MVM-T1200 klauwplaat

HanB

Nieuw lid
2 feb 2019
4
0
Beste draaiers.

Ik ben sinds kort in het bezit van een MVM T1200. Super machine en voor mij een mooie machine om het draaien te leren.
Nu wil ik graag mijn machine uitbreiden met een klauwplaat. Ik heb de 4 talige oude "ingebruikname handleiding " door gespit maar ik kom er niet uit wat ik aan moet schaffen.
Ik neem aan dat ik een soort verbindingsbus nodig heb die afhankelijk van het merk en type klauwplaat moet in draaien.

Wie van u kan mij hiermee verder helpen?


Met vriendelijke groet, HanB
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Belangrijk is te weten welke maat de schroefdraad is van de hoofdas. Tegenwoordig is m33x3.5 de norm. Er zijn nog genoeg ander maten in omloop.
Meet hem eens op. 1"x8 en 11/4"x8 zijn ook nog wel voorkomende maten
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Toevallig heb ik een klauwplaat van een mvm draaibank. Voor 150,- inclusief opsturen mag de klaauwplaat weg. Als je de klauwplaat komt ophalen, mag je hem voor 100,- hebben.

Hartelijke groet,
Rik
 

HanB

Nieuw lid
2 feb 2019
4
0
Beste Nico,

Dank voor je aanbeveling. Maar hier haal ik de maten niet uit en de linkjes zijn verouderd zodat ik niet bij het juiste artikel uitkom.

Grt Han
 

sivanoort

Actieve deelnemer
26 dec 2019
46
7
Beste draaiers.

Ik ben sinds kort in het bezit van een MVM T1200. Super machine en voor mij een mooie machine om het draaien te leren.
Nu wil ik graag mijn machine uitbreiden met een klauwplaat. Ik heb de 4 talige oude "ingebruikname handleiding " door gespit maar ik kom er niet uit wat ik aan moet schaffen.
Ik neem aan dat ik een soort verbindingsbus nodig heb die afhankelijk van het merk en type klauwplaat moet in draaien.

Wie van u kan mij hiermee verder helpen?


Met vriendelijke groet, HanB

Ik ben aan het kijken naar een MVM T1200 en zou graag met je in contact komen om van jouw ervaringen te leren voordat ik hem aan zou schaffen. Kan je daarover eens bellen?

Groet,

Sjoerd
 

HanB

Nieuw lid
2 feb 2019
4
0
Beste Sjoerd,

Mijn ervaring is gering. Nadat ik de klauwplaat had ontvangen heeft kort daarna de motor het begeven.
Vanwege allerlei andere kosten die bij het opstarten van een nieuw bedrijf horen ben ik er nog niet aan toe om een andere motor aan te schaffen. Wat ik wel weet dat als er een nieuwe motor komt, dat ik dan hopelijk ook een frequentieregelaar kan aanschaffen. Het verleggen van de v-snaar i.v.m. de verschillende snelheden is niet moeilijk, maar alleen "gedoe". Verder is machine zwaar waardoor het bij het draaien bij onregelmatig werk in het begin erg mooi blijft staan en niet mee trilt. Ik ben meubelmaker in opleiding en het draaien is voor mij iets waarvan ik altijd erbij heb willen doen. Bij basis cursus was alleen te smal, hierdoor kan ik nu alleen tafelpootjes draaien. Ik heb ook een kopieer functie maar die heb ik nog nooit gebruikt.
 

sivanoort

Actieve deelnemer
26 dec 2019
46
7
Beste Sjoerd,

Mijn ervaring is gering. Nadat ik de klauwplaat had ontvangen heeft kort daarna de motor het begeven.
Vanwege allerlei andere kosten die bij het opstarten van een nieuw bedrijf horen ben ik er nog niet aan toe om een andere motor aan te schaffen. Wat ik wel weet dat als er een nieuwe motor komt, dat ik dan hopelijk ook een frequentieregelaar kan aanschaffen. Het verleggen van de v-snaar i.v.m. de verschillende snelheden is niet moeilijk, maar alleen "gedoe". Verder is machine zwaar waardoor het bij het draaien bij onregelmatig werk in het begin erg mooi blijft staan en niet mee trilt. Ik ben meubelmaker in opleiding en het draaien is voor mij iets waarvan ik altijd erbij heb willen doen. Bij basis cursus was alleen te smal, hierdoor kan ik nu alleen tafelpootjes draaien. Ik heb ook een kopieer functie maar die heb ik nog nooit gebruikt.
Dag Han,
Bedankt voor je bericht. Heb jij toevallig iets van documentatie van de draaibank? Ik wil de Specs weten. Plus kan jij mij vertellen of de aandrijfriem tussen de lagers ligt?
Groet, Sjoerd
 

