Vlekken in eikenhout (schuren/ontweringswater helpt niet)

fvweert

Nieuw lid
27 aug 2014
17
0
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een TV-wandmeubel en daarvoor heb ik een partij eikenhout gekocht. Het eikenhout wil ik met een blanke lak afwerken, maar daarvoor zou ik eerst een redelijke egale kleur willen hebben. Op het eikenhout zitten een paar dwarsstrepen die ik er maar niet afkrijg. Ik heb flink geschuur en (verwarmd) ontweringswater gebruikt, maar dit heeft niet geholpen. Ik vind het te typisch dat de strepen precies dwars op het hout staan.
Wat voor vlekken zijn dit en bestaan er nog (agressieve) goedjes?
En anders zou ik het lokaal willen "verlichten", maar ik weet niet welke middelen daarvoor bestaan.

Bedankt alvast voor de reacties!
Hieronder een foto van het eikenhout (in real life zijn de strepen meer zichtbaar)

IMG-0022.jpg
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Machineslag van de vandiktebank als ik het zo zie. Loopt over de volle breedte van elk deel. Zou zelf even met schraapijzer en als je die niet hebt een stanleymesje als schraapstaal weghalen
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Nee, dat is geen machineslag.
Dit soort vlekken kan veroorzaakt zijn door de latten waarop de delen drogen na het zagen van de stam. De verkleuring kan tot wel 5 millimeter diep zijn, afhankelijk van de omstandigheden tijdens het droogproces en afhankelijk van de houtsoort van de latjes.

Op korte termijn is daar weinig aan te doen (behalve bijkleuren van de rest van het hout). Na verloop van (soms vele) jaren egaliseert de kleur vanzelf.

Met deze kennis heeft het ook wel wat charme, zo'n onregelmatigheid; het hoort bij "echt" hout.

Wim.
 

fvweert

Nieuw lid
27 aug 2014
17
0
Nee, dat is geen machineslag.
Dit soort vlekken kan veroorzaakt zijn door de latten waarop de delen drogen na het zagen van de stam. De verkleuring kan tot wel 5 millimeter diep zijn, afhankelijk van de omstandigheden tijdens het droogproces en afhankelijk van de houtsoort van de latjes.

Op korte termijn is daar weinig aan te doen (behalve bijkleuren van de rest van het hout). Na verloop van (soms vele) jaren egaliseert de kleur vanzelf.

Met deze kennis heeft het ook wel wat charme, zo'n onregelmatigheid; het hoort bij "echt" hout.

Wim.

Dat klinkt inderdaad logisch.
Met welk middel kan ik het beste bijkleuren?
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Dit is geen verkleuring door drooglatten, bij eiken zie je dat zelden en 20 cm afstand voor drooglatten is wat veel.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Bijkleuren is altijd een kwestie van "trial and error", per geval verschillend. Je kunt nooit helemaal voorspellen hoe het uitpakt.
Het is het beste om het uit te proberen op een onzichtbare plek, bijvoorbeeld aan de binnenkant van het meubel.
Het hout wordt in zijn geheel wel donkerder dan het nu is.

Als ik moet bijkleuren, dan doe ik dat meestal met een donker gekleurde beits, bijvoorbeeld mahonie- of teakkleur. Een beetje beits met een prop keukenrol of wc-papier heel dun opbrengen en dan uitwrijven, in een aantal lagen net zolang totdat het goed lijkt. Goed laten drogen voor het lakken om te voorkomen dat de beits weer oplost.

Maar liever laat ik de natuurlijke onregelmatigheden gewoon zichtbaar. Bijkleuren blijft toch een soort make-up, een beetje nep.

Wim.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Dit is geen verkleuring door drooglatten, bij eiken zie je dat zelden en 20 cm afstand voor drooglatten is wat veel.

