Grote schuur bouwen poging 1

base

Nieuw lid
8 aug 2019
22
0
1 Oktober krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis.
Na lange tijd zoeken naar een huis met garage, nu een huis gevonden met een diepe achtertuin die bereikbaar is met de auto.

in deze tuin is reeds een berging aanwezig die uit 1 deel bestaat met die van de buren.

Ik heb het volgende plan:

om de bestaande schuur een volledige vrijstaande nieuwe schuur maken
(de bestaande schuur zal dan puur als berging (rommel) dienen en de nieuwe schuur als multifunctionele ruimte)
Ik ben me bewust van de kier die tussen beide schuren zal ontstaan, hier zal iets op gevonden moeten worden, wellicht met een nokvorst, die het water verdeeld over beide daken

ik wil de schuur niet isoleren, maar wel zo droog mogelijk maken en volledig weer en wind dicht
omdat ik ook mijn oldtimer erin wil kunnen zetten


f.jpg


fundering:
de funding wil ik maken van kant en klare betonpoer, 15x18x50 met rvs hoogteverstelling die op een tegel komt te staan en dit geheel volgestort met 25kg beton

de staanders en ringbalken wil ik van 15x15 douglashout maken
(de exacte verbindingen moet ik nog bekijken, maar om de hoeken waarschijnlijk halfhouts)
en op zo veel mogelijk plekken stevige schoren die achter het rabat verstopt worden. ( ik wil de binnenkant ook afwerken, dus ik zou ook een frame kunnen maken ipv een schoor)

de balkenlaag wil ik maken van 5x15, maar twijfel nog of ik deze ertussen wil maken of erop wil leggen. voor mij gevoel is ertussen makkelijk te maken voor mij maar zie bijna overal dat het erop ligt.

de dakconstructie moet ik nog verder uitwerken en zal ik later op terug komen met schetsen.
ik wil geen overstek aan de zijkant of achterkant, maar misschien wel aan de tuinkant om daar verlichting in te maken

ik ben benieuwd of jullie nu al tips hebben of zaken zien die niet kloppen.

alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Waarom zou je voor het afwerken van de binnenkant niet gewoon isolatie en de juiste folie er in doen.
Een geisoleerde schuur werkt veel leuker dan met -5° in de winter aan je oldtimer werken of iets moois van hout maken.
 

base

Nieuw lid
8 aug 2019
22
0
Waarom zou je voor het afwerken van de binnenkant niet gewoon isolatie en de juiste folie er in doen.
Een geisoleerde schuur werkt veel leuker dan met -5° in de winter aan je oldtimer werken of iets moois van hout maken.

ik vraag me af of het zin heeft om bv het dak te isoleren als er een houten garagedeur in komt.
En wat bedoel je met de juiste folie?
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Als de muren niet geisoleerd zijn heeft het dak isoleren niet zo veel zin.
Met de juiste folie bedoel ik, van binnen naar buiten
-afwerkhout binnen
-damp dichte folie
-isolatie
-damp open folie
-afwerking buiten
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
@Base: Wat bedoel je met zo droog mogelijk? Beschut tegen regen of ook een lage luchtvochtigheid. Hoe laag?; met welk doel? Als je de luchtvochtigheid wilt verlagen ontkom je eigenlijk niet aan goed isoleren en (beetje) verwarmen in het natte koudere deel van het jaar.

mvg
Klaas
 

base

Nieuw lid
8 aug 2019
22
0
@Base: Wat bedoel je met zo droog mogelijk? Beschut tegen regen of ook een lage luchtvochtigheid. Hoe laag?; met welk doel? Als je de luchtvochtigheid wilt verlagen ontkom je eigenlijk niet aan goed isoleren en (beetje) verwarmen in het natte koudere deel van het jaar.

mvg
Klaas

Hoi Klaas,
uitgangspunt is een ruimte waarin mijn oldtimer kan staan
droog en goed geventileerd (onverwarmd)

Als de auto in de zomer buiten staat, moet de schuur aan de tuinkant zo groot mogelijk open kunnen zodat deze als overkapping dienst kan doen op zon en feestdagen (denk aan een schuifpui of dubbele openslaande deuren)

de hoogte of laagte van de luchtvochtigheid is iets waar ik tot op heden nog niet aan heb gedacht.
 

base

Nieuw lid
8 aug 2019
22
0
kan iemand me de voor of nadelen uitleggen van de dakconstructie
ik wil dakbalken 150x15 gebruiken, maar twijfel nog om deze tussen of op de ringbalk te leggen

snelle schets toegevoegd (positie balk niet op letten)

 

Bijlagen

  • Scan_.pdf
    289 KB · Weergaven: 126

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Succes! En ik zal voor je duimen dat 1 optie* meer dan voldoende is. ;)



* Is een verwijzing naar de titel. 'Poging 1'
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
kan iemand me de voor of nadelen uitleggen van de dakconstructie
ik wil dakbalken 150x15 gebruiken, maar twijfel nog om deze tussen of op de ringbalk te leggen

snelle schets toegevoegd (positie balk niet op letten)


