herstelling raamvleugel : frees of alternatief voor hol/bol van "frans" raam

Erik B.

Actieve deelnemer
8 sep 2013
28
0
Antwerpen
herstelling raamvleugel : frees of alternatief voor hol/bol van "frans" raam

Hallo,

Voor een herstelling ben ik op zoek naar een frees(set)voor de hol/bol middensluiting van een dubbele raam te maken.
Is dit nog te verkrijgen ?
Zoniet, bestaat er een alternatieve manier om hetzelfde resultaat te halen ?

groeten,
erik

2019-08-08 09.55.04.jpg2019-08-08 09.55.07.jpg
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Stolpnaald.
Frezen zijn te koop, zelfs voor een zware bovenfrees.
De naald zelf is ook los te koop, de ronde kant aan het raam zal je eraan moeten schaven of frezen.
 

tuoh

Oud hout
In Vlaanderen ga je meer succes hebben als je zoekt op "wolvenbek" Zo noemt men hier de hol-bol sluiting bij een inliggende dubbele vleugel.

Het bolle profiel kan je gewoon schaven met een handschaaf, het holle profiel aanbrengen hangt af van je machinepark, of beschikbare profielschaven.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Als je een spilfrees kan gebruiken, kan je een set hol en een set bolfreesmessen aanschaffen. Als je met een bovenfrees in een tafel werkt, kan je frezen met een 12mm schacht kopen, maar de prijs gaat tegen vallen, als het maar om een kozijn gaat. Ook kan je met een set handschaven dit profiel maken.
 

Erik B.

Actieve deelnemer
8 sep 2013
28
0
Antwerpen
In Vlaanderen ga je meer succes hebben als je zoekt op "wolvenbek" Zo noemt men hier de hol-bol sluiting bij een inliggende dubbele vleugel.

Het bolle profiel kan je gewoon schaven met een handschaaf, het holle profiel aanbrengen hangt af van je machinepark, of beschikbare profielschaven.

Ok, bedankt - met wolvenbek/frees in google krijg ik niet veel nuttige resultaten, maar ik vraag het na bij een professionele winkel.
Ik heb wel enkele hol/bol handschaafjes maar met een te kleine radius voor hol te schaven.
Ik heb een tafelfrees met as van 30mm, max diameter vd frees is 240mm. Vermits het maar eenmalig is,ligt een handmatige oplossing meer voor de hand (haha)
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Weer wat geleerd vandaag , een wolvenbek is dus een stolpnaald.

Naald is idd de holle kant van de sluiting, in Nederland is deze per lengte te koop bij de houthandel.
Heb je een blok voor wisselmessen voor de tafelfrees? Twee setjes wisselmessen zijn niet echt duur en in elk geval goedkoper dan twee bovenfreesjes.
Als het één raam is, dan gaat het prima met de hand, moet je wel de juiste hol en dol schaaf hebben.
 

tuoh

Oud hout
Ok, bedankt - met wolvenbek/frees in google krijg ik niet veel nuttige resultaten, maar ik vraag het na bij een professionele winkel.
Ik heb wel enkele hol/bol handschaafjes maar met een te kleine radius voor hol te schaven.
Ik heb een tafelfrees met as van 30mm, max diameter vd frees is 240mm. Vermits het maar eenmalig is,ligt een handmatige oplossing meer voor de hand (haha)

Niet vergeten dat het type raam, inliggend, al een kleine zeventig jaar niet meer gemaakt word. Bijna alle freeswerk werd toen nog gedaan met topiemessen!
Nou zou je moeten gaan voor op maat gemaakte rugvertande messen, passend in een universele freeskop voor deze messen.
Profiel voor de messen, en de houtbreedte van de vleugels, moet op elkaar afgesteld zijn. Je moet immers een halve cirkel frezen met een diameter gelijk aan de houtdikte van de vleugels.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Je kan met gewone flu messen werken. Je moet alleen de radius met de buitenkant gelijk houden. Als je aan de binnenkant een recht randje overhoud is dat geen probleem.
 

Erik B.

Actieve deelnemer
8 sep 2013
28
0
Antwerpen
Wat is het voordeel van de rugvertande messen ? - wisselmessen heb ik ondertussen gevonden zoals deze - het raam is 45mm dik, dus zou het moeten lukken.
Denk dat ik toch maximaal hout ga wegfrezen met de groeffrees vooraleer het profielmesje in te zetten.

Erik
getimage.ashx.jpeg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Waarom zou je eerst met een groeffrees aan de slag gaan? Gewoon meteen met het juiste mes. Heel rustig beginnen met een paar mm per keer.

Succes
 
Laatst bewerkt:

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Zou het ook met een dergelijk flu mes doen. Zoals Wim aangeeft gewoon onmiddellijk met juiste mes, maar niet van de eerste keer de volle afname.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Je kan beter een mes met een radius van 20mm nemen. Het rechte randje dat je dan aan de binnenkant over houd is geen probleem.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.