Dunne latten zagen

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Eigenlijk loop ik hier al een tijdje mee te hannesen, maar wellicht dat iemand een tip/idee heeft om het beter te doen..

Ik heb een partij smalle en dunne latten van eik/beuk/mahonie liggen, en vaak wil ik ze schulpen in nog smallere latten.
Sommige latten zijn bijvoorbeeld 90x5mm (bxd), maar ze zijn 150cm lang.

Intussen heb ik het met de zaagtafel geprobeerd en met de lintzaag, maar ze vaak kruipen ze zachtjes weg van de zaag, of worden ze enigszins scheef getrokken door het lint.
Gister heb ik geprobeerd om een lat te zagen met de lintzaag, langs de geleider, maar toch kwam ie scheef uit de zaag.
Dit heb ik ook geprobeerd door er aan beide kanten een plankje te leggen, en daar de lat doorheen te voeren, maar dan loopt het hout er vaak op vast.

Want uiteraard wil ik al mijn vingers houden, maar die komen met dit soort dingen wel vaak gevaarlijk dicht bij het zaaglint of langs het blad :rolleyes::rolleyes:
Hebben jullie tips/trucs of voorbeelden hoe jullie dit soort dingen veilig zouden aanpakken?
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Op een drager klemmen. B.v. stukje multiplex met een paar spanklemmen ('toggle clamps' of iets gelijkaardigs) op. Of een ander klemmechanisme.... Mogelijkheden zat.
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
Voor pennen heb ik wel eens iets van 2mm nodig. Ik plak dan de strook met tapijttape op een stuk 18mm mdf en dan krijg ik het op de zaagtafel perfect gezaagd. Dan even als het nog vast geplakt zit met een schuurblokje erover en je bent klaar. Ik doe het schuren als het nog vastgeplakt zit omdat met deze dikte van hout het snel wilt breken. Nu heb je nog steun achter het hout.
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Goede tips! :)
Ik ga eens kijken naar featherboards/toggle clamps.
Maar ook de tip van het vastplakken op een stuk mdf oid is echt een goed idee.

Mijn dank is groot!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.