Grenen vaas

Hans Scholte

Actieve deelnemer
Ik ben de laatste maanden nauwelijks aan draaien toegekomen.
De mini-forumdag heeft blijkbaar inspirerend gewerkt, hier een vaas in grenen.
Hoog 30 cm, afgewerkt met Danish oil en was.
Vooral als oefening in het neerzetten van een vloeiende lijn.
Tevens oefenmateriaal voor het nog nauwelijks gebruikte uitholsysteem.

Hans

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Hans,

Dat is een knap stukje werk in grenen. 30 cm uithollen? Wat voor een systeem heb je daarvoor?

De foto spreekt mij ook enorm aan. Kan je daar wat uitleg over geven hoe je deze gemaakt hebt?
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Hans, sierlijke vaas, goed gekozen vorm.
Net als Rick zou ik graag weten wat voor gereedschap je hebt om uit te hollen, altijd erg interessant om te weten hoe andere houtdraaiers dat doen.
Je zult wel genoten hebben van de prettige geur van het grenenhout.
Groetjes, Ad
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Mooie slanke vorm Hans,die nog wordt versterkt door de grootste diameter hoog te plaatsen. Gewaagd maar heel goed geslaagd.
Vooral de wanddikte geeft de vaas een subtiel karakter.
Grenen draait toch wel mooi ondanks de soms groffe structuur.
Ik heb gister ook nog een grenen vaasje met deksel gedraaid. Zal hem binnekort posten.
vr.gr.Jan Pranger.
 

Hans Scholte

Actieve deelnemer
Buitengewoon vriendelijk Rick,

Hoewel ik redelijk tevreden ben over het resultaat van het draaiwerk, valt er nog wel wat te verbeteren. Om een top resultaat in grenen te bereiken moet je eigenlijk geen schuurpapier gebruiken, dat is me hierbij niet gelukt.

Het uitholsysteem is een Jamieson-kloon, gebouwd door Aat Meijboom. het resultaat met de meegeleverde snijbeitels viel tegen in grenen, een Woodcut (met verloopstuk) deed het beter.

Als hobby fotograaf vind ik dat het aardig gelukt is de minder sterke punten buiten beeld te houden.
In overleg met Wolfgang Gschwendtner, (woifi) gebruik ik een Novoflex opnametafel, meestal met daglichtlampen.
[attachment=0]20100201DSC_9423ps01[1].jpg[/attachment]
Hier een provisorische opstelling.

Hans

Attached files .jpg]
 

Hans Scholte

Actieve deelnemer
@Ad de Crom, Grenen ruikt inderdaad lekker. Bij mijn Jamieson-kloon heb ik een paar verloopstukken laten maken voor uitholgereedschap dat normaal uit de hand wordt gebruikt.

@Jan Pranger, de vorm was inderdaad de oefening. Nog niet helemaal daar, maar beter dan de vorige.

Hans
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hans Scholte zei:
Als hobby fotograaf vind ik dat het aardig gelukt is de minder sterke punten buiten beeld te houden.
In overleg met Wolfgang Gschwendtner gebruik ik een Novoflex opnametafel, meestal met daglichtlampen.

Ik gebruik een (opvouwbare) lichttent met twee flitsers en een mooie verloopachtergrond (wit naar grijs). Ik moet alleen nog een dimsysteem voor de flitsers maken, omdat met de huidige hoge lichtopbrengst ik mijn diafragma zo sterk moet knijpen dat alle vuil op mijn sensor genadeloos en haarscherp zichtbaar wordt (wat dan weer in nabewerking verwijderd moet worden). En ja, ik moet ook mijn sensor weer eens schoonmaken.

De scherptediepte is dan wel weer gegarandeerd.

Voor het dimsysteem heb ik de losse polarisatiefilterfolies al liggen, ik moet er alleen nog bruikbare filters van maken...
 

Hans Scholte

Actieve deelnemer
@henkverhaar: De tent gebruik ik eigenlijk alleen bij erg glimmende voorwerpen. Deze foto is overigens gemaakt bij daglicht, kleurcorrectie met ColorPassport van X-rite.

@schrijnwerker: Ik vind ook dat de tekening de vorm ondersteund. Maar als de vaas 90° gedraaid wordt lijkt het tegendeel het geval.

Hans
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
henkverhaar zei:
Ik gebruik een (opvouwbare) lichttent met twee flitsers en een mooie verloopachtergrond (wit naar grijs). Ik moet alleen nog een dimsysteem voor de flitsers maken, omdat met de huidige hoge lichtopbrengst ik mijn diafragma zo sterk moet knijpen dat alle vuil op mijn sensor genadeloos en haarscherp zichtbaar wordt (wat dan weer in nabewerking verwijderd moet worden). En ja, ik moet ook mijn sensor weer eens schoonmaken.

