Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: Even voorstellen...

  1. #1

    Even voorstellen...

    Even voorstellen, ...mijn naam is Henk van Boeschoten. Sinds anderhalf jaar ben ik mij aan het oriënteren om met houtdraaien aan de gang te gaan. Een half jaartje geoefend met een kleine Proxon. Sinds een maand de trotse eigenaar van een nieuwe Teknatol NOVA 1624.

    Omdat een forum als dit voor mij de juiste plek is om mee te lezen en vragen te stellen doe ik dat maar gelijk.

    Beitels koop ik het liefst zonder handvat. Het is voor mij leuk om eigen handvaten te draaien. Ik ben echter tegen het volgende probleem opgelopen. En dat is hoe krijg ik het gat voor de beitel loodrecht in het handvat…? Op welke eenvoudige manier is dat mogelijk. Vorige week een handvat gedraaid (43 cm lang) en met een boormachine (uit de hand) een gat van 8 mm breed geboord. De beitel zit er scheef in natuurlijk. Wie heeft voor mij advies....? Dank bij voorbaat en vriendelijke groet, Henk van Boeschoten. Indecirkel.nl

    Attached files

  2. #2

    Re: Even voorstellen...

    Beste Henk, ik ben een poosje terug ook tegen dit probleem aangelopen, bij het vervaardigen van een eikehouten klopper.

    Ik weet niet hoe groot je verzameling hulp- en opspanstukken al is, je kunt het namelijk ook op de draaibank zelf doen. Voorwaarde is dan wel dat je een ondersteunende bril en een boorkop voor in de losse kop moet hebben.

    In het geval dat je die spullen niet hebt, ikzelf heb ze ook niet, kun je het onderstaande eens proberen.

    Je draait eerst een cilinder, zo'n 1 centimeter dikker dan de uiteindelijke dikte van het eindproduct. Deze cilinder moet overal dezelfde dikte hebben. Dan neem je hem uit de bank en zaag je de zijkanten exact haaks af. Vervolgens bepaal je de middelpunten. Daarna boor je met een kolomboor het gewenste gat in een van de zijkanten. Dit gaat perfect haaks, omdat de bodem van de cilinder ook haaks is, wel goed vasthouden en op je hoede zijn voor verschuivingen. Ikzelf heb op de losse kop een meedraaiend center met een scherpe punt, zulke: http://www.capellemanmachines.be/Fot...outdraaien.gif . Als je de kant met het gat opspant op dit center, centreert het werkstuk vanzelf, omdat de punt automatisch het middenpunt van het gat opzoekt. Tevens zit deze dan muurvast. De andere kant zit gewoon op het vaste center. Vervolgens kun je de cilinder naar eigen wensen vormen.

    Als je deze stappen in deze volgorde uitvoert, moet het lukken om de beitel exact haaks op het hecht te krijgen.

    Succes!

  3. #3

    Re: Even voorstellen...

    Hoi Henk, van harte welkom.
    Goed om een houtdraaier te verwelkomen, daar is hier in Nederland een gebrek aan.
    Ik maak ook wel eens eigen handvaten voor mijn draaibeitels. Een gat daarin boren doe ik op mijn tafelboormachine door de tafel met machineklem 90 graden te draaien, en op die manier er voor te zorgen dat het handvat loodrecht onder de boor staat (wat te controleren is met een winkelhaak), en dan pas een gat te boren.
    Ik hoop nog veel van je te horen en te zien.
    Ad

  4. #4

    Re: Even voorstellen...

    Dank voor jullie reactie. Ik ga het uitvogelen in mijn schuurtje.

    HGroet Henk

    Attached files

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top