Problemen zuiverheid afkortzaag

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Beste mensen,

In maart heb ik, na vele goede ervaringen met Makita, de LS1219L afkortzaag van Makita aangeschaft. De eerste berichtgeving van deze machine was positief en zou een goed alternatief zijn voor de Kapex van Festool.

Na het uitvoerig afstellen van de machine bleek dat de machine niet een zuivere haakse snede maakte. Bij het afkorten van een plank liep de snede wat hol, d.w.z. in het midden ongeveer een halve mm meer naar binnen dan aan de uiteinden. Na het maken van een ondiepe voorsnede over de breedte van de plank, duwde ik de zaag vanaf de voorkant door het materiaal en bij het naar achter bewegen van de zaag was duidelijk te zien dat de zaag de gemaakte voorsnede niet volgde maar in het midden als het ware versprong en meer materiaal aan de binnenkant afnam. Dit was ook duidelijk na het afkorten in het hout te zien:

Afwijking haakse snede.jpg

Belangrijk om te vermelden is dat ik bij het maken van alle snedes het hout ingeklemd had met de bijgeleverde machineklem.

Na een heel gedoe van twee maanden bellen en het aanleveren van stukken, waar ik jullie de details van zal bespraken, is de machine twee keer ter reparatie bij Makita geweest, konden ze het probleem niet vinden en heb ik uiteindelijk
gisteren
toch een nieuwe machine gekregen. Gisteren heb ik de nieuwe machine uiteraard meteen getest en tot grote frustratie moest ik helaas constateren dat de nieuwe machine exact hetzelfde mankement vertoont.

Ik heb meerdere snedes gemaakt bij verschillende houtsoorten en diktes. Het valt mij op dat op het afgekorte vlak de ene diagonaal van het hout wel redelijk recht is maar dat de andere diagonaal niet. Hierdoor wankelt het hout, als ik het afgekorte vlak op een vlakke ondergrond zet, over de diagonale lijn die niet recht is.

Mijn eerste vermoeden was dat het zaagblad heel licht kantelt als het over de geleidestangen naar achteren gaat. Dit zou mogelijk de diagonale afwijking verklaren, maar metingen met een digitale hoekmeter op het zaagblad laten over de gehele lengte van de geleiders en diverse hoogten geen afwijkingen zien.

Ik heb nog geen contact opgenomen met de winkelier, die al twee maanden heel veel werk voor mij verzet en dus alle lof verdient in het proces. Ik ga dit zeker wel doen maar wil eigenlijk met iets meer informatie komen.

Allereerst: ben ik een zeikert als het aankomt op nauwkeurigheid?
Is een mate van onnauwkeurigheid normaal bij afkortzagen en is het alleen voor een grove afkorting en moet ik daarna nog met een shooting board aan de gang of mag ik verwachten dat een afkortzaag 100% nauwkeurig zijn werk levert?
Hebben jullie enige ervaringen hiermee? Met andere machines, andere merken?

Als je een idee of gedachte hierbij hebt dan hoor ik het graag. Ik ben na 2 maanden wel een beetje wanhopig geworden en wil nu gewoon een goed werkende afkortzaag.

Bij voorbaat dank voor alle reacties,


Hartelijke groet, Sander
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Als je gaat schulpen, moet je daar het juiste zaagblad voor monteren. Hoe zaagt je machine in mdf ? Is het zaagbeeld dan wel goed, dan heb je je antwoord. Het zaagblad dat op je machine wordt geleverd is niet geschikt om in massief hout met de houtvezels mee te zagen, zoals je op je foto's hebt gedaan.
 

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Als je gaat schulpen, moet je daar het juiste zaagblad voor monteren. Hoe zaagt je machine in mdf ? Is het zaagbeeld dan wel goed, dan heb je je antwoord. Het zaagblad dat op je machine wordt geleverd is niet geschikt om in massief hout met de houtvezels mee te zagen, zoals je op je foto's hebt gedaan.

