Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 16 van de 16
    De verbindingen zijn met drie domino's van 8 mm. Het staat droog in elkaar, vandaar de speling tussen blad en regels. Ik ben niet van plan het blad zwevend te monteren. Dat zie je ook niet, tenzij je op je knieën gaat zitten. Ook voor de stabiliteit lijkt het me beter als het blad strak tegen de regels gaat zitten.
    De verjonging van het tafelblad heb ik gedaan met een profiel platbandfrees en dan afgewerkt met de handschaaf. De frees heeft wel een golvend profiel en reikt niet ver genoeg. Maar zo heel veel werk met de handschaaf is het ook niet. Zagen gaat niet, ook niet voor dit proefstuk. Op de tafelzaag staat de geleider aan de verkeerde kant. Hier zou ik nog een oplossing voor kunnen bedenken, maar een blad van 90 x 175 cm kaarsrecht houden is een uitdaging waar ik niet aan begin. Voor de kopse kanten zou mijn werkplaats ook niet hoog genoeg zijn.
    Met de handcirkelzaag gaat ook niet. Daar zit het brede deel van de zool aan de verkeerde kant (aan de kant waar er schuin gezaagd wordt). Dit zou nog op te lossen zijn door een plaat onder de zool te schroeven. Maar hoewel mijn zaag 85 mm aankan, gaat dit onder hoek en met extra plaat te weinig zijn.
    Als er iemand nog suggesties heeft, hoor ik het graag.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Heel mooi onderstel.
    Noten heeft een heel mooie uitstraling !
    Proficiat !

De tafel is bijna gereed. Nog enkele laagjes tungolie en het blad vast zetten met de bladwervels. Het resultaat mag er naar mijn mening zijn. Het perenhout is behoorlijk levendig en heeft een aparte uitstraling. Hopelijk blijft het ook mooi vlak.

IMG_4197.jpg

IMG_4196.jpg

IMG_4192.jpg

IMG_4189.jpg

IMG_4187.jpg

IMG_4177.jpg
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Heel knap geworden Mathieu! Europees noten waant zich soms echt een regenboog, mooi te zien op de derde foto. Het blad is ook leuk uitgedraaid!

Forum Rechten