Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 10 van de 10

Ik kom niet uit op welke graden ik moet zagen

Goede avond weet iemand op welke graden ik moet zagen voor het dak van een waterput.het is de vorm van een hexagon.maar voor het dak weet ik niet hoe ik ze passend op elkaar krijg want weet de graden niet

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2011
    Het dak, ik veronderstel dat het dan boven de waterput zweeft op palen en in het midden in een punt uitkomt zoals het dak van een kerktoren (maar dan minder steil)?
    Of bedoel je een deksel samengesteld uit planken om plat bovenop de put te leggen?

Plaats anders eens een foto van de put en/of en tekening van hoe het dak eruit moet komen te zien?
    Want de schuinte van het dak en de diameter van de put is ook van invloed op de vorm van de hoeken die je moet zagen.
    Ik kan alles, tot ik bewijs dat ik het niet kan

Klopt idd het gaat om het dak weet alleen niet hoe ik hier een foto kan plaatsen

Ik vermoed dat het gaat om een zeskantige 'piramidevorm'? Een normaal zadeldak lijkt me triviaal - gewoon de hoek bepalen die het dak (tentvorm) moet hebben - en een plat deksel is ook eenvoudig - een hexagon heeft gewoon hoeken van 60 graden. Maar een zeskantig puntdakje wordt idd ingewikkelder.

Ehh - laat me dat wat preciezer opschrijven: een hexagon heeft natuurlijk hoeken van 120 graden, en kan opgebouwd worden uit gelijkzijdige driehoeken met hoeken van 60 graden. Dat zijn de 60-graden-hoeken die ik hierboven bedoelde...

Ook daar geldt overigens - eerst de dakhoek zelf kiezen. Daarna is de rest gewoon uit te rekenen...
    Laatst gewijzigd door henkverhaar; 07-08-19 om 11:46.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Als je de afmetingen van het te maken dak kent kun je van karton een schaalmodel maken. Ook al zijn de afmetingen op schaal, de hoeken veranderen niet. Met een gradenboog o.i.d. meet je de hoeken op zodat je de zaag kunt instellen. Je kunt zelfs het model gebruiken om de hoek van het blad in te stellen.
    Ik had een vergelijkbaar probleem bij het maken van een vijfpuntige ster. https://www.woodworking.nl/showthrea...highlight=ster

op deze site kun je het uitrekenen: http://jansson.us/jcompound.html#npyramid
    Wie van hout houdt, houwt hout.

Op blocklayer vind je veel handige hulpjes, klik voor het antwoord op jouw vraag bovenin op Gazebo Plans.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Al die programma's en rekenhulpjes zijn prachtig maar als je weinig ervaring hebt en het dan ook nog eens in een vreemde taal moet gaan doen gaat het je al snel mijlenver boven de pet.
    Ik heb die kartonnen mallen gemaakt en de gemeten hoeken vergeleken met die programma's. De hoek die het dichtste bij m'n gemeten hoek kwam heb ik gebruikt om m'n zaag in te stellen met de electronische hoekmeter Wixey.

Forum Rechten