Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 14 van de 14
    Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    Tijdens mijn opleiding, 1985, draaide de ritszaag altijd tegengesteld aan het zaagblad.
    Zijn de inzichten verandert of zit het blad verkeerd om?
    Laatst gewijzigd door Ronald L.; 06-09-19 om 18:36. Reden: Typo
    sometimes you just need a bigger hammer

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    De vraag over de 'instelknop' zie ik nu pas...

Dit is volgens mij het systeem om de 'haaksheid' van de afkortaanslag / de aanslag op de oplegtafel bij te regelen. Ik kan het niet duidelijk zien op de foto, maar veronderstel dat er een bout / inbusbout doorheen de metalen bus zit en doorheen de oplegtafel en dat de bus een excentrische boring heeft: door de bus te verdraaien regel je de afkortaanslag bij. Je kan de bus ook bevestigen in de andere boring op de oplegtafel om de aanslag 'achteraan' op de oplegtafel te zetten (meer gebruikelijk bij gebruik als formaatzaag). Is wel een beetje een ongelukkig mechanisme: bij het verplaatsen van de aanslag naar de positie vooraan of achteraan moet je de bus verwijderen en ben je veronderstel ik ook de instelling kwijt... Bij de meeste combi's / zaagmachines wordt een mechanisme gebruikt dat niet in de weg zit als je de aanslag van posititie verandert en waarbij de instelling behouden blijft. Dit is zo bij Hammer & Felder (mechanisme zit aan de zijkant en zwenkt weg, instelling zit niet in de weg) en bij Robland (mechanisme zit verzonken in de tafel, instelling blijft behouden).

Als je de positie van de aanslag regelmatig verandert (paneelzaag vs pennen slaan op topie) zie ik je nog een korte aanslag bijkopen of eventueel een tweede verstelmechanisme: dan kan je dat van de paneelzaagpositie laten zitten als je de aanslag naar de posititie zet waar hij nu staat en ben je de eerste instelling (die het meest nauw:keurig luistert en toch wel even stelwerk vereist) niet kwijt.... Het meeste afkortwerk / pennenwerk zal je dan kunnen doen zonder dat het eerste mechanisme in de weg zit. Of eventueel het mechanisme van een Hammer eens bestuderen en kijken of je aan een zijde van de oplegtafel (die waar de aanslag nu staat) een dergelijk mechanisme of een variant daarop kan installeren eventueel mits enige aanpassing of inventiviteit... Een of ander knutselwerkje dat de positie van de aanslag refereert aan de zijkant van de oplegtafel, eventueel met een verstelmogelijkheid.... Is geen raketwetenschap.... Of misschien ben ik mis en blijft de afstelling toch op enige manier behouden....

Meer info over afstelling elders op forum, of op vraag wil ik het wel terugzoeken / uitgebreider uitleggen: rechthoekig proefstuk telkens een kwartslag draaien, tot je een snede hebt parallel aan de eerste hebt: dan stukje van paar mm afzagen parallel aan eerste snede. Deze afgezaagde stripje controlleren op dikte vooraan en achteraan: moet exact even dik zijn (controleren met schuifmaat of doormidden breken en op de zijkant / zaagsnede op de machinetafel leggen, nu kan je afwijking voelen) (afwijking is de afwijking van de machine uitvergroot met factor 4 omdat je het werkstuk 4 keer verdraait hebt).
    Laatst gewijzigd door brt; 06-09-19 om 19:44.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Haal de aanslag op de oplegtafel eens van de machine, en kijk na hoe die exact bevestigd is. Ik ken de specifieke machine niet (heb een vlak-vandikte van Rojek gehad). Bij de meeste machines die ik ken staat die op twee punten bevestigd op de oplegtafel (een vlak naast de rolwagen en een tweede aan de andere zijde). Bij de machines die ik ken (robland - hammer - felder) is het bevestiginspunt aan de zijde van de zaag een 'vast' punt, en het punt aan de andere zijde nastelbaar. Het zou natuurlijk kunnen dat het bij deze machine andersom is, en dat het punt aangeduid met de pijl op jouw foto het vaste punt is, en dat het andere punt op een of ander manier nastelbaar is.

Ik probeer maar mee te denken....

Post eventueel eens detailfoto's...

Andere eigenaars van een Rojek op het forum?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ronald L. Bekijk Berichten
    Tijdens mijn opleiding, 1985, draaide de ritszaag altijd tegengesteld aan het zaagblad.
    Zijn de inzichten verandert of zit het blad verkeerd om?
    Dat is nog niks veranderd, een voorritser draait altijd in meeloop, anders heeft het ding geen zin van bestaan.
    Zal hier wel, al dan niet bewust, zo gepositioneerd zijn om het verschil tussen behuizing en zaagdiameter goed te laten zien

Forum Rechten