Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13
  1. #1

    massief hardhouten latjes buigen tbv leuning buitenbankje

    Goedemiddag.

    Ben uit hardhout (geen idee wat, maar denk teak) een buitenbankje aan het maken. Voor de rugleuning wil ik massief hardhouten latjes (520mm lang, 12mm dik en 40mm hoog) buigen met een binnen radius van +26mm.

    Poging 1:
    Nu heb ik van pvc rioolbuis een stoomkist gemaakt. Stoom komt van een Karcher stoom cleaner. De 2 test latjes stoom ik een half uur en gaan direct daarna op de mal met houtklemmen. De radius is helaas maar 10mm.

    Poging 2:
    Nu heb ik een pan water onder de latjes gezet op het fornuis. De 2 test latjes hangen in een vuilniszak aan de afzuigkap boven de pan met water. Aan de onderzijde heb ik de vuilniszak afgesloten op de rand van de pan met touw. Deze opzet heb ik nu 1 uur laten stomen en wederom direct op de mal. De radius wederom maar 10mm.

    Wat doe ik fout? Is 10mm de max of zijn er alternatieven? Moet ik een echte houten geisoleerde stoomkist gaan bouwen? Ik weet het niet. Wie wel?

    Groet & hoor heel graag !
    Vince
    Laatst gewijzigd door VincentdeGouw; 05-08-19 om 14:39.

  2. #2
    Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Locatie
    Gem. Winsum (Groningen)
    Berichten
    1.704
    Kloppen de eenheden in je bericht? 26 mm en 10 mm heb je het over.

    mvg
    Klaas

  3. #3
    Hey Klaas. Fijn dat je meedenkt. tja, die eenheden kloppen; ik wil graag dat de gebogen latjes als ik ze op de werkbank heb liggen in het midden dus 26mm verhoogd zijn. en niet de 10mm die ik nu erin weet te buigen...
    Laatst gewijzigd door VincentdeGouw; 05-08-19 om 14:57.

  4. #4
    In feite heeft de lat met maar 10 mm spatie tov de werkbank een grotere radius dan wanneer er 26mm spatie zou zijn.

    Heb je al gedacht aan te lamineren? Verschillende dunnere latten verlijmen met behulp van een mal, om zo meteen de geschikte boog te bereiken.

  5. #5
    Klopt aangaande de radius, dat beschrijf ik inderdaad niet goed. Ik wil dus inderdaad een kleinere radius. Hoe dan ook; wanneer de latjes vlak liggen wil ik in het midden een afstand van 26mm zien.

    Ik wil niet lamineren omdat het een buitenbankje betreft. Daarbij zitten deze latjes in ieder bankje wat ik zou kunnen kopen, van bouwmarkt tot exclusieve verkoopadressen. Dit moet toch te buigen zijn?

  6. #6
    Moet je niet gewoon verder buigen dan 26 mm om in afgekoelde toestand de gewenste maat over te houden?
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

  7. #7
    Hi Mathieu. Ik buig in de mail al verder naar 40mm...En dat lukt maar net omdat ik de lijmklemmen niet verder aangedraaid krijg, zoveel spanning staat erop.

  8. #8
    Zover al ik weet, bij het buigen dmv stoom, zorgt de stoom (vocht icm hitte) dat de cellulaire hechting tussen de houtvezels zacht wordt. Door er vervolgens kracht op te zetten (buigen) wordt de structuur aangepast. Wanneer het stuk hout geheel afgekoeld en gedroogd is zal deze een deel van de buiging houden. De stelregel is dat het hout tenminste 10% terug buigt naar de originele stand.

    met deze info in gedachten. Zijn er hout soorten die minder cellulaire bindingsmiddel hebben waardoor deze minder goed zijn te buigen?

    mocht dit het geval zijn, welke houtsoorten zijn dat dan want bij deze zul je dus rekening moeten houden dat je of meer dan de 10% moet doorbuigen, of helemaal niet kan buigen.
    Soms is het zoeken naar een speld in een hooiberg waar het bij hun een breinaald blijkt te heten.

  9. #9
    Je zal moeten beginnen om je toch wat verder in te lezen wat betreft houtbuigen (met stoom). Dit is, welliswaar in het engels, een goed begin: https://www.leevalley.com/us/html/05F1501ie.pdf

    De meeste houtsoorten zijn wel te buigen, teak is lastig. Beginnen met luchtgedroogd, niet te ver gedroogd, hout vergroot de kans op succes. En dan eerst goed vochtig krijgen, dan lang genoeg stomen en daarna gecontroleerd snel genoeg buigen. En voor het betere buigwerk zorgen dat er compressie van je hout is (mal en inklemmen van beide uiteinden). Dan even in de mal laten zitten, verwijderen en in gebogen vorm geklemd laten drogen. De springback is te berekenen....

    Maar als je je latjes niet inklemt aan de einden en zorgt dat het nergens heen kan, ook niet aan de achterkant, is een beetje een radius niet te doen.

    Lamineren is veel eenvoudiger dan stoombuigen.
    Laatst gewijzigd door GH1; 05-08-19 om 16:57.

  10. #10
    Ik heb onlangs wat iepen met stoom gebogen, dunner dan jouw lat maar grotere radius. Dat lukte me pas nadat ik ze een aantal dagen ïn het water had gelegd. Snel klemmen hielp ook.

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top