Op zoek naar een nieuwe draaibank

Martin van der Wilt

Actieve deelnemer
6 mei 2013
183
27
Nijkerk
www.etsy.com
Hallo,
Ik ben op zoek naar een nieuwe draaibank. Mijn oude wivamac waar ik 11 jaar op gedraaid heb voldoet niet meer. Met name de ergonomie bevalt niet. Ik maak houten urnen en doe dat 5dagen per week en circa 5 tot 6 uur per dag. Met name het uithollen is een zware belasting.
Mijn wens was en is nog steeds een VB36, maar die is voorlopig uit productie en nergens ter wereld meer op voorraad. Ik denk nu aan een Steinert VGM, of een Magma Titan. Ligno zou ook kunnen.

Heeft één van jullie een Magma titan of ken je iemand die er een heeft?

Nogmaals, het gaat mij om het bedieningsgemak bij uithollen en de degelijkheid/ stabiliteit van de machine.
Mijn werkstukken hebben zelden een diameter van meer dan 30 cm en een hoogte van maximaal 35 cm. Echter ik werk het liefst met hout met "problemen", gaten, vergroeiingen en dergelijke, dus er is constant sprake van onbalans. Vandaar mijn zoektocht naar een high-end machine.

Tips en adviezen zijn welkom.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je jezelf aanmeld op drechslerforum.de, kun je met de zoekfunctie diverse Duitsers vinden met een Titan 315 of 400 en aanschrijven (in het Duits, dan dus).

Iets als https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/modelbau-drehbank-geiger-dhz/1110944169-282-8797 is dus niet de bedoeling, omdat de kop niet draaibaar is? ik merk dat ik bij 400 mm centerhoogte gewoon comfortabel op het bed kan zitten tijdens het uithollen.

Wellicht dat Steinert je gewoon referenties kan geven wie er een VGM 300 heeft?

Bij de VB36 staat bij Steiniert een levertijd van 2-6 weken, dat lijkt me toch niet zo heel lang?
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hoi Martin,

Op de eerste plaats..... ik heb je werk op je site bekeken en ik vind bijna alles super mooi.
Je hebt idd veel onbalans in je werk en dan is naar mijn het enige wat telt voor een draaibank.... kilo's, kilo's en nog eens kilo's.

Wbt. het uithollen kun je een kijken naar bijvoorbeeld "Simon Hope hollowing system".
Ik heb dit systeem ongeveer het zelfde nagemaakt en ben er zeer tevreden over. Doordat alle krachten door de knikarm wordt opgevangen kun je bijna met 2 vingers uithollen.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Dag Martin,
Tja kan alleen zeggen dat de vb idd erg lekker werkt met uit balans stukken. Hoewel ik denk dat de lagers van een steinert vgm 300 of een titan 400 of iets vergelijkbaars ruimschoots voldoende zijn voor het soort werk dat jij er op wil maken(uit balans), zijn de glijlagers van de vb36 daar nog beter geschikt voor.
Ander voordeel voor uithollen bij de vb is de voetschalelaar, maar die kan je natuurlijk ook op elke andere draaibank maken.
Groot nadeel van de vb is dat de as van de machine nauwelijks met de hand rond te draaien is, dat is juist weer een nadeel van het type lagers van deze draaibank.

Veel succes met je keuze iig!
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Oja.... wat het gewicht betreft... is de vb in het nadeel, hij lijkt zwaarder dan hij is, en het gewicht zit vooral bovenin. Topzwaar dus
 

Martin van der Wilt

Actieve deelnemer
6 mei 2013
183
27
Nijkerk
www.etsy.com
Dankjewel voor jullie reacties.