De scherptediepte is dan wel weer gegarandeerd.

Voor het dimsysteem heb ik de losse polarisatiefilterfolies al liggen, ik moet er alleen nog bruikbare filters van maken...

Sodeju, ik schop mijzelf maar even snel in het amateur/prutser hoekje wat fotografie betreft. :mrgreen: Erg interessant om te lezen hoe jullie zulke mooie foto's krijgen, daar moet ik toch echter beter over na gaan denken als ik straks een website heb.
Vast een domme vraag, maar waarom geen zwarte achtergrond ipv een witte?
De lichtere houtsoorten komen heel mooi uit tegen zwart.
En waar kan je een lichttent en daglamp kopen? Nu ben ik steeds afhankelijk van zonlicht.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Er zijn genoeg zaken die 'semi-professionele' apparatuur verkopen, zoals opnametafels, lichttenten, en studiolampen. Ik doe vooral zaken met cameranu.nl in Urk, en met FotoVideoBoom (ook online). De verlopende achtergrond heb ik echter ergens anders op de kop moeten tikken, die zijn veel dunner gezaaid. Ik weet zo uit mijn hoofd even niet meer waar, maar bij belangstelling kan ik dat wel opzoeken. Een demontabele lichttent (kun je dus ook meenemen op locatie) is ook helemaal niet zo duur. Ik heb er twee, een met een buizenframe, die is wat groter, maar kost ook meer tijd om op te zetten, en een met een frame van bandstalen hoepels. Die laatste klap je in, zodat alle hoepels op elkaar liggen, en vouw je vervolgens in drieën, net zoals je een fietsbuitenband, of een zaaglint, in drieën vouwt. Dan past ie in een zakje van zeg 20 cm diameter en 10 cm dikte.
 

Hans Scholte

Actieve deelnemer
De Novoflex opnametafel heb ik gekocht bij Foto konijnenberg. Mijn opstelling is vergelijkbaar met het beeld uit het interview met Wolfgang Gschwendtner bij de introduktie van het boek Fascination Drechseln.


Witte achtergrond is vooral een persoonlijke voorkeur. Ik zie bij staande voorwerpen graag een lichte schaduw langs het contact met de bodem. Door de opnametafel vanaf de onderkant te verlichten kun je 'zwevende' objecten suggereren.

Daglichtlampen kun je kopen bij de fotovakhandel. Cameranu, Konijnenberg, Foka heb ik goede ervaringen mee.
Een keer gaan kijken bij een fotograaf met ervaring in produktfotografie kan heel nuttig zijn.

Fotografie is een vak op zich. Net als bij houtdraaiers, zoveel mensen zoveel meningen.
Overigens kunnen met betrekkelijk eenvoudige middelen behoorlijke resultaten gerealiseerd worden.
Met een venster op het noorden, een vel etalagekarton, goede bekendheid met de mogelijkheden van de gebruikte camera kun je al een heel eind komen.

Het duitstalige forum heeft een aparte sectie voor foto's en belichting
Misschien de moeite waard om even te bekijken.

Hans

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Het fotograveren is inderdaad een heel vak op zich. Vooral belichting en achtergrond maken soms al een enorm verschil. Mijn vrouw heeft een klein foto-tentje voor het fotograveren van haar glaskralen. Hier heb ik naast ook wat kleine houten projecten in gezet en toen foto's gemaakt. Dit is dan al een heel ander gezicht.
 

Hans Scholte

Actieve deelnemer
@schrijnwerker: Hier de foto's 90° en 270° gedraaid. Vastgelegd op dezelfde plaats als de eerste foto.
Licht is iets zachter, meer bewolking.

Het 'oog' leidt hier naar mijn idee af van de vorm.


De kwast zie ik hier als storend element.


Bij het fotograferen van draaiwerk (en houten produkten in het algemeen) loont het je onderwerp vanuit verschillende hoeken te bekijken.

Hans

Attached files
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Bedankt voor de foto's. :p
Vanuit deze posities geeft het inderdaad een heel ander beeld.
Nu snap ik waarom je vaas uit de eerste positie hebt laten zien.
Normaal gesproken heb ik ook niks tegen knoesten e.d. maar hier is het inderdaad jammer dat ie erin zit.
Blijft toch een mooie vaas.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.