Night stand (nachtkastje/tafeltje)

WR1944

Oud hout
Dit is m'n eerste serieuze projectje. Voorheen heb ik rekken, kasten en een bed gemaakt zonder me te bekommeren om afwerking, estetische aspecten of wat dan ook. Als het maar functioneel was. Van nu af aan ga ik me toeleggen op meer kwaliteit.
Het uitgangsmateriaal 2"x2" (38x38) en 1"x2" (19x38) in Radiata Pine en 1/2" (12mm) Chinees multiplex. De poten zijn naar binnen iets taps, van 38mm naar 25mm.
Ik ben nog in dubio of ik het geheel ga beitsen of alleen helder af ga werken. Als beits heb ik gekocht een water gedragen Vintage Cherry van General Finishes en voor de afwerking een eveneens water gedragen hoogglans polyacrylic topcoat, ook van General Finishes. Het merk zal jullie waarschijnlijk niets zeggen. Persoonlijk houd ik van lichtgekleurde houtsoorten. Ik zal eerst een proef nemen en dan zie ik wel.
Het meubeltje is bij lange na niet zo spectaculair als veel van jullie producten maar iedereen is klein begonnen.

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Dat gaat veel beloven!! Die pootjes zien er echt super uit. Hoe heb je deze gemaakt?

Persoonlijk is de kastje voor mij wat topzwaar. De lade's hadden iets dunner uitgevoerd mogen worden maar dat is enkel mijn persoonlijke mening.

Qua afwerken hou ik zelf van "au naturel". Zoveel echt hout probeer te houden. Ook dit is weer erg persoonlijk.

Wanneer maak je de 2e??
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Mooi resultaat !
Wat zijn de afmetingen ?

Persoonlijk vind ik het mooi om simpelweg een paar lagen lijnolie aan te brengen :roll:
 

WR1944

Oud hout
@Rick.
Bedankt voor je commentaar. Omdat ik geen vandiktebank of iets soortgelijks heb probeer ik normaal verkrijgbare materialen in geschaafde afmetingen te verwerken. Door de vertekening door de groothoekstand van de lens lijkt het iets meer topzwaar dan in werkelijkheid. Maar je hebt wel een punt.
Er komt geen tweede kastje, het is voor een éénpersoons bed bedoeld dat in een hoek staat.
Het volgende project wordt een kastje onder een wasbak. Dat gaat volgens het zelfde principe gemaakt worden. Alleen een deurtje en geen lade.
De poten heb ik aan de binnenkant afgeschuind. Eerst op de Festool MFT/3 met de rail aan één kant afgeschuind. Met het afgezaagde stuk als opvulling de poot 90° gedraaid en weer afgeschuind. Het ging makkelijker dan ik verwacht had. Met de schaaf de lichte zaagsporen verwijderd.
 

tuoh

Oud hout
Mooie (one) "night stand" :D
Ik zou wel oppassen met blank afwerken, alle grenensoorten hebben de neiging om geel te verkleuren wanneer ze transparant afgewerkt worden.
Ik zou eerder opteren voor een white wash of iets dergelijks, dan verkleurt het hout niet.

Mvg,

André
 

WR1944

Oud hout
Ik doe er de reeds gekochte topcoat op, dan zie ik wel hoe het hout zich gedraagt. Het uiterlijk van het meubeltje is niet zo kritisch en zo kan ik het effect op termijn beoordelen. Al doende leert men.
Vandaag weer hout gaan inslaan bij Home Depot. De 2"x2" moeten weer aangevuld worden want wat er stond was flink krom. Goed voor hockey sticks. Maar bij het andere filiaal aan het andere eind van de stad kijken.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Damn, wil ik een grap maken heeft andre hem al gemaakt... dan maar serieus, mooi meubeltje, mooie houtsoort ook. Mooi fijn gebouwd en toch stevig zo te zien.
 

WR1944

Oud hout
Het blad heb ik samengesteld uit 3 stroken Radiata Pine 1"x6" (19 x 140 mm) met domino's op de lijmnaden. De rand heb ik drie keer gefreesd met oplopende diameters voor dat ik een redelijk ogend resultaat had. De poten heb ik aan de binnenkanten afgeschuind van 38 naar 25 mm. Eerst één kant onder de Festool rail, dan de poot 90° gedraaid en de afgezaagde keg onder het afgeschuinde deel geschoven tot het weer stevig horizontaal lag en de tweede afschuining gemaakt.
De framedelen van domino gleuven voorzien en de groeven voor het 1/2" multiplex aangemaakt. Omdat er in de hoeken de domino's elkaar zouden raken heb ik ze afgeschuind.
Eerst de zijkanten verlijmd en toen de rest samengesteld. Alles bleef mooi haaks.
De lade is ook van de 1 x 6 Pine gemaakt. De zwaluwstaarten zijn met de hand gemaakt (zie andere bijdrage), een groef voor de bodem van 1/8" triplex en ook dit kon met enige voorzichtigheid in elkaar gezet worden. De zwaluwstaarten kunnen maar in één richting in elkaar. Ook dit bleef mooi haaks.
Over ladegeleiders had ik nog niet echt nagedacht. Uiteindelijk heb ik met kleine latjes een onder- en zijgeleider gemaakt en in het frame gelijmd. Een houten knop gemonteerd en het laatje was af.
Ik moest nog een stop maken voor de diepte van het laatje. Hiervoor heb ik een lat flauw schuin geschaafd en steeds een stukje afgezaagd tot ik de juiste dikte had. Deze stukje vastgelijmd, de tafelbladverbinders vastgeschroefd en het houtwerk was klaar.
Nu de afwerking nog. Aanvankelijk dacht ik het vintage cherry te beitsen met topcoat maar ik vind het hout kwa kleur en tekening wel aardig zo dus het blijft bij een topcoat.
Ik heb foto's gemaakt van het proces maar omdat het zo simpel van constructie is lijken me foto's eigenlijk overbodig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.