Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Onderwerp: Grenen vaas

Grenen vaas

Ik ben de laatste maanden nauwelijks aan draaien toegekomen.
    De mini-forumdag heeft blijkbaar inspirerend gewerkt, hier een vaas in grenen.
    Hoog 30 cm, afgewerkt met Danish oil en was.
    Vooral als oefening in het neerzetten van een vloeiende lijn.
    Tevens oefenmateriaal voor het nog nauwelijks gebruikte uitholsysteem.

Hans

Attached files

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Re: Grenen vaas

Hans,

Dat is een knap stukje werk in grenen. 30 cm uithollen? Wat voor een systeem heb je daarvoor?

De foto spreekt mij ook enorm aan. Kan je daar wat uitleg over geven hoe je deze gemaakt hebt?

Hans, sierlijke vaas, goed gekozen vorm.
    Net als Rick zou ik graag weten wat voor gereedschap je hebt om uit te hollen, altijd erg interessant om te weten hoe andere houtdraaiers dat doen.
    Je zult wel genoten hebben van de prettige geur van het grenenhout.
    Groetjes, Ad

Mooie slanke vorm Hans,die nog wordt versterkt door de grootste diameter hoog te plaatsen. Gewaagd maar heel goed geslaagd.
    Vooral de wanddikte geeft de vaas een subtiel karakter.
    Grenen draait toch wel mooi ondanks de soms groffe structuur.
    Ik heb gister ook nog een grenen vaasje met deksel gedraaid. Zal hem binnekort posten.
    vr.gr.Jan Pranger.

Buitengewoon vriendelijk Rick,

Hoewel ik redelijk tevreden ben over het resultaat van het draaiwerk, valt er nog wel wat te verbeteren. Om een top resultaat in grenen te bereiken moet je eigenlijk geen schuurpapier gebruiken, dat is me hierbij niet gelukt.

Het uitholsysteem is een Jamieson-kloon, gebouwd door Aat Meijboom. het resultaat met de meegeleverde snijbeitels viel tegen in grenen, een Woodcut (met verloopstuk) deed het beter.

Als hobby fotograaf vind ik dat het aardig gelukt is de minder sterke punten buiten beeld te houden.
    In overleg met Wolfgang Gschwendtner, (woifi) gebruik ik een Novoflex opnametafel, meestal met daglichtlampen.
    [attachment=0]20100201DSC_9423ps01[1].jpg[/attachment]
    Hier een provisorische opstelling.

Hans

Attached files .jpg]

@Ad de Crom, Grenen ruikt inderdaad lekker. Bij mijn Jamieson-kloon heb ik een paar verloopstukken laten maken voor uitholgereedschap dat normaal uit de hand wordt gebruikt.

@Jan Pranger, de vorm was inderdaad de oefening. Nog niet helemaal daar, maar beter dan de vorige.

Hans

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hans Scholte
    Als hobby fotograaf vind ik dat het aardig gelukt is de minder sterke punten buiten beeld te houden.
    In overleg met Wolfgang Gschwendtner gebruik ik een Novoflex opnametafel, meestal met daglichtlampen.
    Ik gebruik een (opvouwbare) lichttent met twee flitsers en een mooie verloopachtergrond (wit naar grijs). Ik moet alleen nog een dimsysteem voor de flitsers maken, omdat met de huidige hoge lichtopbrengst ik mijn diafragma zo sterk moet knijpen dat alle vuil op mijn sensor genadeloos en haarscherp zichtbaar wordt (wat dan weer in nabewerking verwijderd moet worden). En ja, ik moet ook mijn sensor weer eens schoonmaken.

De scherptediepte is dan wel weer gegarandeerd.

Voor het dimsysteem heb ik de losse polarisatiefilterfolies al liggen, ik moet er alleen nog bruikbare filters van maken...

Dat is een mooie vaas geworden.
    Mij spreekt de tekening van het hout erg aan.
    Past erg goed bij de vorm van de vaas.

@henkverhaar: De tent gebruik ik eigenlijk alleen bij erg glimmende voorwerpen. Deze foto is overigens gemaakt bij daglicht, kleurcorrectie met ColorPassport van X-rite.

@schrijnwerker: Ik vind ook dat de tekening de vorm ondersteund. Maar als de vaas 90° gedraaid wordt lijkt het tegendeel het geval.

Hans

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henkverhaar
    Ik gebruik een (opvouwbare) lichttent met twee flitsers en een mooie verloopachtergrond (wit naar grijs). Ik moet alleen nog een dimsysteem voor de flitsers maken, omdat met de huidige hoge lichtopbrengst ik mijn diafragma zo sterk moet knijpen dat alle vuil op mijn sensor genadeloos en haarscherp zichtbaar wordt (wat dan weer in nabewerking verwijderd moet worden). En ja, ik moet ook mijn sensor weer eens schoonmaken.

De scherptediepte is dan wel weer gegarandeerd.

Voor het dimsysteem heb ik de losse polarisatiefilterfolies al liggen, ik moet er alleen nog bruikbare filters van maken...
    Sodeju, ik schop mijzelf maar even snel in het amateur/prutser hoekje wat fotografie betreft. :mrgreen: Erg interessant om te lezen hoe jullie zulke mooie foto's krijgen, daar moet ik toch echter beter over na gaan denken als ik straks een website heb.
    Vast een domme vraag, maar waarom geen zwarte achtergrond ipv een witte?
    De lichtere houtsoorten komen heel mooi uit tegen zwart.
    En waar kan je een lichttent en daglamp kopen? Nu ben ik steeds afhankelijk van zonlicht.

Forum Rechten