massief hardhouten latjes buigen tbv leuning buitenbankje

VincentdeGouw

Nieuw lid
5 aug 2019
4
0
Goedemiddag.

Ben uit hardhout (geen idee wat, maar denk teak) een buitenbankje aan het maken. Voor de rugleuning wil ik massief hardhouten latjes (520mm lang, 12mm dik en 40mm hoog) buigen met een binnen radius van +26mm.

Poging 1:
Nu heb ik van pvc rioolbuis een stoomkist gemaakt. Stoom komt van een Karcher stoom cleaner. De 2 test latjes stoom ik een half uur en gaan direct daarna op de mal met houtklemmen. De radius is helaas maar 10mm.

Poging 2:
Nu heb ik een pan water onder de latjes gezet op het fornuis. De 2 test latjes hangen in een vuilniszak aan de afzuigkap boven de pan met water. Aan de onderzijde heb ik de vuilniszak afgesloten op de rand van de pan met touw. Deze opzet heb ik nu 1 uur laten stomen en wederom direct op de mal. De radius wederom maar 10mm.

Wat doe ik fout? Is 10mm de max of zijn er alternatieven? Moet ik een echte houten geisoleerde stoomkist gaan bouwen? Ik weet het niet. Wie wel?

Groet & hoor heel graag !
Vince
 
Laatst bewerkt:

VincentdeGouw

Nieuw lid
5 aug 2019
4
0
Hey Klaas. Fijn dat je meedenkt. tja, die eenheden kloppen; ik wil graag dat de gebogen latjes als ik ze op de werkbank heb liggen in het midden dus 26mm verhoogd zijn. en niet de 10mm die ik nu erin weet te buigen...
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
In feite heeft de lat met maar 10 mm spatie tov de werkbank een grotere radius dan wanneer er 26mm spatie zou zijn.

Heb je al gedacht aan te lamineren? Verschillende dunnere latten verlijmen met behulp van een mal, om zo meteen de geschikte boog te bereiken.
 

VincentdeGouw

Nieuw lid
5 aug 2019
4
0
Klopt aangaande de radius, dat beschrijf ik inderdaad niet goed. Ik wil dus inderdaad een kleinere radius. Hoe dan ook; wanneer de latjes vlak liggen wil ik in het midden een afstand van 26mm zien.

Ik wil niet lamineren omdat het een buitenbankje betreft. Daarbij zitten deze latjes in ieder bankje wat ik zou kunnen kopen, van bouwmarkt tot exclusieve verkoopadressen. Dit moet toch te buigen zijn?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Moet je niet gewoon verder buigen dan 26 mm om in afgekoelde toestand de gewenste maat over te houden?
 

VincentdeGouw

Nieuw lid
5 aug 2019
4
0
Hi Mathieu. Ik buig in de mail al verder naar 40mm...En dat lukt maar net omdat ik de lijmklemmen niet verder aangedraaid krijg, zoveel spanning staat erop.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Zover al ik weet, bij het buigen dmv stoom, zorgt de stoom (vocht icm hitte) dat de cellulaire hechting tussen de houtvezels zacht wordt. Door er vervolgens kracht op te zetten (buigen) wordt de structuur aangepast. Wanneer het stuk hout geheel afgekoeld en gedroogd is zal deze een deel van de buiging houden. De stelregel is dat het hout tenminste 10% terug buigt naar de originele stand.

met deze info in gedachten. Zijn er hout soorten die minder cellulaire bindingsmiddel hebben waardoor deze minder goed zijn te buigen?

mocht dit het geval zijn, welke houtsoorten zijn dat dan want bij deze zul je dus rekening moeten houden dat je of meer dan de 10% moet doorbuigen, of helemaal niet kan buigen.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Je zal moeten beginnen om je toch wat verder in te lezen wat betreft houtbuigen (met stoom). Dit is, welliswaar in het engels, een goed begin: https://www.leevalley.com/us/html/05F1501ie.pdf

De meeste houtsoorten zijn wel te buigen, teak is lastig. Beginnen met luchtgedroogd, niet te ver gedroogd, hout vergroot de kans op succes. En dan eerst goed vochtig krijgen, dan lang genoeg stomen en daarna gecontroleerd snel genoeg buigen. En voor het betere buigwerk zorgen dat er compressie van je hout is (mal en inklemmen van beide uiteinden). Dan even in de mal laten zitten, verwijderen en in gebogen vorm geklemd laten drogen. De springback is te berekenen....

Maar als je je latjes niet inklemt aan de einden en zorgt dat het nergens heen kan, ook niet aan de achterkant, is een beetje een radius niet te doen.

Lamineren is veel eenvoudiger dan stoombuigen.
 
Laatst bewerkt:

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Ik heb onlangs wat iepen met stoom gebogen, dunner dan jouw lat maar grotere radius. Dat lukte me pas nadat ik ze een aantal dagen ïn het water had gelegd. Snel klemmen hielp ook.
 

tuoh

Oud hout
De meeste tropische houtsoorten buigen zeer slecht, stoom of geen stoom. Debet daaraan, de aanwezige kruisdraad. Zuid Amerikaans mahonie is hier een gunstige uitzondering op.
De houtvezels kunnen bij deze houtsoorten nauwelijks onderling verschuiven ten opzichte van elkaar omdat ze als het ware dooreen gevlochten zijn.

Europese hardhoutsoorten zijn hier sterk in het voordeel. Kijk bijvoorbeeld eens naar latjes in robinia, eik, etc... Die plooien bijna vanzelf.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
De meeste tropische houtsoorten buigen zeer slecht, stoom of geen stoom. Debet daaraan, de aanwezige kruisdraad. Zuid Amerikaans mahonie is hier een gunstige uitzondering op.
De houtvezels kunnen bij deze houtsoorten nauwelijks onderling verschuiven ten opzichte van elkaar omdat ze als het ware dooreen gevlochten zijn.

Europese hardhoutsoorten zijn hier sterk in het voordeel. Kijk bijvoorbeeld eens naar latjes in robinia, eik, etc... Die plooien bijna vanzelf.

Klopt, teak is niet goed te buigen. Zelfs als je het krom krijgt is de kans heel groot dat de vezels langzamerhand naar buien springen.
Eiken en essen buigen heel goed, iroko meestal ook. Zorg wel voor rustig hout, dus geen kwasten, golven, harsgangen, kruisdraad enz.

Buigen gaat door een combinatie van warmte en spanning, net zoals bij plastic. Hoe je de warmte toevoegt is niet van belang, het kan door stoom, kokend water, vuur, hete lucht of anderszins. Water voorkomt uitdroging en kan het hout wat soepeler maken.

Wim.
 

markb

Actieve deelnemer
31 aug 2015
43
1
Klopt dat dit spul slecht wil buigen met stoom. Een keer geprobeerd met meranti en dit ging ook niet. Zeker als de nerf niet helemaal recht loopt dan tordeert het ook enorm bij drogen/afkoelen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.