Verbeterde versie van een "Zero clearance insert" voor in je tafelzaag

Hooked on Wood

Actieve deelnemer
12 mei 2019
155
34
Noord Brabant
Hoi Mensen,

Ik kijk regelmatig op jullie/ons forum en heb daar altijd wat van opgestoken. Onlangs heb ik een nieuwe versie gemaakt van de bekende "zero Clearance insert"
Nu ik deze reeds een paar maandjes gebruik ben ik er voldoende van overtuigd dat dit ook werkelijk een verbeterde versie is.

Deze verbeteringen liggen met name op het vlak van stofafzuiging en het schoonhouden van de binnenkant van je zaagtafel.

Daarom durf ik nu wel een link naar mijn filmpje te sturen dat ik hierover heb gemaakt. :) https://www.youtube.com/watch?v=fqJ5uttB53w

Het is eenvoudig te maken en wellicht hebben jullie er ook wat aan.

Groeten

Dennis
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Hoi Mensen,

Ik kijk regelmatig op jullie/ons forum en heb daar altijd wat van opgestoken. Onlangs heb ik een nieuwe versie gemaakt van de bekende "zero Clearance insert"
Nu ik deze reeds een paar maandjes gebruik ben ik er voldoende van overtuigd dat dit ook werkelijk een verbeterde versie is.

Deze verbeteringen liggen met name op het vlak van stofafzuiging en het schoonhouden van de binnenkant van je zaagtafel.

Daarom durf ik nu wel een link naar mijn filmpje te sturen dat ik hierover heb gemaakt. :) https://www.youtube.com/watch?v=fqJ5uttB53w

Het is eenvoudig te maken en wellicht hebben jullie er ook wat aan.

Groeten

Dennis

Duidelijk informatief gefilmd hoor, kun je iets meer vertellen over de bovenafzuiging?
 

Hooked on Wood

Actieve deelnemer
12 mei 2019
155
34
Noord Brabant
Hoi Marcel,

Thanks! Mijn boven-afzuiging is van Harvey, de S-12. Ik heb daar ook een filmpje over gemaakt. https://www.youtube.com/watch?v=yHC0ml38iWQ
Dit was mijn eerste filmpje en ik heb deze in het engels gedaan. Althans, dat heb ik geprobeerd :)
Kijk het filmpje maar even en als je daarna nog vragen heb, dan hoor ik dat graag. Om kort te gaan ben ik naar verloop van tijd alleen maar enthousiaster geworden over deze afzuiging.

Groeten,

Dennis
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Leuk filmpje, heb je het 3d geprint, misschien de plannen nog even delen zodat meerdere mensen met 3d printer hier gebruik van kunnen maken :) ow en aan het einde waarom niet als je het bud vond doe dan duimpje omlaag :) dat mis ik namelijk bij elk filmpje.
 

Hooked on Wood

Actieve deelnemer
12 mei 2019
155
34
Noord Brabant
Leuk filmpje, heb je het 3d geprint, misschien de plannen nog even delen zodat meerdere mensen met 3d printer hier gebruik van kunnen maken :) ow en aan het einde waarom niet als je het bud vond doe dan duimpje omlaag :) dat mis ik namelijk bij elk filmpje.

Ik heb dit niet 3D geprint. Gewoon de "old fashion way" gedaan. Thanks voor het kijken, Ohja, ik hou het toch maar bij duimpjes omhoog :). Als mensen het echt bud vinden en ze het nodig vinden om dat te melden, dan weten ze dat knopje wel te vinden.
 

