Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Tafel met blad in peren en onderstel in inlands noten

Vorige week zaterdag ben ik perenhout gaan halen. Schaaldelen van gemiddeld 50 cm breed, 5 cm dik en 3 meter lang.
    De platen zijn behoorlijk vlak, of één na wat ik er gratis heb bijgekregen. Vochtigheid van het hout in de kern bedraagt 13%.

IMG-3746.jpg

Ik ben de platen nu aan het doormidden zagen (door het hart), bekantrechten en op lengte.

IMG-3745.jpg

Mijn oude Hitachi handcirkelzaag komt goed pas en weet wel raad met het harde hout.

IMG-3747.jpg

Waarschijnlijk ga ik deze planken nog eens opdelen. Ze worden dan relatief smal (12 cm), maar dat lijkt me zekerder ivm werken.
    Na het opdelen ga ik het hout laten rusten om eventuele spanningen vrij te laten komen.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Bij Ivo gaan shoppen Lijkt me een mooie combinatie te worden qua houtsoorten, eentje om te volgen! Heb je ook iets uitgetekend?

Dit is het ontwerp:

IMG-3751.jpg

Eerst nog een proefstuk maken om te kijken hoe ik de verbindingen praktisch ga kunnen uitvoeren. Door de verschillende hoeken wordt het iets ingewikkelder, dus eerst teststuk om frustratie te vermijden.
    Ondertussen de schaaldelen verzaagd en gevlakt.

IMG-3778.jpg

Het hout nu weer wat laten rusten en kijken hoe het zich gaat gedragen. Ik heb de delen smal gehouden om het vlakken te vereenvoudigen en het werken tegen te gaan. Tot nu toe valt het best mee.
    Het hout heeft en tamelijk levendig patroon met een golvende tekening.

IMG-3780.jpg

Leuk ontwerp, doet me een beetje denken aan een project van The Woodwhisperer.

Ben benieuwd hoe het figuur van het hout strax naar boven komt bij de afwerking.
    No tree's were harmed during the making of this project..
    oh wait: Never mind!!

Ondertussen proefstukken gemaakt voor poten en blad om verrassingen te vermijden bij de uitvoering. Er gaan nog wel enkele details aangepast worden. De afronding van het blad gaat in een grotere straal zijn, maar ik heb nu geen freesje wat geschikt is. Het blad zelf zal waarschijnlijk ook iets dunner gaan uitvallen. Ik heb het hout vandaag binnen gelegd want in de werkplaats was het toch nog wat krom getrokken.

IMG-3841.jpg

IMG-3838.jpg

IMG-3842.jpg

Nu het hout voor het onderstel uitsmetten.

Het onderstel is ondertussen klaar, maar nog niet gemonteerd.

IMG-3957.jpg

IMG-3958.jpg

IMG-3959.jpg

Het blad wat er nu op ligt, is een proefstuk.

Dit ziet er al erg mooi uit; hoe heb je de poten en de regels nu verbonden, met een pet en gat verbinding of een domino?

De schuin aflopende stukken zijn een mooie touch! Eens behandeld gaat dit onderstel echt knap uitkomen Heb je het teststuk verjongd met de tafelzaag? En ga je het blad licht zwevend monteren of ga je de poten nog gelijktrekken met de rest van het onderstel?

Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat zijn met het perenhouten blad er op. Volgens mij gaat dat echt een hele mooie uitstraling geven!

Het onderstel ziet er al echt super gaaf uit!

Forum Rechten