Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 22
    Dat heeft Ronald wel heel handig opgeschreven, maar hij bedoelt een centerhoogte van 31,5 cm, zodat een diameter van 63 cm bereikt kan worden.
    Ik vind dit

De lagerblokken zijn met precisie geslepen tot op een diepte van 0,0003 inch
    ook wel een mooie zin. Zijn ze dan op een diepte van meer dan 0,0003 inch niet meer precisie geslepen? Of zijn ze geslepen op een precisie van 0,00003 inch - maar hoe diep dan?
    Laatst gewijzigd door Jurriaan; 31-07-19 om 21:12.

Klopt Jurriaan, anders zou je niet op het bed gaan zitten, maar er op staan ��
    Martin van der Wilt is houtdraaier en maakt houten urnen, www.houtenurnen.nl

Die worden ook nog steeds nieuw gemaakt: ttps://shop.hager-drechseln.de/epage...bänke/KHDE1130 en ze hebben een nog grotere...

Overigens hebben ze er ook een met 300 mm centerhoogte én draaibare kop - de Hager HDE300.

Wat is het voordeel van een glijlager tov een kogellager? En hoe worden de axiale krachten opgevangen bij een glijlager?
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Ik heb meer dan 15 jaar op een wivamac gedraaid(DB1000 en DB6000 en altijd met plezier, maar nu meer dan een jaar op een Vicmarc en dat is toch wel een groot verschil.
    Maar zo heeft ieder zijn voorkeur, en wens ik je succes met de juiste keuze. Het is wel belangrijk om op de draaibank welke je wil een keer te kunnen draaien.

Tripje in oktober naar oostenrijk. https://www.dft2019.de/
    Staan er vast meer.

Een tripje naar Oostenrijk is een goed idee.
    Ik heb achter een 12 jaar oude Magma Titan gestaan, wat een beest van een draaibank. De looks deden me vermoeden dat de naam van het beroemde schip is afgeleid. De 400 wordt nog steeds in Europa gemaakt, althans de stalen versie. De gietijzeren uitvoering komt uit Taiwan, en is ook beduidend goedkoper.
    Wat me onder andere, zeer goed beviel is de indexeerpin, die tevens als blokkeerpin dienst doet, wat een bedieningsgemak en degelijkheid. Het wordt nog een lastige keuze.

Nu viel mijn oog ook op de Hapfo 400. Heeft iemand daar ervaring mee? En waar wordt deze gietijzeren uitvoering gemaakt? Hij oogt wel een stuk moderner dan de titan en heeft als leuke optie 2 stopcontacten aan de machine, altijd handig voor verlichting of zo.
    Maar vooral de lange banjo die net als bij de Magma het uithollen prettiger maakt spreekt mij aan. Er is alleen over de Hapfo weinig informatie te vinden. Zo wordt er nergens over de afmeting van de as of de lagers gesproken.
    De zoektocht duurt voort.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jurriaan Bekijk Berichten
    Dat heeft Ronald wel heel handig opgeschreven, maar hij bedoelt een centerhoogte van 31,5 cm, zodat een diameter van 63 cm bereikt kan worden.
    Ik vind dit

ook wel een mooie zin. Zijn ze dan op een diepte van meer dan 0,0003 inch niet meer precisie geslepen? Of zijn ze geslepen op een precisie van 0,00003 inch - maar hoe diep dan?
    ik zal er eerdaags naar kijken Jurriaan en mij dan preciezer uitdrukken... :-) Nu eerst tuinhekknoppen draaien... jaja!
    vriendelijke groeten,

Ronald Kanne

www.ronaldkanne.nl
    www.dehoutdraaierij.nl

facebook.com/ronaldkanne

Het is de Magma Titan 400 geworden, en wel de stalen uitvoering, geheel in Europa gemaakt.
    Mijn redenen:
    -Allereerst het bedieningsgemak; door de lengte van de banjo kun je de kop zeer ver draaien waardoor de machine in een handomdraai bijna een kopdraaibank wordt.
    -het gewicht van bijna 400 kilo
    -de constructie van de as: 60 mm dik met hoeklagers bijna 40 cm uit elkaar.
    -heeft z'n dienst bewezen, al vele jaren zijn geen modificaties nodig geweest.
    -zeer makkelijk te bedienen indexeerpin (handig bij het afwerken van urnen)
    -mooi om te zien;-)) maar dat is uiteraard betwistbaar.

En aardige lui in Oostenrijk.

Nog 2 weken geduld en dan staat hij naast mijn oude Wivamac.

Bedankt voor jullie meedenken.

Groetjes,
    Martin

Gefeliciteerd met je aankoop. Pracht draaibank, voor mij iets te groot (prijsje).

Forum Rechten