé, je vind er evenveel miskleunen als goed vakwerk.
Dan ben je met een goed vakboek toch al van één grote zorg af, je weet dan zonder enige twijfel hoe het wel moet.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Misschien heb je wel gelijk. Ik heb zelf een technische achtergrond, dus ik kijk er wat gekleurd naar. Maar de voorbeelden die ik gaf, komen van proffesioneler bouwers. Wat je niet altijd kunt zien is welke krachten op een verbinding komen, en of dat wat je zelf wilt bouwen, vergelijkbaar is. Maar dat geldt ook voor een boek.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Tegen de topicstarter zou ik willen zeggen:

Geef aan wat je beoogt (Zoals over all afmetingen, welk type dak vind je mooi, welke dakbedekking, wil je een oversteek, welk type bouw vind je mooi etc). Ondaks soms wat hoekig linkende opmerkingen ken ik ondertussen de deskundigen op dit forum goed genoeg dat ze je vervolgens graag op weg helpen.
We vinden dit soort projecten leuk om aan bij te dragen :)

mvg
Klaas
 

base

Nieuw lid
8 aug 2019
22
0
Knipselx.JPG

Bovenaanzicht + positie palen
staanders 150x150mm
ringbalk 150x150mm

wie kan mij helpen met het volgende?
ik wil dakbalken gebruiken van 150x50 mm, hiermee kan ik de 3 meter+overstek prima overspannen op het onderste gedeelte, echter is het bovenste gedeelte van de overkapping 3150mm

mag ik deze balk hier ook toepassen? aangezien de overspanning meer als 3 meter is ( maar netto is deze maar 2850 mm)

ik wil de balken hoh op 400mm leggen

edit: ik wil alleen overstek maken aan de onderkant, verder niet
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.