Festool CS 70 EB, knop voor snelheidsinstelling ontbreekt

WimM

Nieuw lid
4 feb 2014
5
0
Hallo allen,

Onlangs heb ik een tweedehandse Festool CS70EB zaagtafel op de kop getikt. Nu kom ik een onverwacht probleempje tegen: de knop om de snelheid tussen de zes standen te schakelen ontbreekt.

Hier is het gat te zien waar de knop gezeten moet hebben:

IMG_2671.jpg

Kan iemand aan deze foto zien of het volstaat om zo'n knop te bestellen (nr 101 uit de onderdelencatalogus), of dat hier meer onderdelen missen?

En in welke stand zou hij nu draaien, is dat ergens aan te zien?

Dank, Wim
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Is niet zo heel duidelijk te zeggen vanop de foto. Zou kunnen dat het enkel die knop 101 is (is eigenlijk een plastieken knop die over een potmetertje schuift). In dat geval zou je de snelheid nu moeten kunnen regelen door het asje van de potmeter met een tangetje te verdraaien. Zo kan je meteen ook zien in welke snelheid hij staat. Het zou kunnen dat de potmeter mee beschadigd is, maar afgaand op de onderdelentekening valt de kostprijs hiervan ook heel goed mee (is geen ganse printplaat die vervangen moet worden ofzo).
potmeter heeft nummer 95, bevestigingsschroef 96

Succes ermee.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Een potmetertje kan je ook bij de lokale elektronicaboer kopen voor een paar dubbeltjes. Moet je wel weten welk type het is, maar daar zou achter te komen moeten zijn.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
't origineel potmetertje kost nog geen 10 euro. Afgaand op de onderdelentekening gaat het om een onderdeel dat bestaat uit een potmetertje dat op een klein printje gesoldeerd is met een kabeltje met verbindingsstekker om het op de rest van de electronica aan te sluiten. Je kan die onderdelen bestellen bij iedere festool dealer, dus van verzendkosten is in de regel geen sprake.

Ik heb een vermoeden dat je er komt met de plastiek knop alleen.

Je zou je de vraag kunnen stellen of je de toerentalregeling uberhaupt gebruikt op een dergelijke machine. Voor de prijs moet je het echter niet laten om het te herstellen (als je het zelf doet....)
 

WimM

Nieuw lid
4 feb 2014
5
0
Dank! Nu zie ik het inderdaad.

Ik zocht naar een schakelaar, legde de link niet naar een potmeter... 'Piher' had een hint moeten zijn.
De electronicaboer om de hoek heeft vast wel iets met een passend asje. Daarmee kan ik snel even testen, als het werkt bestel ik de goede knop.
De snelheidsregeling is inderdaad niet echt nodig, ik gebruik hem alleen voor hout, maar ik wil wel zeker weten dat hij nu in standje 6 staat.
 

smirri13

Actieve deelnemer
25 mrt 2013
78
0
gent
de Festool CS 70 EG heeft geen snelheidsregeling ingebouwd, en ook geen filter op de motor. De CS 70 EBG heeft deze wel.
deze zaag is in wezen gebouwd voor het buiten gebruiken in oa de klassieke vakwerkhuizen uit Duitsland/oostenrijk etc.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.