Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22

Op zoek naar een nieuwe draaibank

Hallo,
    Ik ben op zoek naar een nieuwe draaibank. Mijn oude wivamac waar ik 11 jaar op gedraaid heb voldoet niet meer. Met name de ergonomie bevalt niet. Ik maak houten urnen en doe dat 5dagen per week en circa 5 tot 6 uur per dag. Met name het uithollen is een zware belasting.
    Mijn wens was en is nog steeds een VB36, maar die is voorlopig uit productie en nergens ter wereld meer op voorraad. Ik denk nu aan een Steinert VGM, of een Magma Titan. Ligno zou ook kunnen.

Heeft één van jullie een Magma titan of ken je iemand die er een heeft?

Nogmaals, het gaat mij om het bedieningsgemak bij uithollen en de degelijkheid/ stabiliteit van de machine.
    Mijn werkstukken hebben zelden een diameter van meer dan 30 cm en een hoogte van maximaal 35 cm. Echter ik werk het liefst met hout met "problemen", gaten, vergroeiingen en dergelijke, dus er is constant sprake van onbalans. Vandaar mijn zoektocht naar een high-end machine.

Tips en adviezen zijn welkom.
    Martin van der Wilt is houtdraaier en maakt houten urnen, www.houtenurnen.nl

Een Ligno staat bij een mede-Radius-lid in Venhuizen. Hij maakt bijna uitsluitend (grote) vazen.

Als je jezelf aanmeld op drechslerforum.de, kun je met de zoekfunctie diverse Duitsers vinden met een Titan 315 of 400 en aanschrijven (in het Duits, dan dus).

Iets als https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-...44169-282-8797 is dus niet de bedoeling, omdat de kop niet draaibaar is? ik merk dat ik bij 400 mm centerhoogte gewoon comfortabel op het bed kan zitten tijdens het uithollen.

Wellicht dat Steinert je gewoon referenties kan geven wie er een VGM 300 heeft?

Bij de VB36 staat bij Steiniert een levertijd van 2-6 weken, dat lijkt me toch niet zo heel lang?

Hoi Martin,

Op de eerste plaats..... ik heb je werk op je site bekeken en ik vind bijna alles super mooi.
    Je hebt idd veel onbalans in je werk en dan is naar mijn het enige wat telt voor een draaibank.... kilo's, kilo's en nog eens kilo's.

Wbt. het uithollen kun je een kijken naar bijvoorbeeld "Simon Hope hollowing system".
    Ik heb dit systeem ongeveer het zelfde nagemaakt en ben er zeer tevreden over. Doordat alle krachten door de knikarm wordt opgevangen kun je bijna met 2 vingers uithollen.
    Groetjes uit Landgraaf
    Peter Hendriks

Dag Martin,
    Tja kan alleen zeggen dat de vb idd erg lekker werkt met uit balans stukken. Hoewel ik denk dat de lagers van een steinert vgm 300 of een titan 400 of iets vergelijkbaars ruimschoots voldoende zijn voor het soort werk dat jij er op wil maken(uit balans), zijn de glijlagers van de vb36 daar nog beter geschikt voor.
    Ander voordeel voor uithollen bij de vb is de voetschalelaar, maar die kan je natuurlijk ook op elke andere draaibank maken.
    Groot nadeel van de vb is dat de as van de machine nauwelijks met de hand rond te draaien is, dat is juist weer een nadeel van het type lagers van deze draaibank.

Veel succes met je keuze iig!

Oja.... wat het gewicht betreft... is de vb in het nadeel, hij lijkt zwaarder dan hij is, en het gewicht zit vooral bovenin. Topzwaar dus

klopt, de lagers van een VB36 zijn top, maar wiebelen kan hij ook - hou rekening met een apart betonnen fundament, anders haal je niet er uit waarvoor je betaalt.

Jup eens met juriaam

Dankjewel voor jullie reacties.

Jurriaan, de vb is echt een tijdje uit productie.
    En op het bed zitten tijdens uithollen door een opening van ca 35 mm betekent ver naar links overhellen. En dat is wat mij gaat opbreken. Een vb36 komt er wellicht ooit, maar voor nu gaat de keuze tussen een Titan 315/400 of een Steinert. De Titan 400 ga ik morgen in Lelystad bekijken. Deze bank heeft een zeer lange banjo waardoor de kop ruim gedraaid kan worden voor comfortabel uithollen.

Ik laat weten wat het wordt.

Groet,
    Martin
    Martin van der Wilt is houtdraaier en maakt houten urnen, www.houtenurnen.nl

Ronald Kanne is dealer geworden van Robust draaibanken. De american beauty heeft 63 cm boven het bed. https://dehoutdraaierij.nl/shop/zoek...erican-beauty/

Forum Rechten