Dank voor de reactie. Ik heb het bijgeleverde zaagblad niet gebruikt, maar een speciaalblad voor het afkorten van hout met 100 tanden (Makita B-09123). Gisteren zat er eenzelfde blad bij met 70 tanden en ook die gaf hetzelfde resultaat. Ik heb gisteren niet geschulpt maar afgekort (foto's zijn van een eerdere test maar laten wel het probleem zien). Ik zal straks nog wat MDF zagen om te kijken wat er gebeurt. Dank voor dit advies!
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Schulpen en afkorten zijn twee verschillende handelingen waar oa een ander zaagblad voor nodig is.
Ik heb geen ervaring met de eigen zaagbladen van makita, bij een aantal merken is het zaagblad helaas echt een sluitpost geworden.
Maar kort eens een breed stuk hout af, en post daar de foto's van.
 

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Zojuist heb ik een aantal snedes gemaakt, waarbij ik diverse variabelen heb gerouleerd om te kijken wat wel en niet goed gaat.

Ik begon met deze opstelling met gelamineerd MDF van 10 mm dik die aan één kant is ingeklemd met de machineklem:

20190731_132926.jpg

Na de snede was hetzelfde resultaat te zien zoals hierboven is aangegeven:

20190731_133039.jpg

De afwijking is ongeveer een halve mm:

20190731_133242.jpg

En is alleen in het midden van de doorsnede te zien:

20190731_133251.jpg

Op het andere deel is duidelijk te zien dat de snede geen vlak beeld oplevert. Duidelijk is de kier in het midden van de snede te zien.

20190731_133537.jpg

Hierna heb ik het hout met twee klemmen ingeklemd zoals onderstaande afbeelding om te kijken of het materiaal bewoog tijdens de snede.
Ik heb het MDF tijdens het maken van de zaagsnede niet met mijn handen aangeraakt, enkel met het draaiende blad.

20190731_134728.jpg

Na het maken van deze snede heb ik de twee stukken direct tegen elkaar aangelegd om te kijken of er een naadloze aansluiting was. Dit was duidelijk niet het geval. Wederom in het midden is de kier van ong. 0,5 mm te zien:

20190731_134855.jpg

Ook was duidelijk weer hetzelfde patroon te zien in de doorsnede van het MDF:

20190731_135109.jpg

Hierna heb ik drie zaagbladen gerouleerd die ik momenteel heb: twee van Makita en één van Ecotools (industrial line):

20190731_135650.jpg

Allen met hetzelfde resultaat. Hieronder nogmaals met één klem en het Ecotoolsblad, waarbij de twee delen na de snede tegen elkaar aan zijn gelegd:

20190731_140131.jpg

Vervolgens heb ik een balk van 68x68 doorgezaagd, waarbij ik beide uiteinden met de machineklem heb vastgezet en de zaag niet over de geleiders heb bewogen. Nu komt er een perfecte snede uit. Zal het dan toch iets met de geleidestangen te maken hebben?

Dank maar weer voor jullie reacties.

Groet, Sander
 
Laatst bewerkt:

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Als ik het zo zie moet het haast wel iets met de geleiding te maken hebben, en je hebt groot gelijk dat je hier geen genoegen mee neemt.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Heb je misschien de zelfde machine terug gekregen? Of zaag je te krampachtig?
Overigens kort ik af met een 48 tands(vlaktand) en bij hoge uitzondering met een 60 tands (formicaplaatmateriaal en of gefineerd)
100 tanden is echt overkill en absoluut onnodig.
Zet er eens een 48 tands of 42 tands zaagblad op. Mijn ervaring met de bijgeleverde Makita zaagbladen is ronduit slecht die gebruik ik niet dus niet ecotools heeft prima zaagbladen en heel betaalbaar.

groetnis, Roeland
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Afkortzagen met een horizontaal handvat hebben de neiging om te torderen tijdens het zagen. Hoe langer de snede des te meer je dat merkt/ziet. Verticale hebben dat minder.