Ik koop nogal eens een hele stam eiken, meestal Deens eiken (uit Hollandse eikels!), altijd winddroog. Dat houdt in: de stam is een aantal jaren geleden tot planken gezaagd, onmiddellijk opgelat en dan in een open windloods opgeslagen.
De afmetingen die ik het meest gebruik zijn plankdiktes van anderhalf tot drie duim, werkende breedtes tot twee voet en lengtes tot 10 meter.
Alle planken (ja, echt álle planken) vertonen de afdrukken van de latten, de ene meer dan de andere.
De afstand tussen die latten is meestal 60 cm tot een meter.

Bij dunner hout moeten de latten dichter bij elkaar liggen, om kromtrekken te voorkomen.
Bij kunstmatig drogen, dus als het hout in een droogkamer of oven gaat, moeten de latten nóg dichter bij elkaar.

Wim.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Dit is geen verkleuring door drooglatten, bij eiken zie je dat zelden en 20 cm afstand voor drooglatten is wat veel.

Mijn eerste reactie was ook drooglatten. Maar zelfs bij dunne planken leg je ze niet zo dicht op elkaar. Dus daarom dacht ik aan machineslag. Wat ook een mogelijkheid kan zijn is smeer middel wat op de bladwalsen is gekomen. Een of ander siliconen product wat is gaan reageren met de afwerking. Dan krijg je mijn inziens op dezelfde afstand die strepen. De omtrek van een bladwals correspondeert mijns inziens wel redelijk met die hier getoonde strepen. Vind het wel ver gezocht omdat het op bijna alle planken te zien is meer of minder.

Als het machineslag is kan je het voelen met je ogen dicht en er over wrijven met je vingertoppen en je muis van je hand vlak op het hout. Dan zou je een on effenheid kunnen voelen.
 

tuoh

Oud hout
Het zijn wel degelijk de afdrukken van drooglatten. De betere houtzagerijen gebruiken al jaren X-vormige kunststoffen drooglatten, die laten gegarandeerd geen sporen na op het drogende hout.
De sloddervossen gebruiken naaldhouten drooglatten, met alle gevolgen van dien. Houten drooglatten zijn best van populier, is een houtsoort die nauwelijks sporen nalaat, maar volledig uitsluiten kan je ook hier niet.
Andere zagerijen gebruiken inplaats van latten meerdere korte blokjes per rij, maar ook hier zie je soms aftekeningen.
De vlekken zijn praktisch NIET te verwijderen, wegens te diep in het hout getrokken.

Machineslag schuur je zo weg, idem voor vervuiling met (smeer)olie, of glijmiddel. Ook brandsporen (het hout stropt tijdens het schaven) zijn snel te verwijderen.
Krijg je de sporen niet weg? dan rest enkel nog bovenstaande als oorzaak. Je zal dus moeten leren leven met de verkleuring, of je moet met kleursel aan de gang.

Ps: eik, beuk en esdoorn zijn berucht voor sporen van drooglatten, wegens zeer gevoelig hiervoor.
Het is, of moet altijd een aandachtspunt zijn bij het kopen van gezaagd hout.
 
Laatst bewerkt:

fvweert

Nieuw lid
27 aug 2014
17
0
Bedankt voor de reacties allemaal, ik zal er de volgende keer op letten bij aanschaf. Ik ga nog een kleine poging doen om het wat bij te kleuren, maar ik denk dat ik het gewoon moet accepteren.
 

Boo

Actieve deelnemer
Het zijn wel degelijk de afdrukken van drooglatten. De betere houtzagerijen gebruiken al jaren X-vormige kunststoffen drooglatten, die laten gegarandeerd geen sporen na op het drogende hout.

Hallo,

Ik zou ook meteen zeggen dat deze vlekken door latten of balken veroorzaakt zijn die tijdens het drogen tussen de planken lagen.

Die X-vormige drooglatten ben ik wel nieuwsgierig naar. Ik ken wel de geprofileerde houten latten, ik ken ze als Ventolatten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.