Ik kom niet uit op welke graden ik moet zagen

Ddewit

Nieuw lid
6 aug 2019
2
0
Goede avond weet iemand op welke graden ik moet zagen voor het dak van een waterput.het is de vorm van een hexagon.maar voor het dak weet ik niet hoe ik ze passend op elkaar krijg want weet de graden niet
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Het dak, ik veronderstel dat het dan boven de waterput zweeft op palen en in het midden in een punt uitkomt zoals het dak van een kerktoren (maar dan minder steil)?
Of bedoel je een deksel samengesteld uit planken om plat bovenop de put te leggen?

Plaats anders eens een foto van de put en/of en tekening van hoe het dak eruit moet komen te zien?
Want de schuinte van het dak en de diameter van de put is ook van invloed op de vorm van de hoeken die je moet zagen.
 

Ddewit

Nieuw lid
6 aug 2019
2
0
Klopt idd het gaat om het dak weet alleen niet hoe ik hier een foto kan plaatsen
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik vermoed dat het gaat om een zeskantige 'piramidevorm'? Een normaal zadeldak lijkt me triviaal - gewoon de hoek bepalen die het dak (tentvorm) moet hebben - en een plat deksel is ook eenvoudig - een hexagon heeft gewoon hoeken van 60 graden. Maar een zeskantig puntdakje wordt idd ingewikkelder.

Ehh - laat me dat wat preciezer opschrijven: een hexagon heeft natuurlijk hoeken van 120 graden, en kan opgebouwd worden uit gelijkzijdige driehoeken met hoeken van 60 graden. Dat zijn de 60-graden-hoeken die ik hierboven bedoelde...

Ook daar geldt overigens - eerst de dakhoek zelf kiezen. Daarna is de rest gewoon uit te rekenen...
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Als je de afmetingen van het te maken dak kent kun je van karton een schaalmodel maken. Ook al zijn de afmetingen op schaal, de hoeken veranderen niet. Met een gradenboog o.i.d. meet je de hoeken op zodat je de zaag kunt instellen. Je kunt zelfs het model gebruiken om de hoek van het blad in te stellen.
Ik had een vergelijkbaar probleem bij het maken van een vijfpuntige ster. https://www.woodworking.nl/showthread.php?8328-Weer-een-silly-project&highlight=ster
 

WR1944

Oud hout
Al die programma's en rekenhulpjes zijn prachtig maar als je weinig ervaring hebt en het dan ook nog eens in een vreemde taal moet gaan doen gaat het je al snel mijlenver boven de pet.
Ik heb die kartonnen mallen gemaakt en de gemeten hoeken vergeleken met die programma's. De hoek die het dichtste bij m'n gemeten hoek kwam heb ik gebruikt om m'n zaag in te stellen met de electronische hoekmeter Wixey.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.