Easy Woodtools chuck: iemand ervaring mee?

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik ben me voorzichtig aan het orienteren op de aanschaf van een nieuw klauwplaatje. Ik heb hier op het forum al het nodige gevonden over met name de Oneway chucks en in mindere mate over de Nova en Patriot modellen. O ja, en laat ik vooral de Vicmarc chucks niet overslaan:).
Ik heb nu zowel een Record Power CS3 als een HBM chuck en wil tzt de HBM vervangen: er zit flinke speling tussen de klauwtjes en de plaat.
Nu kom ik bij de diverse ‘bekende’ (YouTube) draaiers ook regelmatig chucks tegen van Easy Woodtools. Deze onderscheiden zich door het snelwissel systeem voor de klauwen. Daar zie ik wel voordelen in, maar....
Deze chucks zijn pakweg 1,5 keer de prijs van een standaard chuck.
De reviews die ik tot zover heb gezien zijn lovend, maar tsja, ik heb daar wel een gevoel bij.
Dus is de vraag: zijn er mensen hier die ervaring hebben (of een duidelijke mening) met/over deze chucks?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Zijn er grenzen aan je budget, of wil je de meest precieze chuck ongeacht de prijs? Ik ken geen preciesere vierklauw dan een TOS 100 mm vierklauw, geschikt voor Axminster onderdelen, maar dat kost je wel 400 euro (nog excl. bekken, dus). Iets minder precies is dan een Zentra 100 mm vierklauw (kost de helft). Beiden zijn bedoeld voor metaaldraaibanken, dus erg robuust en zeer precies. Ze zijn dan wel zwaarder en steken wat verder naar voren dan sommige hout vierklauwen.

Op welke draaibank moet de chuck gebruikt gaan worden (voor een Jet 1014 of HBM 450 neem je een andere dan op een grotere draaibank)?

Als je je klauwen zo vaak wisselt dat een snelwisselsysteem voordelen biedt en je wil toch je nauwkeurigheid behouden, dan zo uik voor 2 of meer dezelfde vierklauwen gaan. Alles waarbij je onderdelen in de laag snippers onder de draaibank kunt laten vallen is voor mij in ieder geval een nadeel...
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Zit er een grens aan m’n budget: jazeker. Het tenslotte een hobby. Maar dat budget is nog niet vastgesteld:eek:. Ik zit nu in het stadium van de technische mogelijkheden eens op een rijtje zetten. Dan de bijbehorende prijzen er bij en de mogelijke voors en tegens op een rijtje krijgen. Goed gereedschap is nu eenmaal niet goedkoop, maar ik heb het ondertussen afgeleerd om compromissen te sluiten alleen op basis van de prijs. Werken met goed gereedschap geeft mij veel meer plezier.
Het is een keuze voor de langere termijn, kan best zijn dat die nog even niet wordt gemaakt hoor. Ik draai nu op een Midi 350 FU. Maar het is best mogelijk dat (als de verslaving blijft) er over een paar jaar een grotere draaibank gaat komen. Dan wil ik qua klauwplaatje niet nog een keer moeten upgraden (tenzij m’n werkstukken dan ook groter worden natuurlijk).
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Hij moest effe inzinken.....Ik heb op die site zitten kijken. Maar nu toch weer een vraag Jan, als het mag? Gebruik jij de Multistar Titan of de Multistar Duplex chuck?
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Dank u. Ik ga er eens een nachtje over slapen. Ik ben op een paar buitenlandse fora wel gebruikerservaringen tegen gekomen over beide types. Afwerking en gebruikersgemak worden zeer positief beoordeeld. En: een compacte chuck met grote mogelijkheden.
Wordt vervolgd.....
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Ik heb geen ervaring met die easywood tools klauwplaten, mar je komt die overal tegen omdat die gratis materiaal weggeven aan de bekende kanalen als reclame. Net als x-carve deed in het begin.

Ik had op mijn midi draaibank dezelfde record chuck en was daar tevreden van. Vorig jaar ben ik nar een grotere draaibank overgeschakeld en een oneway stronghold. Een uitstekend stukje materiaal, maar de prijs is er naar.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Dank je voor de reminder Swake:eek:. Ik was effe druk met een ander houtproject.
Ik heb besloten om - zolang ik op de Midi nog uit de voeten kan - een aantal extra klauwtjes bij de Record chuck te kopen: een kleinere maat standaard klauwtjes en een setje diepe klauwen. Record heeft voor de CS3 verschillende klauwen. Voorlopig kan ik met de extra mogelijkheden die deze uitbreiding me geeft riant uit de voeten.
Is het vervangn van de HBM chuck nu van de baan? Nee, maar de nood om te vervangen is voorlopig weg. Dus voorlopig gaat de orientatie door. Als er later een grotere draaibank komt zal er wellicht ook in andere chucks geinvesteerd worden. We gaan het zien.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Ik zou bij mijn NOVA chuck en RP accesoires nu eerder een tweede chuck kopen zodat ik de veelgebruikte klauwen kan laten zitten dan een complette andere lijn aanschaffen. Via de draaicursus bij Ronald (Oneway chucks) zie ik de voordelen daarvan wel (geen klauwen wisselen) maar nog niet zo van Oneway.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
De easy wood word hier niet meer verkocht, een paar ongelukken en dus stop gezet.

Ik gebruik de Talon (X4) en ook de Stronghold van Oneway, en all 24 of 25 jaar, ze zijn nog steeds als nieuw en er is al veel hout mee gedraaid, de Talon is good voor 40 centimeter doorsnee schalen, en als je een nieuwe bank koopt die een andere draad heeft kan je de draad incert/adaptor verwisselen voor je nieuwe bank, iets va $25 dollar of zo, geen noodzaak voor een nieuwe chuck dus plus all de bekken etc.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.