Er op is goedkoper. Minder hout voor de wanden en geen balkendragers.
 

base

Nieuw lid
8 aug 2019
22
0
Knipsel.JPG

iemand een idee hoe ik op deze manier 4 balken kan verbinden van 14,5 x 14,5? met enkel een houtverbinding? (schroeven is eventueel ook prima)
(het plaatje is puur als voorbeeld, zoiets wil ik niet gebruiken, maar is puur om te laten zien hoe er 3 ringbalken op 1 staander moeten komen)
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
2x 45° verstek voor de doorgaande balk en de balk haaks daarop van een punt voorzien?
of moet het ook vastkomen zonder schroeven?
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Bekijk bijlage 90120

iemand een idee hoe ik op deze manier 4 balken kan verbinden van 14,5 x 14,5? met enkel een houtverbinding? (schroeven is eventueel ook prima)
(het plaatje is puur als voorbeeld, zoiets wil ik niet gebruiken, maar is puur om te laten zien hoe er 3 ringbalken op 1 staander moeten komen)
Waarom maak je alles dezelfde maat
Ik zou de staander 200X200 maken en ringbalken bijv 100X200
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Ik zou de ringbalk zelf daar niet verbinden maar laten doorlopen, dan kan je de anker balk half hout verbinden met de ringbalk en met een pen op de staander dwars door die 2 heen, wel er voor zorgen dat die ankerbalk een 2 tal cm op de staander rust met zijn volledige dikte.
zo zit alles enkel met hout in elkaar zonder nagels of schroeven.
Waarom de ringbalk niet uit 1 stuk maken de langste is net geen 6 m, lijkt me dus wel doenbaar.

Mvg Bart
 

base

Nieuw lid
8 aug 2019
22
0
Ik zou de ringbalk zelf daar niet verbinden maar laten doorlopen, dan kan je de anker balk half hout verbinden met de ringbalk en met een pen op de staander dwars door die 2 heen, wel er voor zorgen dat die ankerbalk een 2 tal cm op de staander rust met zijn volledige dikte.
zo zit alles enkel met hout in elkaar zonder nagels of schroeven.
Waarom de ringbalk niet uit 1 stuk maken de langste is net geen 6 m, lijkt me dus wel doenbaar.

Mvg Bart

Hoi Bart,
de overspanning is 5.12 meter in de breedte, de meeste balken van 14.5x14.5 zijn max 5 meter heb ik gezien
Als ik die kan vinden in L=6 meter zou dit inderdaad kunnen
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Waarom vierkante balken voor een overspanning? Die zie je wel eens in eeuwen oude huizen, maar sinds we er aan kunnen rekenen zijn balken meestal 3x zo hoog als dat te ze breed zijn.
 

base

Nieuw lid
8 aug 2019
22
0
Waarom vierkante balken voor een overspanning? Die zie je wel eens in eeuwen oude huizen, maar sinds we er aan kunnen rekenen zijn balken meestal 3x zo hoog als dat te ze breed zijn.

bpb-houtbouw-2019-mrt-3508-lr.jpg

omdat ik dit er mooi uit vind zien.

en omdat ik me afvraag of een balk van bv 5x15 wel sterk genoeg is om het midden bijna het hele gewicht van het dak te dragen
(zie snelle schets, bovenaanzicht) xx.JPG
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Als een terloopse opmerking, het bouwen van zo'n schuur is een grote klus, er staan erg grote krachten op alle dragende delen, en bij een falende verbinding loop je het risico op menselijke slachtoffers. Ik heb hier al meer gezien dat mensen zo'n flinke schuur bouwen zonder een fatsoenlijke bouwtekening, maar dat is niet zonder risico's, vanwege, zie hierboven.
Voor deze starter en ook anderen zou ik erop willen hameren, dat je, tenzij je veel ervaring hebt met het bouwen van schuren zonder bouwtekening, je een zo nauwkeurig mogelijke bouwtekening maakt, waarbij je voor constructie van knooppunten en de afmetingen van balkmaten van meer uitgaat dan een tabel, probeer desnoods ergens advies in te winnen van een constructeur. Ook bijvoorbeeld voor afmetingen van de fundering e.d.
Geen detail is te klein.
Er zijn standaarden waar richtwaardes in staan voor te verwachten wind en dakbelasting, en die zijn aan de veilige kant, maar als er een keer veel sneeuw valt, dan wil je niet dat het dak inzakt, dus gebruik die waardes maar (ook al omdat als er iets met je schuur gebeurt, en de verzekering gaat spitten en iets vinden, ze niet uitkeren).
Een alternatief is gewoon ergens een schuur (waarvan je weet dat ie fatsoenlijk gebouwd is) op te meten, hoe is de constructie gedaan, welke balkmaten zijn er gebruikt e.d. Zeker een vlak dak wordt enorm zwaar belast.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.