Jurriaan, de vb is echt een tijdje uit productie.
En op het bed zitten tijdens uithollen door een opening van ca 35 mm betekent ver naar links overhellen. En dat is wat mij gaat opbreken. Een vb36 komt er wellicht ooit, maar voor nu gaat de keuze tussen een Titan 315/400 of een Steinert. De Titan 400 ga ik morgen in Lelystad bekijken. Deze bank heeft een zeer lange banjo waardoor de kop ruim gedraaid kan worden voor comfortabel uithollen.

Ik laat weten wat het wordt.

Groet,
Martin
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dat heeft Ronald wel heel handig opgeschreven, maar hij bedoelt een centerhoogte van 31,5 cm, zodat een diameter van 63 cm bereikt kan worden.
Ik vind dit

De lagerblokken zijn met precisie geslepen tot op een diepte van 0,0003 inch

ook wel een mooie zin. Zijn ze dan op een diepte van meer dan 0,0003 inch niet meer precisie geslepen? Of zijn ze geslepen op een precisie van 0,00003 inch - maar hoe diep dan?
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Wat is het voordeel van een glijlager tov een kogellager? En hoe worden de axiale krachten opgevangen bij een glijlager?
 

Martin van der Wilt

Actieve deelnemer
6 mei 2013
183
27
Nijkerk
www.etsy.com
Een tripje naar Oostenrijk is een goed idee.
Ik heb achter een 12 jaar oude Magma Titan gestaan, wat een beest van een draaibank. De looks deden me vermoeden dat de naam van het beroemde schip is afgeleid. De 400 wordt nog steeds in Europa gemaakt, althans de stalen versie. De gietijzeren uitvoering komt uit Taiwan, en is ook beduidend goedkoper.
Wat me onder andere, zeer goed beviel is de indexeerpin, die tevens als blokkeerpin dienst doet, wat een bedieningsgemak en degelijkheid. Het wordt nog een lastige keuze.

Nu viel mijn oog ook op de Hapfo 400. Heeft iemand daar ervaring mee? En waar wordt deze gietijzeren uitvoering gemaakt? Hij oogt wel een stuk moderner dan de titan en heeft als leuke optie 2 stopcontacten aan de machine, altijd handig voor verlichting of zo.
Maar vooral de lange banjo die net als bij de Magma het uithollen prettiger maakt spreekt mij aan. Er is alleen over de Hapfo weinig informatie te vinden. Zo wordt er nergens over de afmeting van de as of de lagers gesproken.
De zoektocht duurt voort.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Dat heeft Ronald wel heel handig opgeschreven, maar hij bedoelt een centerhoogte van 31,5 cm, zodat een diameter van 63 cm bereikt kan worden.
Ik vind dit



ook wel een mooie zin. Zijn ze dan op een diepte van meer dan 0,0003 inch niet meer precisie geslepen? Of zijn ze geslepen op een precisie van 0,00003 inch - maar hoe diep dan?

ik zal er eerdaags naar kijken Jurriaan en mij dan preciezer uitdrukken... :) Nu eerst tuinhekknoppen draaien... jaja!
 

Martin van der Wilt

Actieve deelnemer
6 mei 2013
183
27
Nijkerk
www.etsy.com
Het is de Magma Titan 400 geworden, en wel de stalen uitvoering, geheel in Europa gemaakt.
Mijn redenen:
-Allereerst het bedieningsgemak; door de lengte van de banjo kun je de kop zeer ver draaien waardoor de machine in een handomdraai bijna een kopdraaibank wordt.
-het gewicht van bijna 400 kilo
-de constructie van de as: 60 mm dik met hoeklagers bijna 40 cm uit elkaar.
-heeft z'n dienst bewezen, al vele jaren zijn geen modificaties nodig geweest.
-zeer makkelijk te bedienen indexeerpin (handig bij het afwerken van urnen)
-mooi om te zien;-)) maar dat is uiteraard betwistbaar.

En aardige lui in Oostenrijk.

Nog 2 weken geduld en dan staat hij naast mijn oude Wivamac.

Bedankt voor jullie meedenken.

Groetjes,
Martin
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.