Hoe fundering maken en welke afmeting voor schommel met 2 gemetselde penanten

Peer18

Nieuw lid
27 jan 2016
7
0
Hallo,

Een vraag over een te storten fundering:

Wil een pergola / schommel gaan maken waarbij 2 gemetselde penanten komen te staan van 42 * 42 *230cm
Die zullen ong. 4 meter uit elkaar komen te staan boven op de penanten komt een douglas balk te liggen van 15*15.
Aan de douglas balk wil ik 2 schommels gaan hangen.
De penanten wil ik met voldoende ijzer erin volgooien met beton en voorzien van een ijzeren betonstaaf met daaraan een draadeind vastgelast. De betonstaaf wil ik in de fundering meestorten.
In de douglas balk boor ik een gat waar het draadeind doorpast en zo kan ik die vastzetten met een moer.

schommel.PNG

Hoe kan ik nu de fundering het beste maken en welke afmeting heb ik hiervoor nodig?

Voorlopig plan is nu:
De fundering wil ik gaan maken met droogbeton en vervolgens laag voor laag gaan storten dus eerst 10cm beton dan besproeien met water mixer erin en weer een laag droogbeton erop.
uiteraard met bouwstaalmatten erin.
Afmeting 60*60*60 cm

Kan ik dat op deze manier doen?
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
De Douglas balk in ieder geval minimaal per penant met 2 draadeinde vastbouten ipv één. Plaats de draadeinden zo ver mogelijk uit elkaar. Dit doe je om het horizontale vlak niet te veel te laten torderen.

De fundering is in mijn optiek wat ondiep. Als er op een tuinfeestje 2 volwassenen gaan schommelen.... Die zou ik zelf minimaal ongeveer 1.30 meter diep maken. Schuttingpalen gaan ook voor één derde de grond in.

In het aanzicht wat je getekend hebt zou ik de fundering 80 cm breed maken en de andere maat (schommel-richting) geen 60 cm maar 40 cm. Niet per sé hoef je de hele diepte net zo groot te maken als bij het maaiveld.

Verder zou ik de balk hoger leggen, want nu heb je een hele korte swing. Dat gaat gauw vervelen.

Alles hierboven is slechts mijn mening en niet berekend. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Edit:
Ik denk ook nog dat de penanten een stuk minder robuust mogen. Gewone houten palen van 20x 20 cm voldoen volgens mij.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Voordat je iets maakt 'voor het leven' moet je zeker er van zijn dat het ook zolang moet meegaan. Bedenk als je een constructie maakt van gewapend beton deze niet eenvoudig te verwijderen zal zijn, indien nodig (ik spreek uit ervaring!).
Het lijkt me overkill om voor een schommel zulk een zware constructie met zoveel kostbare grondstoffen. Waarom niet een recuperatie azobé meerpaal als staander?
Ook een goede meter diep de grond in en gat aanvullen met aarde met wat cement of eventueel een lichte chappe.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Even voor de zekerheid. Wat bedoel je trouwens met "droogbeton"? Gewoon voorgemengd constructiebeton, of snelbeton? Want dat laatste is NIET geschikt voor constructieve doeleinden.
En aanmaken niet in het gat doen, maar gewoon in een kuip naast de fundering, anders krijg je het niet goed gemengd met water en mix je er alleen maar zand van de zijkanten bij in, wat zeker geen sterke fundering geeft. En in 1 keer storten en niet in delen, dat geeft zwakke plekken op de aanhechtingsnaden.
Maak inderdaad het onderste deel van de fundering breder zoals al aangegeven, zorg er in ieder geval voor dat je een cm of 40 onder maaiveld al de uiteindelijke breedte van het metselwerk hebt en niet veel breder. Anders kom je de fundering later altijd meteen tegen als je een schop de grond in zet. En ook altijd handig als je het geheel ooit wilt weghalen, hoef je eventueel alleen het bovengrondse en die 40 cm weg te breken en kan het grootste deel van de funderingsklomp onder de grond blijven zitten.

Ook geef je voor de palen 42 x 42 cm aan. Dat is denk ik ook aan de grote kant. Denk eerder aan +/- 32 cm. Dus molenwieken met stenen, 1 in de lengte en 1 haaks erop. Dan blijft er ongeveer 10 x 10 cm binnenin over om vol te storten met beton, dat is op zich al voldoende als paal voor de schommel, en daar komt het metselwerk dan nog bij.
Stort in de fundering al een of 2 staven betonijzer mee die in deze betonkolom komen te zitten; dit zorgt ervoor dat de paal niet van de fundering afbreekt.
Voor de exacte breedte, leg even een paar stenen weg in de uiteindelijke vorm, stenen kunnen nog wel eens variabel van lengte/breedte zijn.
Maak ook een rollaag van halve stenen bovenaan, dat is mooier als doorgaan met horizontaal metselwerk tot bovenaan.

Maar inderdaad, een volledig houten constructie moet ook wel stevig genoeg zijn, steen hoeft niet perse, alleen dan iets meer opletten met rot op de grens grond-lucht.
(maar misschien heb je wel redenen om het te metselen omdat dat beter past bij de rest van de tuin?)
 
Laatst bewerkt:

Peer18

Nieuw lid
27 jan 2016
7
0
Bedankt voor jullie adviezen.
het wordt inderdaad voorgemengd constructiebeton. in een kuip prima idee.
ook van die 40cm onder het maaiveld, mochten we het inderdaad ooit willen afbreken:D

we kiezen in dit geval voor metselstenen, omdat het dan inderdaad beter in de rest van de tuin past.
uiteindelijk als er niet meer geschommeld wordt zal het een pergola met klimplant worden.

de fundering zal ik wat dieper gaan maken en andere afmetingen.

bedankt !
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Waarom duur voorgemend beton gebruiken? Je kan toch prima zelf zand, grind en cement mengen. Is een heel stuk goedkoper en even goed. En als je een aanhangwagen hebt, kan je zand en grind (eventueel gemengd) in bulk halen bij de bouwhandel.
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Persoonlijk zou ik mezelf afvragen of je een ruwe lompe beton/stenen poer naast een schommel wil... Kinderen gaan op ten duur altijd meer doen met een schommel dan recht van voor naar achter (lang leven de fantasie). Er wordt gesprongen gedraaid ect.. dan lijkt een a-frame van rondhout mij toch een stuk veiliger.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Persoonlijk zou ik mezelf afvragen of je een ruwe lompe beton/stenen poer naast een schommel wil... Kinderen gaan op ten duur altijd meer doen met een schommel dan recht van voor naar achter (lang leven de fantasie). Er wordt gesprongen gedraaid ect.. dan lijkt een a-frame van rondhout mij toch een stuk veiliger.
Daar leren ze dan toch ook weer van!? Die van mij heeft twee keer een aanvaring gehad met de schuur naast de schommel en weet dat die daar staat, recht schommelen is het devies...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.