WR1944

Oud hout
De video is erg instructief en duidelijk. Vooral de gedachtegang achter de aanpassing is goed uitgelegd.
Als ik het probleem goed begrepen heb is het gebrek aan luchtdoorstroming de boosdoener. Als er op een plaats in de omkasting van de zaagmachine een opening gemaakt zou kunnen worden zou je hetzelfde effect bereiken. Het is wel enigszins afhankelijk van de plaats van die opening. Dan zou je kunnen volstaan met een onbewerkte inleg. Het zaagsel dat boven de tafel ontstaat wordt door de afzuiging boven afgevoerd. Het zaagsel dat in de bak valt gaat via de andere afzuiging weg.
Bij het zagen met de gemodificeerde inleg kleeft het hout aan de inleg door het zuigeffect. De inleg wordt geacht op gelijke hoogte met het tafelblad te liggen zodat de groeven geen effect hebben. Tijdens het zagen worden de gaten afgedekt zodat het effect op dat moment minimaal is. Zodra het hout weer van de inleg weg is wordt er weer afgezogen.
Ik heb geen zaagtafel maar als ik er één had en ik zou voor dit probleem staan dan zou ik het zoeken in een opening in de omkasting. Ik heb een verluchte inleg nog nooit eerder gezien zodat ik denk dat het probleem van de zaagselophoping in de kast zelden als een probleem ervaren wordt.
 

Hooked on Wood

Actieve deelnemer
12 mei 2019
155
34
Noord Brabant
De video is erg instructief en duidelijk. Vooral de gedachtegang achter de aanpassing is goed uitgelegd.
Als ik het probleem goed begrepen heb is het gebrek aan luchtdoorstroming de boosdoener. Als er op een plaats in de omkasting van de zaagmachine een opening gemaakt zou kunnen worden zou je hetzelfde effect bereiken. Het is wel enigszins afhankelijk van de plaats van die opening. Dan zou je kunnen volstaan met een onbewerkte inleg. Het zaagsel dat boven de tafel ontstaat wordt door de afzuiging boven afgevoerd. Het zaagsel dat in de bak valt gaat via de andere afzuiging weg.
Bij het zagen met de gemodificeerde inleg kleeft het hout aan de inleg door het zuigeffect. De inleg wordt geacht op gelijke hoogte met het tafelblad te liggen zodat de groeven geen effect hebben. Tijdens het zagen worden de gaten afgedekt zodat het effect op dat moment minimaal is. Zodra het hout weer van de inleg weg is wordt er weer afgezogen.
Ik heb geen zaagtafel maar als ik er één had en ik zou voor dit probleem staan dan zou ik het zoeken in een opening in de omkasting. Ik heb een verluchte inleg nog nooit eerder gezien zodat ik denk dat het probleem van de zaagselophoping in de kast zelden als een probleem ervaren wordt.

Hoi,

Cool dat je er zo goed over nadenkt!
De meeste zaagtafels hebben wel een luchtafvoer, aanvoer om de motor te koelen. Ook zijn er wel openingen bij de plaats waar je de hoek van het zaagblad kan afstellen en ook aan de onderkant van de zaagmachine zijn vaak luchtopeningen. Wat dit idd deels oplost is het schoonhouden van de cabinet. Hoewel de openingen in mijn ervaring niet voldoende zijn om een goede luchtdoorstroming te creëren. Daarnaast wil je zoveel mogelijk lucht van boven naar onder hebben omdat je de stof bij de bron wil afzuigen. Hoe meer gaten er in de kast zitten, hoe minder de luchtstroming is bij het zaagblad. Je ziet dan ook best veel dat men de gaten juist afdicht om ze veel mogelijk luchtvolume te krijgen bij de kleine opening bij het zaagblad.

Dat zuigeffect op het hout is aanwezig maar niet in die mate dat je het hout niet door kan voeren. De inleg heeft idd de gelijke hoogte als de tafelzaag. Ik heb daarom ook aan de buitenkant rondom een schuine kant gemaakt. Zodra het hout niet volledig de inlegplaat afdekt kan het hier de lucht weg en anders kan het weg bij het zaagblad. Ik heb het idee dat door dat de lucht kan wegstromen de zuigkracht iets minder is, maar ook al zou je de gleufjes niet maken, ga je geen hinder ondervinden van het gegeven dat er luchtinlaten inzitten.

