Hulp bij nieuwe combinatiemachine

lemming

Actieve deelnemer
19 jul 2011
28
6
Beste allemaal,

Na lang wikken en wegen en mijn vrouw overreden heb ik een Rojek KPS 310 A gekocht. Nu heb ik nooit een dergelijke machine gehad dus ik loop tegen een paar dingen aan. Wellicht kunnen jullie mij op weg helpen.

Ik zoek een handleiding voor het apparaat. Heeft iemand er een die ik kan kopiëren of weet iemand waar ik er een kan verkrijgen?

En een paar specifieke vragen:
Waar kan ik klemmen krijgen om iets vast te zetten op de roltafel in de hiervoor bestemde gleuf? En zijn deze universeel?

Er zit een voorritszaagje bij, een klein zaagje met de goede diameter, ca 1 mm boven het werkblad. Alleen deze kan ik niet installeren omdat de beschermkap/afzuigkap onder de tafel klein gedimensioneerd is. Ik kom enkele millimeters te kort, de zaag loopt tegen de stalen kap aan. Hoe werkt dit?

Op de roltafel zit hoekaanslag. Deze zit exact gesteld met een busje aan de bovenzijde met een excentrisch gat. Als ik een breed werkstuk op de roltafel leg heb ik hier last van. Moet je dit weg halen bij langere zaaglengten?

Mvg, Lemming
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Hallo,

Dag Lemming.

Is prijs - kwaliteit een vrij goede machine. Vergelijkbaar met b.v. Robland. Mag wat mij betreft ook naast Hammer staan, al zullen vele forumleden het hier niet mee eens zijn: is zeker even robuust en degelijk gebouwd, al is de Hammer wat afgelikter, zit alles wat meer in een systeem met verlengtafeltjes enzo, en is er een overzichtelijke webshop....

Ik heb zelf een vlak-vandiktemachine van Rojek gehad. De handleiding die daarbij zat was niet bepaald veel soeps…. Nu op zich is dit een vrij universele machine en heb je die ook niet echt nodig. De richtlijnen of het werken met een andere paneelzaag zijn dezelfde als die voor deze machine, idem dito voor de topie en de vlak-vandikte. Wat wel interessant zou zijn, is het bemachtigen van de service manual met tekeningen van de machine en bestelnummers van onderdelen. De meeste handleidingen voor dit soort machines zijn niet veel meer dan een overzicht van de specificaties en een hoop veiligheidsvoorschriften. De specificaties van je machine vind je gemakkelijk op het net. Als je een handboek voor het werken met de machine zoekt, denk ik dat je beter naar een handboek voor één van de functies zoekt, of een algemeen handboek betreffende de 'klassieke' houtbewerkingsmachines... Er zijn er zoveel... De enige auteur die ik ken die handboeken specifiek voor een combiné heeft gechreven is Yves Benoit (Franstalig). Heb een paar keer getwijfeld om er iets van te bestellen, maar heb het nog nooit gedaan, weet dus niet of ze echt goed zijn.... Verder het net.... Wees wel voorzichtig met wat je doet.... Met name de topie is niet bepaald vergevingsgezind en is geen machine om mee te experimenteren...

Je vragen:

Klemmen zijn min of meer universeel, maar in de regel gebruik je de klem die bij de machine hoort: als de afmetingen van de T-sleuf dezelfde zijn zou je een klem van robland, hammer, scm… kunnen gebruiken (meet eventueel eens en post een schetsje). Het eenvoudigste zal echter zijn om bij de dealer een klem horend bij de machine te bestellen. Eventueel kan je op die manier ook aaneen pennenplaat komen als die er niet bij is. Rojek is in België lang verdeeld door Lismont & dochteronderneming Bimac. Bimac verdeelt geen nieuwe Rojek machines meer, van Lismont weet ik het niet. Ik weet niet of je er nog onderdelen kunt krijgen. In Nederland (niet zover over de grens) doet De Groot de verdeling. Ik zou hier een mailtje naar doen of eens langsgaan, zij gaan je ook met je andere vragen kunnen helpen en misschien zelfs aan een handleiding.

Ben je zeker dat je een voorritser van de juiste diameter hebt: bij veel paneelzagen is dit 100mm tot 125mm. Bij kleinere combi's (ook bij deze Rojek) is dit regelmatig slechts 80mm. Zaagbladdiameter is ook beperkt tot 250mm bij gebruik van de voorritser, waar je anders vermoedelijk 300 zal kunnen monteren. De enige instellingen bij een voorritser zijn de hoogte en de zijdelingse verplaatsing, beide via een inbus die je bereikt door openingen in de tafel (zie b.v. deze video: https://www.youtube.com/watch?v=DL9TR2wxGnc)

Met dat excentrisch busje ben ik niet mee, post eventueel eens een foto met wat meer uitleg?

