Motor vervangen Creusen HDB 1000

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Onlangs kwam hier een vraag langs over onderdelen voor een Creusen HDB 1000. Toevallig heb ik ook zo'n houtdraaibank. Gekregen van een buurman die m naar het oud-ijzer wilde brengen. De originele motor was gedemonteerd, want kapot. Ik wil er een nieuwe motor opzetten om te kijken of ie weer een beetje bruikbaar wordt. Ik had nog een elektromotor liggen en daar heb ik de draaibank al een keer mee aangedreven. Wat mij opviel, was dat het werkstuk heel gemakkelijk tegen te houden was en regelmatig stokte als ik er 'met een beitel naar wees'. De motor is m.i. niet krachtig genoeg. Hij blijkt 0,37 KW op 220V te zijn. Klinkt niet als heel krachtig. Alleen bij hele kleine/dunne werkstukjes was er voldoende kracht om rond te blijven draaien en daadwerkelijk hout te draaien/snijden.

Dus de hamvraag: wat moet het minimale vermogen van de motor zijn om een draaibank fatsoenlijk aan te drijven? Zijn er mede forumleden die deze of een andere draaibank als eens van een nieuwe motor hebben voorzien?

PS: ik ben nog aan het ontdekken of houtdraaien iets voor mij is. Ik wil op dit moment nog niet (te) veel investeren in frequentieregelaars e.d. Eerst maar eens die draaibank fatsoenlijk aan de praat zien te krijgen en de eerste objectjes draaien. Ik heb alleen 220 in de werkplaats.

Groet,
Arjaan
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
0,37 kW is in de regel wel het standaardvermogen waar deze draaibanken mee worden geleverd. Waarschijnlijk ligt de snaar om de kleinste schijf op de as en op de grootste bij de motor (als het goedis kun je uit een aantal toerentallen kiezen). Dan heb je wel veel snelheid, maar weinig koppel. Probeer de snaar eens om de op een na grootste schijf te leggen, dan zul je zien dat je meer koppel ter beschikking hebt.
als je tijdelijke aandrijving maar 1 schijf heeft, heb je niet zoveel mogelijkheden.
 
  • Leuk
Waarderingen: de Beitel

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Onlangs kwam hier een vraag langs over onderdelen voor een Creusen HDB 1000. Toevallig heb ik ook zo'n houtdraaibank. Gekregen van een buurman die m naar het oud-ijzer wilde brengen. De originele motor was gedemonteerd, want kapot. Ik wil er een nieuwe motor opzetten om te kijken of ie weer een beetje bruikbaar wordt. Ik had nog een elektromotor liggen en daar heb ik de draaibank al een keer mee aangedreven. Wat mij opviel, was dat het werkstuk heel gemakkelijk tegen te houden was en regelmatig stokte als ik er 'met een beitel naar wees'. De motor is m.i. niet krachtig genoeg. Hij blijkt 0,37 KW op 220V te zijn. Klinkt niet als heel krachtig. Alleen bij hele kleine/dunne werkstukjes was er voldoende kracht om rond te blijven draaien en daadwerkelijk hout te draaien/snijden.

Dus de hamvraag: wat moet het minimale vermogen van de motor zijn om een draaibank fatsoenlijk aan te drijven? Zijn er mede forumleden die deze of een andere draaibank als eens van een nieuwe motor hebben voorzien?

PS: ik ben nog aan het ontdekken of houtdraaien iets voor mij is. Ik wil op dit moment nog niet (te) veel investeren in frequentieregelaars e.d. Eerst maar eens die draaibank fatsoenlijk aan de praat zien te krijgen en de eerste objectjes draaien. Ik heb alleen 220 in de werkplaats.

Groet,
Arjaan

Schermafbeelding 2019-08-03 om 16.17.32.jpg
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
net gelezen dat je je aandrijfriem ook hebt vervangen, ben je zeker dat het de juiste maat is en niet slipt ?
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
@Piet: yep dat is hetzelfde plaatje als op de mijne. Bedoel je hiermee dat 0,37Kw precies goed is? Zo ja, klopt het dan dat ie bij net iets meer druk op de beitel of een wat groter werkstuk tot stilstand komt?

@Charel: ja, ik heb ook de snaar vervangen. Geen slip, doet het prima.

Misschien moet ik me erbij neerleggen dat het allemaal niet te groot of te zwaar mag zijn op deze draaibank. Wellicht verwacht ik er teveel van of kijk ik de verkeerde youtube filmpjes :).
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De beroemde/beruchte MC1018 (aka HBM 450) draaibankjes hebben ook allemaal een 370 W motor. En die leg je echt niet zomaar stil met een draaibeitel - daar moet je wel wat voor doen (niet dat het niet kan, overigens...). een 370 W motor is voor klein draaiwerk in principe afdoende. Daar ligt het dus niet aan. Dus OF die motor is niet meer jofel, of er zit ergens anders in die draaibank een probleem...
 

Tom Lenaers

Nieuw lid
16 mrt 2017
3
0
Beste Arjaan,

bij mij staat nog een LMS-bank (denk ik, plaatje is weg, zat gehoorbeschermingssticker over van de LTS-werkplaats, van die leraar m ook gekocht) stof te happen,
Aan boord Leuffer-Julich motor, heb je daar wat aan?
Over te nemen voor zacht prijsje
 

Bijlagen

  • IMG_20190805_125729969.jpg
    IMG_20190805_125729969.jpg
    66,6 KB · Weergaven: 84
  • IMG_20190805_125910206.jpg
    IMG_20190805_125910206.jpg
    58,7 KB · Weergaven: 85

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Kun je eens een foto van je aandrijfcenter posten? Is het het hout dat stil komt te staan of is het de motor die niet meer draait als je er kracht op zet?
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Kun je eens een foto van je aandrijfcenter posten? Is het het hout dat stil komt te staan of is het de motor die niet meer draait als je er kracht op zet?

Zekers, zie onderstaande foto. Het is de motor die niet meer draait als er even wat kracht op de beitel gezet wordt of het een wat groter werkstuk (doorsnee 20cm) is.

IMG_1075.jpg
 

de Beitel

Nieuw lid
3 jun 2020
3
0
Beste Armen op,
IK ZIE op je foto dat ik eenzelfde aansluiting heb op mijn creusendraaibank.
Zowel de centerpunt als de driepunts aansluiting.
Nu ben ik opzoek naar een klauwen draaikop maar weet niet wat de aansluiting is.
Bij HBM hebben ze een kop met M33 aansluiting.
Vraag 1 weet je de draadaansluiting van de Creusen actieve?
Vraag 2 weet iemand wellicht een adres voor een klauwen draaiknop?

Bij voorbaat dank voor elke goede suggestie
de Beitel
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Beitel, ik ben ook lang op zoek geweest naar een adapter, maar heb het helaas niet kunnen vinden. Uit mijn hoofd zeg ik dat het draad M20 is. Als het exact wilt weten, moet ik het vanavond even opnieuw opmeten.

Ik denk dat je het beste uit bent met een chuck met een blanco adapter. Die kan je dan zelf op (laten) boren met het juiste draad. Daar komt echter nog een nadeel bij: de draadeinde op de as is vrij kort. Je moet je dus afvragen of het wel veilig is om daar een chuck op te zetten. Ik heb me erbij neergelegd dat het niet kan. Sterker nog: ik heb er een andere draaibank bij gekocht (overgenomen van medeforumlid) die een stuk krachter is, moderner en wel over standaard bemeten centers beschikt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.