Ik denk dat deze inleg met name effectief is als je geen bovenafvoer heb. Ik schat in dat de meeste mensen geen boven afzuiging hebben. (zeker de hobbyisten)

Wanneer je een plaat zaagt die aan beide kanten volledig over de inleg valt heb je gelijk dat het effect minimaal is, maar dan heb je ook relatief weinig stof. Maar wanneer je een kopse kant onder een hoek wil zagen, of wanneer je een plaat goed haaks wil maken en een klein stukje hout van een plaat wil afzagen is het verschil groot.

Al met al wil ik niet claimen dat deze inleg een oplossing is voor het stofprobleem. Maar hij werkt normaal gesproken minimaal net zo goed als een onbewerkte inleg en in de gevallen waarbij je een zaagsnede maak die normaal gesproken juist heel veel stof veroorzaak is hij heel effectief ten opzichte van een onbewerkte inleg. Ik maak op een of andere manier toch nog wel veel zaagsnede waarbij deze inleg effectief is.

Het enige waar men goed op moet letten is dat je wel een stevige inleg moet overhouden. Het stukje inleg tussen de luchtinlaten en het zaagblad mag niet te dun zijn dat het gaat klapperen, want dan verlies je het effect van de Zero clearance inleg.

Thanks voor je reactie!

Dennis
 

Bluedog

Nieuw lid
14 aug 2017
13
0
Hoi Dennis,

Leuk en duidelijk filmpje. Ik ha binnenkort mijn werkplaats inrichten met een nieuwe kleine kabinetzaag en zal dan jouw insert ook eens gaan proberen 🙂.

Zat die mooie grote kunststof kap aan de bovenzijde al standaard bij jouw zaag? Of heb je ergens anders vandaan? Want de standaard afzuigkap op mijn toekomstige zaag is een stuk kleiner.

Groetjes

Bas
 

Hooked on Wood

Actieve deelnemer
12 mei 2019
155
34
Noord Brabant
Hoi Bas,

Thanks voor je compliment!
Nee, de kunststof kap is helaas niet standaard. Ik heb een Harvey zaagtafel en daar een Harvey S-12 bovenafzuiging later bijgekocht. Het is wel een universeel model, dus je kan hem altijd wel op een of andere manier aan je tafel monteren. Het was een duur ding en ik heb daar heel lang over getwijfeld maar het is een van de aankopen waar ik onwijs veel schik mee heb en gedurende de tijd alleen maar meer ben gaan waarderen.


Ik heb daar ook een review over gemaakt. Het was mijn eerste filmpje en deze duurt wel wat lang. Maar als het te lang duurt, vanaf 10:00 minuten maak ik een aantal zaagsnedes waarbij ik hem vergelijk met een normale "blade guard" die wordt geleverd bij een zaagtafel en met een zaagsnede zonder "blade Guard"
Succes met het maken en het lijkt me leuk je ervaringen t.z.t. te lezen!

Groeten

Dennis
 

Bluedog

Nieuw lid
14 aug 2017
13
0
Hoi Bas,

Thanks voor je compliment!
Nee, de kunststof kap is helaas niet standaard. Ik heb een Harvey zaagtafel en daar een Harvey S-12 bovenafzuiging later bijgekocht. Het is wel een universeel model, dus je kan hem altijd wel op een of andere manier aan je tafel monteren. Het was een duur ding en ik heb daar heel lang over getwijfeld maar het is een van de aankopen waar ik onwijs veel schik mee heb en gedurende de tijd alleen maar meer ben gaan waarderen.


Ik heb daar ook een review over gemaakt. Het was mijn eerste filmpje en deze duurt wel wat lang. Maar als het te lang duurt, vanaf 10:00 minuten maak ik een aantal zaagsnedes waarbij ik hem vergelijk met een normale "blade guard" die wordt geleverd bij een zaagtafel en met een zaagsnede zonder "blade Guard"
Succes met het maken en het lijkt me leuk je ervaringen t.z.t. te lezen!

