Tafel met blad in peren en onderstel in inlands noten

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Vorige week zaterdag ben ik perenhout gaan halen. Schaaldelen van gemiddeld 50 cm breed, 5 cm dik en 3 meter lang.
De platen zijn behoorlijk vlak, of één na wat ik er gratis heb bijgekregen. Vochtigheid van het hout in de kern bedraagt 13%.

IMG-3746.jpg

Ik ben de platen nu aan het doormidden zagen (door het hart), bekantrechten en op lengte.

IMG-3745.jpg

Mijn oude Hitachi handcirkelzaag komt goed pas en weet wel raad met het harde hout.


IMG-3747.jpg

Waarschijnlijk ga ik deze planken nog eens opdelen. Ze worden dan relatief smal (12 cm), maar dat lijkt me zekerder ivm werken.
Na het opdelen ga ik het hout laten rusten om eventuele spanningen vrij te laten komen.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Bij Ivo gaan shoppen :cool: Lijkt me een mooie combinatie te worden qua houtsoorten, eentje om te volgen! Heb je ook iets uitgetekend?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Dit is het ontwerp:

IMG-3751.jpg

Eerst nog een proefstuk maken om te kijken hoe ik de verbindingen praktisch ga kunnen uitvoeren. Door de verschillende hoeken wordt het iets ingewikkelder, dus eerst teststuk om frustratie te vermijden.
Ondertussen de schaaldelen verzaagd en gevlakt.

IMG-3778.jpg

Het hout nu weer wat laten rusten en kijken hoe het zich gaat gedragen. Ik heb de delen smal gehouden om het vlakken te vereenvoudigen en het werken tegen te gaan. Tot nu toe valt het best mee.
Het hout heeft en tamelijk levendig patroon met een golvende tekening.

IMG-3780.jpg
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Leuk ontwerp, doet me een beetje denken aan een project van The Woodwhisperer.
Ben benieuwd hoe het figuur van het hout strax naar boven komt bij de afwerking.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ondertussen proefstukken gemaakt voor poten en blad om verrassingen te vermijden bij de uitvoering. Er gaan nog wel enkele details aangepast worden. De afronding van het blad gaat in een grotere straal zijn, maar ik heb nu geen freesje wat geschikt is. Het blad zelf zal waarschijnlijk ook iets dunner gaan uitvallen. Ik heb het hout vandaag binnen gelegd want in de werkplaats was het toch nog wat krom getrokken.

IMG-3841.jpg

IMG-3838.jpg

IMG-3842.jpg

Nu het hout voor het onderstel uitsmetten.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Het onderstel is ondertussen klaar, maar nog niet gemonteerd.

IMG-3957.jpg

IMG-3958.jpg

IMG-3959.jpg

Het blad wat er nu op ligt, is een proefstuk.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Dit ziet er al erg mooi uit; hoe heb je de poten en de regels nu verbonden, met een pet en gat verbinding of een domino?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
De schuin aflopende stukken zijn een mooie touch! Eens behandeld gaat dit onderstel echt knap uitkomen :) Heb je het teststuk verjongd met de tafelzaag? En ga je het blad licht zwevend monteren of ga je de poten nog gelijktrekken met de rest van het onderstel?
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat zijn met het perenhouten blad er op. Volgens mij gaat dat echt een hele mooie uitstraling geven!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
De verbindingen zijn met drie domino's van 8 mm. Het staat droog in elkaar, vandaar de speling tussen blad en regels. Ik ben niet van plan het blad zwevend te monteren. Dat zie je ook niet, tenzij je op je knieën gaat zitten. Ook voor de stabiliteit lijkt het me beter als het blad strak tegen de regels gaat zitten.
De verjonging van het tafelblad heb ik gedaan met een profiel platbandfrees en dan afgewerkt met de handschaaf. De frees heeft wel een golvend profiel en reikt niet ver genoeg. Maar zo heel veel werk met de handschaaf is het ook niet. Zagen gaat niet, ook niet voor dit proefstuk. Op de tafelzaag staat de geleider aan de verkeerde kant. Hier zou ik nog een oplossing voor kunnen bedenken, maar een blad van 90 x 175 cm kaarsrecht houden is een uitdaging waar ik niet aan begin. Voor de kopse kanten zou mijn werkplaats ook niet hoog genoeg zijn.
Met de handcirkelzaag gaat ook niet. Daar zit het brede deel van de zool aan de verkeerde kant (aan de kant waar er schuin gezaagd wordt). Dit zou nog op te lossen zijn door een plaat onder de zool te schroeven. Maar hoewel mijn zaag 85 mm aankan, gaat dit onder hoek en met extra plaat te weinig zijn.
Als er iemand nog suggesties heeft, hoor ik het graag.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
De tafel is bijna gereed. Nog enkele laagjes tungolie en het blad vast zetten met de bladwervels. Het resultaat mag er naar mijn mening zijn. Het perenhout is behoorlijk levendig en heeft een aparte uitstraling. Hopelijk blijft het ook mooi vlak.

IMG_4197.jpg

IMG_4196.jpg

IMG_4192.jpg

IMG_4189.jpg

IMG_4187.jpg

IMG_4177.jpg
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Heel knap geworden Mathieu! Europees noten waant zich soms echt een regenboog, mooi te zien op de derde foto. Het blad is ook leuk uitgedraaid!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.