Succes ermee !
 
Laatst bewerkt:

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Aanvulling:

Ik weet niet of het goed werkt (website ziet er wat verouderd uit), maar als de uitleg klopt, zou je met de serienummer van je machine via deze link aan een onderdelencatalogus kunnen geraken:

http://www.rojek.cz/katalogy/katalogND.asp

Heb ook nog wat aangevuld in bovenstaande post.
 
Laatst bewerkt:

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen

Dit is een verkoopsfolder van de machine. Bij mijn machine van Rojek zat een handleiding op wit papier, A4 formaat. Bijgevoegd een voorbeeld van een vlak-vandikte. Ik kan hem online niet vinden voor de hier aangehaalde machine.


http://remonal.narod.ru/soft/Rojek/industry_RFS310410510.pdf


Eventueel een mailtje sturen naar moederbedrijf Rojek zelf?
 

lemming

Actieve deelnemer
19 jul 2011
28
6
Sorry voor mijn veel te late reactie. Ik heb het even veel te druk gehad.

@brt
Ik ben er vrij zeker van dat de voorritser de goede diameter heeft 20190729_193428.jpg
Ik denk dat ik de beschermkap moet aanpassen. Hoe het komt dat het niet past is mij een raadsel.

Vandaag heb ik even contact gezocht met de Groot en ze gaan mij een klem voor de roltafel aanbieden. Ben benieuwd of dat een beetje redelijk geprijsd is. Je kunt er ook een voor €30 uit China halen maar dan komt er nog minimaal een gelijk bedrag aan verzendkosten bij en dan moet je hem nog aanpassen.

De instel"knop" staat op deze foto. Bekijk bijlage 90379
 

Bijlagen

  • 20190729_193201.jpg
    20190729_193201.jpg
    100,2 KB · Weergaven: 173

tuoh

Oud hout
De getoonde voorritser is duidelijk te groot voor de machine. Doorgaans zitten op deze klasse van machines voorritsers met taps toelopende tanden.
De breedte van de zaagkerf regel je door het ding meer of minder boven het blad uit te laten steken.

Zoek maar eens naar de hoogteverstelling van het ding, als het asje op zijn hoogste positie zit kan je makkelijk de gewenste diameter opmeten.
In deze positie moet de voorritser tussen de 5 à 8mm boven het blad uitsteken.

Het is geen ideale oplossing, omdat je bij het zagen zeer aandachtig moeten werken, het te zagen materiaal moet altijd vlak op het blad blijven rusten.
Anders vernauwd de zaagsnede, en dat wil je hoegenaamd niet.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Zoals Tuoh & Petrolhead aangeven: dit is niet het juiste voorritsblad voor de machine.

Machine kan enkel een voorritser van 80mm draaien, ik denk enkel in combinatie met een blad van 250mm. Het blad op de foto is groter & staat in de verkeerde draairiching (!). De meeste voorritsbladen / systemen hebben het opschrift / de bedrukking op de andere zijde van het blad zodat je het kan lezen als het op de machine staat.

Je hebt 3 systemen voorritsbladen, waarvan er 2 geschikt zijn voor jouw machine.

Systeem 1: goedkoopste, omschreven door tuoh: conisch blad, de breedte van de snede wordt geregeld door het blad in de hoogte te verstellen. Onhandig systeem. Kostprijs ongeveer 50 euro exclusief BTW.

Voorbeeld uit de webshop van Felder: https://be.feldershop.com/be/Zagen/Voorritszaagbladen/Conische-voorritszaagbladen.html (jouw machine kan enkel de 80mm variant draaien !)

Systeem 2: iets duurder: 2 dunne bladen met daartussen afstandsringen om de breedte van de zaagsnede te regelen. Veel handiger systeem: eens afgesteld in relatie tot een hoofdcirkelzaagblad blijft hij afgesteld, enkel nog blad laten zakken en stijgen. Kostprijs ongeveer 100 euro exlusief BTW

voorbeeld uit de webshop van Felder: https://be.feldershop.com/be/Zagen/Voorritszaagbladen/Verstelbaar-voorritsblad-wisseltand.html (zelfde opmerking: 80mm !)

Systeem 3: systemen waarbij de breedte van de snede versteld kan worden terwijl het blad gemonteerd zit, soms machinespecifiek, héél duur (gemakkelijk 500 - 1000 euro), voor zover ik weet enkel in diameters voor grotere machines


Uiteraard verkrijgbaar bij elke handelaar in houtbewerkingsmachines.... jij hebt systeem 1 of 2 nodig, diameter 80mm, asdiameter 20mm
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Tijdens mijn opleiding, 1985, draaide de ritszaag altijd tegengesteld aan het zaagblad.
Zijn de inzichten verandert of zit het blad verkeerd om?
 
