Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 23

Defect Dewalt DW621 bovenfrees

Mijn trouwe DW621, één van mijn eerste aankopen op vlak van houtbewerking, heeft plots rare kuren gekregen. Het lijkt een probleem met de toerentalregeling te zijn, maar het klinkt tegelijkertijd ook alsof er een lager het begint te begeven. De machine schommelt dus continu qua toerental. Al lopende, maar ook als je hem terug uit en weer aan zet. Scheelt makkelijk 7-8000 toeren, en hij gaat ook boven het toerental dat hij zou mogen hebben op een bepaalde stand.

Is er iemand die een idee heeft, ook of het een veel voorkomend euvel is en of het eventueel zelf op te lossen valt? De machine werd tweedehands gekocht en van garantie is sowieso al lang geen sprake meer.

Foto van de patiënt:

20190806_205512.jpg

Open schroeven, lagers controleren. Snelheidsregeling omzeilen en dan testen. Als alleen de snelheidsregelaar kapot is, zou ik hem weglaten. Ik heb nog nooit een snelheid geregeld bij een frees. Alles gaat vol gas.

Heb deze machine ook gehad en hij hield er na een jaar op zeven plotseling mee op. Voor reparatie gegeven aan de importeur in Belgie (die doet dat ook voor Nederland). Nadat ik een prijsopgave kreeg die bijna even hoog was als de aanschafprijs besloten niet te laten repareren. Onduidelijk was ook wat nou het probleem was. Ik kreeg de machine toen, na betaling van €60, volledig gedemonteerd terug.
    Zou dus zelf proberen te repareren of anders een nieuwe kopen. Ik heb nu een Trend T11, voornamelijk onder mijn freestafel, die goed bevalt. Hij is min of meer gelijk aan de DW625 maar met een handige optie om door de tafel heen te verstellen.

Check de koolborstels. Ze kunnen versleten zijn of (door vuil of een kapot aandrukveertje) blijven hangen. Kijk dan direct naar de collectorbaan (die koperen stripjes waar de koolborstels tegenaan drukken): als daar op 1 plek een afwijking zit (verkleuring, bredere kier dan de andere) dan is het anker kapot.

Als dit allemaal in orde is, check dan het potmetertje waar het toeren-instelknopje op zit. Beetje contactspray inspuiten.

Check het aansluitsnoer op kabelbreuk.

Als je toch bezig bent, check de lagers op speling en raspen; indien nodig vervangen (het zijn goedkope standaardlagers die niet bij deWalt gekocht hoeven worden). En maak de machine lekker schoon vanbinnen.

Het is best de moeite waard om aandacht aan deze machine te besteden, want het is een prettig en sterk apparaat.
    Wim.
    Genoeg is meer dan veel.

Kruis levert allicht nog onderdelen: https://www.kruis.nl/onderdelen/zoeken?q=dw621

Er schijnen meerdere types te zijn, het beste zoek je even op machinenummer, dat kan ook geloof ik.

Vanavond na jullie tips, bedankt daarvoor, gestart met de operatie. De koolborstels kunnen best vervangen worden vermoed ik?

20190807_200559.jpg

En de schuldige lijkt dit te zijn:

20190807_200936.jpg

20190807_200951.jpg

Het dopje zat los toen ik het deksel met de toerentalregeling verwijderde, en er zat op beiden en gesmolten laagje kunststof. Ik ben dan online beginnen zoeken en het lijkt hetzelfde euvel als in dit filmpje beschreven wordt:

https://www.youtube.com/watch?v=dELKleG5xtk

Morgen lijmen en duimen dat het opgelost is!

De lagers leken nog ok, ik denk dat het geluid van het loszittend dopje kwam. Op de grote/onderste lager zit iets meer speling, maar ik lees dat dit altijd het geval is?

Komt nog goed met mijn trouwe DW621! Niks te vroeg, want de 50€ cashback maakte de OF1010 des te aantrekkelijker

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Petrolhead Bekijk Berichten
    Komt nog goed met mijn trouwe DW621! Niks te vroeg, want de 50€ cashback maakte de OF1010 des te aantrekkelijker
    graag gedaan, bedankt voor je foto's leuk te zien dat ook iemand zo eens aan de haal gaat met de adviezen dan dat hier even terug laat zien.

wat betreft de Festool OF1010, die heb ik ook, topapparaat, koop hem maar gewoon, dan kan je DeWalt onder een freestafeltje hahahahaha

Ik heb een (nieuwe maar tweedehands gekochte) Wurth OF1850-e onder mijn freestafel hangen, die is daar beter geschikt voor Zelfde model als de DW625, Trend,...

Bijkomende vraag.. Ik stelde deze roest ook vast, is dit ook iets wat ik moet verwijderen of heeft het geen effect op de werking?

20190807_202818.jpg

20190807_202823.jpg

Op MP staat een nieuwe ELU mof 170 te koop. Deze is identiek aan de Dewalt. Zeker voor onder een freestafel een perfecte vervanger.

De OF1850-e frees onder mijn tafel is ook hetzelfde model als de ELU MOF 177. Velen zweren wel bij deze eerdere ELU variant, vanwege ouder/degelijker. Maar Wurth levert ook zeker geen slechte machines. Gebruik zelf ook al jaren vrijwel dagelijks de 10V machines van Wurth.

Forum Rechten