Behandeling van een eiken tuintafel van constructie-eiken winddroog

Jac56

Actieve deelnemer
30 sep 2017
30
4
oud gastel
Beste houtkenners, ik heb een tuintafel gemaakt van constructie eiken dat winddroog is.
De delen bestaan uit 2, met duvels verlijmde stroken, van 8 cm; in totaal dus 16 cm. Daar tussenin heb ik spleten gehouden van 7 mm voor rek en krimp, die ik heb gevuld met zwarte kit, zoals die ook gebruikt wordt op een scheepsdek. Die kit is water-, olie- en teperatuurbestendig en blijft elastisch. Mijn vraag is nu met wat voor olie of wax ik de tafel het best kan behandelen om hem tegen allerlei weersinvloeden te beschermen?
ik ben heel benieuwd naar uw vaktechnische suggesties.
met vriendelijke groet, Jac
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Kan het water nog wel ergens weg of blijft het op het blad liggen? Zo ja dan wordt het lastig om een egaal geheel te houden, je zou verbeterde houtolie (verbeterde tungolie) van de cokerije kunnen gebruiken.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
alle olie en was is in principe geschikt zolang je maar om de zoveel tijd onderhoud pleegd
 

Jac56

Actieve deelnemer
30 sep 2017
30
4
oud gastel
Kan het water nog wel ergens weg of blijft het op het blad liggen? Zo ja dan wordt het lastig om een egaal geheel te houden, je zou verbeterde houtolie (verbeterde tungolie) van de cokerije kunnen gebruiken.

Dank je wel Marcel, goede tip van het water dat eventueel blijft liggen, ik zal daar met het schuren zeker rekening mee houden.
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Welke deuvels heb je gebruikt? Want de meeste deuvels worden van beukenhout ofzo gemaakt en die zijn eigenlijk niet geschikt voor houtverbindingen voor buiten... Nu ja, ze zitten wel binnenin het hout maar ideaal is dit niet... Als je de tafel gaat behandelen zal de levensduur natuurlijk wel sterk vermeerderen ;) het komt erop aan zoals boertje zegt om de tafel om de zoveel tijd opnieuw te behandelen, staat ze droog van regen (onder een afdak bijvoorbeeld) dat zal natuurlijk ook al veel doen...

Je mag steeds een foto en wat uitleg posten in het desbetreffende onderdeel van het forum, altijd leuk om te zien wat moois andere mensen maken :eek:

Groeten,

Christophe
 

joephout

Nieuw lid
29 mrt 2015
7
0
Hallo Jac,
Ook ik heb recent een tuintafel gemaakt van eiken.
Via Maarten Schepers van de Cokerije ben ik gaan werken met verbeterde houtolie.
Eerst sterk verdund zodat het erin trekt. dan minder enzovoort, kijk maar op de site.
Een eiken landhek heb ik ook zo bewerkt en staat al een jaar buiten. Wel tuissendoor één keer schoongemaakt,
niet geschuurd met lijnoliezeep. Werkt goed en het oud ziet eruit of het nat is, een scheepsdek.

Joep hallegraeff
 

Bijlagen

  • IMG_0785.jpg
    IMG_0785.jpg
    53,5 KB · Weergaven: 92

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.