Groeten

Dennis

Bedankt voor je snelle reactie dennis. Ik ga eens kijken ;-P
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
In je filmpje bij de test met de normale stofkap heb je de kap veel te hoog staan.
Ik heb de zelfde standaard kap maar die staat altijd ongeveer 2 tot 5mm boven het materiaal.
Ik heb dan ook minimaal stof wat niet afgezogen wordt.
Meestal de wat grotere zwaardere splinters.
Her zaagbladzaag hoort ook 1/3e van de tandhoogte boven het materiaal uit te komen waardoor ook de kap heel laag zit.
Dat die nieuwe kap beter werkt is dus niet zo vreemd gezien die op het materiaal ligt.
 
Laatst bewerkt:

Hooked on Wood

Actieve deelnemer
12 mei 2019
155
34
Noord Brabant
In je filmpje bij de test met de normale stofkap heb je de kap veel te hoog staan.
Ik heb de zelfde standaard kap maar die staat altijd ongeveer 2 tot 5mm boven het materiaal.
Ik heb dan ook minimaal stof wat niet afgezogen wordt.
Meestal de wat grotere zwaardere splinters.
Her zaagbladzaag hoort ook 1/3e van de tandhoogte boven het materiaal uit te komen waardoor ook de kap heel laag zit.
Dat die nieuwe kap beter werkt is dus niet zo vreemd gezien die op het materiaal ligt.

Hoi,

Ik heb nog even goed gekeken, maar de kap wordt toch echt door het hout opgetild en aan de achterkant sluit die op het hout aan. Ik ben het met je eens dat het wel lijkt alsof hij te hoog staat. Maar als ik goed kijk, sluit die gewoon aan.

Schermafbeelding 2019-08-23 om 20.50.34.jpg

Dit was mijn eerste video en ik weet dat er wel meer dingen zijn die achteraf iets kritischer konden, maar de hoogte van de standaard kap is daar niet 1 van. Maar als ik een gewone zaagsnede maak met de normale kap dan heb ik ook bijna geen stof hoor!. Ik raak hier net het randje en zeker met multiplex geeft dat rommel.
Wat ik al zei, er zijn echt wel zaken die ik nu anders zou doen. Waardoor de zaagsnedes iets constanter zouden zijn. Maar ik gebruik deze kap nu een maand of 6 a 7 en ik kan echt zeggen dat dit wat stof afzuiging echt wel een verbetering is t.o.v. een standaard kap. Bij de normale zaagsnedes waarbij je links van de kap nog voldoende hout heb valt het stof altijd wel mee. Maar bij een zaagsnede onder een hoek, waarbij je de kap niet kan gebruiken scheelt het erg veel. In alle gevallen is hij beter dan een standaard kap. Als je de stof niet als een probleem ervaar, dan moet je zo'n kap ook zeker niet voor de stof aankopen.
Dat ding is echt heel erg duur vind ik. Mijn werkplaats is echter nog nooit zo schoon gebleven en ik vind het heerlijk dat ik zonder rotzooi onder een hoek van 45 graden kan zagen want dat doe ik veel. Ik zou hem dan ook zo weer kopen omdat hij ook erg veilig voelt. Als ik nu een plank moet zagen zonder kap, dan voelt het blad heel erg intimiderend. Mede hierdoor gebruik ik de kap echt in 95% van de gevallen.

Geloof me dat ik echt geprobeerd heb om zo eerlijk mogelijk een vergelijk te geven en ik sta nog steeds achter de conclusie ik in het filmpje heb getroffen.

Groet en bedankt voor je scherpte en reactie.

Dennis
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Duidelijk verhaal.
Ik zaag alleen bijna nooit 45°
Maar plaatmateriaal aan het randje zagen geeft inderdaad een hoop stof.
Ik wil nog een beweegbare afdekplaat aan de linker kant van het blad maken om dit op te vangen.
waar heb je de kap gekocht?
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.