Laatst bewerkt:

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
De vraag over de 'instelknop' zie ik nu pas...

Dit is volgens mij het systeem om de 'haaksheid' van de afkortaanslag / de aanslag op de oplegtafel bij te regelen. Ik kan het niet duidelijk zien op de foto, maar veronderstel dat er een bout / inbusbout doorheen de metalen bus zit en doorheen de oplegtafel en dat de bus een excentrische boring heeft: door de bus te verdraaien regel je de afkortaanslag bij. Je kan de bus ook bevestigen in de andere boring op de oplegtafel om de aanslag 'achteraan' op de oplegtafel te zetten (meer gebruikelijk bij gebruik als formaatzaag). Is wel een beetje een ongelukkig mechanisme: bij het verplaatsen van de aanslag naar de positie vooraan of achteraan moet je de bus verwijderen en ben je veronderstel ik ook de instelling kwijt... Bij de meeste combi's / zaagmachines wordt een mechanisme gebruikt dat niet in de weg zit als je de aanslag van posititie verandert en waarbij de instelling behouden blijft. Dit is zo bij Hammer & Felder (mechanisme zit aan de zijkant en zwenkt weg, instelling zit niet in de weg) en bij Robland (mechanisme zit verzonken in de tafel, instelling blijft behouden).

Als je de positie van de aanslag regelmatig verandert (paneelzaag vs pennen slaan op topie) zie ik je nog een korte aanslag bijkopen of eventueel een tweede verstelmechanisme: dan kan je dat van de paneelzaagpositie laten zitten als je de aanslag naar de posititie zet waar hij nu staat en ben je de eerste instelling (die het meest nauw:keurig luistert en toch wel even stelwerk vereist) niet kwijt.... Het meeste afkortwerk / pennenwerk zal je dan kunnen doen zonder dat het eerste mechanisme in de weg zit. Of eventueel het mechanisme van een Hammer eens bestuderen en kijken of je aan een zijde van de oplegtafel (die waar de aanslag nu staat) een dergelijk mechanisme of een variant daarop kan installeren eventueel mits enige aanpassing of inventiviteit... Een of ander knutselwerkje dat de positie van de aanslag refereert aan de zijkant van de oplegtafel, eventueel met een verstelmogelijkheid.... Is geen raketwetenschap.... Of misschien ben ik mis en blijft de afstelling toch op enige manier behouden....


Meer info over afstelling elders op forum, of op vraag wil ik het wel terugzoeken / uitgebreider uitleggen: rechthoekig proefstuk telkens een kwartslag draaien, tot je een snede hebt parallel aan de eerste hebt: dan stukje van paar mm afzagen parallel aan eerste snede. Deze afgezaagde stripje controlleren op dikte vooraan en achteraan: moet exact even dik zijn (controleren met schuifmaat of doormidden breken en op de zijkant / zaagsnede op de machinetafel leggen, nu kan je afwijking voelen) (afwijking is de afwijking van de machine uitvergroot met factor 4 omdat je het werkstuk 4 keer verdraait hebt).
 
Laatst bewerkt:

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Haal de aanslag op de oplegtafel eens van de machine, en kijk na hoe die exact bevestigd is. Ik ken de specifieke machine niet (heb een vlak-vandikte van Rojek gehad). Bij de meeste machines die ik ken staat die op twee punten bevestigd op de oplegtafel (een vlak naast de rolwagen en een tweede aan de andere zijde). Bij de machines die ik ken (robland - hammer - felder) is het bevestiginspunt aan de zijde van de zaag een 'vast' punt, en het punt aan de andere zijde nastelbaar. Het zou natuurlijk kunnen dat het bij deze machine andersom is, en dat het punt aangeduid met de pijl op jouw foto het vaste punt is, en dat het andere punt op een of ander manier nastelbaar is.

Ik probeer maar mee te denken....

Post eventueel eens detailfoto's...

Andere eigenaars van een Rojek op het forum?
 

tuoh

Oud hout
Tijdens mijn opleiding, 1985, draaide de ritszaag altijd tegengesteld aan het zaagblad.
Zijn de inzichten verandert of zit het blad verkeerd om?

Dat is nog niks veranderd, een voorritser draait altijd in meeloop, anders heeft het ding geen zin van bestaan.
Zal hier wel, al dan niet bewust, zo gepositioneerd zijn om het verschil tussen behuizing en zaagdiameter goed te laten zien:p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.