HanB

Nieuw lid
2 feb 2019
4
0
Hoi Sjoerd,

Sorry ik doe niet zoveel met dit forum. Ik heb idd wel wat docu, maar dat wordt dan na mijn vakantie. Ik weet niet helemaal wat je bedoeld met de aandrijf riem. Kan wel een foto-tje maken, beloof niets maar ws ben ik zondag nog in de werkplaats. Grt Han
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Dag Han,
Bedankt voor je bericht. Heb jij toevallig iets van documentatie van de draaibank? Ik wil de Specs weten. Plus kan jij mij vertellen of de aandrijfriem tussen de lagers ligt?
Groet, Sjoerd
Ik heb ook eenzelfde bank gehad, en verbouwd.
op zich een prima bank. Je moet wel veeeel van verbouwen houden. Niks aan de bank is standaard. Ik heb uiteindelijk een nieuwe hoofdas laten draaien en een frequentieregelaar erin gezet inclusief nieuwe motor. Dat was erg leuk en leerzaam. Ook was het erg duur en koste het veel tijd.
mijn advies zou zijn: wil je een goedkope zware bank? Koop hem en verbouw er niks aan. Wil je een bank waar je lang mee vooruit kan zonder veel beperkingen. Zoek dan een andere bank diemoderner is.www. Kleinanzeige in Duitsland heeft heel veel keuze.
mocht je overigens echt een zware grote bank willen? Ik heb een Hapfo ap6000es in de verkoop. Maar dat is zeker geen instap model, en alleen leuk als je heel groot werk of kopieerwerk wil gaan doen.
Iig veel succes met jebeslissing over de mvm bank!
gr rik
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Hoi Sjoerd,

Sorry ik doe niet zoveel met dit forum. Ik heb idd wel wat docu, maar dat wordt dan na mijn vakantie. Ik weet niet helemaal wat je bedoeld met de aandrijf riem. Kan wel een foto-tje maken, beloof niets maar ws ben ik zondag nog in de werkplaats. Grt Han
Heb overigens ook een verloop laten maken van de originele as naar m33 x3,5 dit kan prima en is goedkoop, MAAR borg deze! Anders is het levens gevaarlijk. Ik ben dat een paar keer vergeten en heb 2x een klauwplaat door de werkplaats zien rollen
 
  • Leuk
Waarderingen: filmblik

frann

Nieuw lid
2 mrt 2024
3
0
evergem
Dank voor je antwoord, eigenlijk wil ik weten hoe de ronde plaat en het centerpunt eraf kunnen om een klauwkop te kunnen plaatsen.
Vriendelijke groeten,
Freddy
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
707
282
RegioRotterdam
Misschien een foto?
Is de spindel hol of zit er een gat in?
Zitten er gaten in de centerpunt of zitten er platte kanten aan?
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Dank voor je antwoord, eigenlijk wil ik weten hoe de ronde plaat en het centerpunt eraf kunnen om een klauwkop te kunnen plaatsen.
Vriendelijke groeten,
Freddy
De aluminium kraag achter de spaanplaat bevat 2 gaten. In een van de gaten kun je een (strak passend) stuk staal in steken om deze rond te kunnen draaien (het is volgens mij normaal, rechts draaiend schroefdraad) de opspanplaat zit aangetrokken op een interne conus en kan dus behoorlijk vast zitten. (Zie achterzijde klauwplaat om dit te snappen)
Het center wat er nu in zit kan volgens mij gelost worden door wanneer de opspanplaat los is van de machine.

Succes! 🤞
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.