Houten hamer

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
444
594
47
Breda
Ik ben al een tijdje alle info aan het opzuigen hier.
Deze week ook een mooie zaagmachine overgenomen van een forum lid hier.
Tijd om ook eens iets toe te voegen aan dit mooie forum.

Vorig jaar in oktober was er een zware storm die een paar grote beuken heeft omgeblazen.
Deze zijn in grote stukken gezaagd en in de berm gedonderd. :eek:
Afgelopen mei heb ik er een half metertje met de handzaag afgehaald een meegenomen naar huis.
Meteen ook een stukje eik meegenomen wat er naast lag.

Klieven, drogen, schaven, boren en schuren:

_A7R0473.jpg


En hier de uiteindelijke hamer op dezelfde stam waar uit hij gecreëerd is.

hamer 1.jpg


hamer 2.jpg

Mijn eerste poging en best goed gelukt. (al zeg ik het zelf) :D
De kop is massief beuk en de steel is eik.
De steel is met een verborgen wig en constructie lijm vast gezet in de kop.

Dit was de eerste keer dat ik met een schaaf aan de gang ging.
Echt verslavend dat krullen maken, haha
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
In ieder geval een stevig hamertje;). Even goed in de olie zetten en dan....lekker gebruiken.
ik denk dat de lengte van de steel wel goed zit hoor. Voor mij kloppen de verhoudingen wel aardig.
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Ja mooi. Maar mocht je ooit een omgewaaide es of hickory tegenkomen, neem die dan mee en maak daar de steel van. Deze houtsoorten zijn hard en veerkrachtig en verkleinen de kans dat de steel breekt en de splinters in je pols staan..

Groeten Willem
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
444
594
47
Breda
De kop is 11cm hoog bij 9cm wijd bij 21cm breed
De steel is 31cm
Het totale gewicht komt uit op 1.940 gram.
Alles geschuurd tot grid 220.

Een eerste laag van 70% terpetijn en 30% tung olie.
Dit last ik 72 uur indrogen en dan ga ik een tweede laag 50/50 doen.
Daarna 1 of 2 keer peer jaar met 100% tung olie erover.

De steel kan korter aangezien ik hem vooral gebruik op mijn beitels. Ik pak de hamer dan net onder de kop vast.

Hickory ben ik nog niet tegengekomen in de Chaamse bossen maar een es zou er wel ergens moeten staan.
Ik wil namelijk ook een fleshamer maken.
Wordt leuk project want ik heb geen draaibank. :rolleyes:
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Dat is best wel zwaar voor gebruik met je beitels. Daar ga je spierballen mee kweken.....of RSI achtige klachten op je polsen:(. Je kunt ook overwegen om een (of 2) kleinere modellen van deze hamer te maken. Voor gebruik op je beitels denk ik dat je moet zoeken naar een gewicht van net onder de kg. Als je de contouren van je hamer op een stuk papier overneemt, en dan voor de lengte van je kop van ongeveer 10 cm uitgaat, kun je van daaruit bepalen hoe lang je steel moet worden, als je de verhoudingen hetzelfde houd.
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
444
594
47
Breda
Ach, dit eerste project was meer een oefening dan een serieuze poging iets bruikbaars te maken.
Had nog nooit met boomstammen gewerkt.
Het heeft wel iets speciaals vind ik om iets te maken uit een stuk hout wat je in het bos kan vinden.


Die 2kg is voor mij trouwens niet zo’n probleem. Ik vind het wel lekker. Ik ben niet echt iel gebouwd. :eek:
Wel iets meer problemen met de lengte van de kop. 21cm is best lang om precies mee te werken.

Komende week eens aan de slag met het bijltje en houtsnij messen om uit het overgebleven hout een fles hamer te snijden.
 

tuoh

Oud hout
Een hamerkop van een 130mm lengte gaat veel fijner werken, zeker als je de slagvlakken ook wat schuin zaagt, laagste punt aan de kant van de steel.
Een hamer beschrijft een cirkelboog als je er mee werkt, daarom die schuine slagvlakken. Met rechte slagvlakken valt nauwelijks te werken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.