Tip:
Beweeg het handvat naar beneden maar zet alleen kracht op het linkse gedeelte vh handvat. Pak het handvat dus niet vol en krachtig vast. Laat het scherpe blad het werk doen.
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Ik heb een tijd terug naar het kleine broertje gekeken en kwam op internet tegen dat er de geleidingsstangen niet altijd goed afgesteld zijn, waardoor de zaagsnede niet correct is. Ik weet alleen niet meer of dit het symptoom was, of dat het 'slechts' een zaagsnede opleverde die niet haaks was. Zie ook deze link voor wat info http://festoolownersgroup.com/other-tools-accessories/makita-ls1019l-miter-saw-mini-review/
Als ik me goed herinner kun je de geleidestangen afstellen met twee inbusbouten aan de achterzijde.
Het lijkt er sowieso op dat het erg lastig is om een betaalbare afkortzaag te vinden die direct goed zaagt vanuit de doos. Met een Festool is dat misschien beter, maar ja... die prijs he :)
De Bosch GCM12GDL had overigens een soortgelijk probleem, waarbij ook de afstelling het probleem was. Ik heb daar zelfs een instructievideo van Bosch van gezien (,https://www.youtube.com/watch?v=aHOeikdrE9A) hoe dat af te stellen is, want dat stond blijkbaar niet in de handleiding.
Hopelijk krijg je het probleem snel verholpen en anders een ander merk/model. Voor het geld is dit echt niet acceptabel.
 

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Overigens kort ik af met een 48 tands(vlaktand) en bij hoge uitzondering met een 60 tands (formicaplaatmateriaal en of gefineerd) 100 tanden is echt overkill en absoluut onnodig. Zet er eens een 48 tands of 42 tands zaagblad op. Mijn ervaring met de bijgeleverde Makita zaagbladen is ronduit slecht die gebruik ik niet dus niet ecotools heeft prima zaagbladen en heel betaalbaar.

Dank voor de reactie. Ik heb daar laatst idd iets over gelezen maar toen had ik de betreffende bladen al ;-) Voor het probleem denk ik dat het alleen niet veel soelaas biedt. Een 48 tands blad zal hetzelfde probleem laten zien.

The Boktor zei:
Beweeg het handvat naar beneden maar zet alleen kracht op het linkse gedeelte vh handvat. Pak het handvat dus niet vol en krachtig vast. Laat het scherpe blad het werk doen.


Dank voor de tip! Vind dat dit niet zo moet zijn voor een machine van deze prijscategorie. Makita werkt al langer met een horizontaal handvat. Ik heb hiervoor met een Makita LS1216 gewerkt en daar had ik geen problemen mee. Hier zaten de geleiders echter net zoals bij de Kapex aan weerszijde van de machine. Hier zitten beide stangen aan de linkerzijde. Ik vermoed dat hier toch iets mee aan de hand is en denk dat een geleiding aan weerszijden in dat opzicht beter is.

Welp[75 zei:
Ik heb een tijd terug naar het kleine broertje gekeken en kwam op internet tegen dat er de geleidingsstangen niet altijd goed afgesteld zijn, waardoor de zaagsnede niet correct is. Ik weet alleen niet meer of dit het symptoom was, of dat het 'slechts' een zaagsnede opleverde die niet haaks was. Zie ook deze link voor wat info
Welp[75 zei:
http://festoolownersgroup.com/other-...w-mini-review/
Als ik me goed herinner kun je de geleidestangen afstellen met twee inbusbouten aan de achterzijde.
Het lijkt er sowieso op dat het erg lastig is om een betaalbare afkortzaag te vinden die direct goed zaagt vanuit de doos. Met een Festool is dat misschien beter, maar ja... die prijs he :)
Dank voor de tip! Ik heb daar ook van gehoord maar aangezien deze later op de markt kwam, had ik gehoopt dat ze dit probleem hadden opgelost. Helaas!
Ik heb gekeken naar een mogelijkheid om de geleiders te verstellen. Dit gaat echter niet lukken.

20190731_204515.jpg

Op de afbeelding is te zien dat er wel twee bouten zitten, maar het metaal dat beide geleiders fixeert bestaat uit één stuk en de geleiders zitten hierin vast. De bouten zijn volgens mij alleen om deze houder lost te halen en dat ga ik zeker niet doen, aangezien mijn garantie dan vervalt. Ik ga niet experimenteren met de machine. Als het echt aan de geleiders ligt dan moet Makita dat maar oplossen.

Ik heb vanmiddag contact gehad met de winkel waar ik de machine heb gekocht en hoop dat het weer snel opgepakt wordt. Ik zal jullie op de hoogte houden! Mochten er tot die tijd nog mensen met ingenieuze ideeën zijn dan hoor ik dat uiteraard graag.

Dank voor alle reacties!! Super :D


 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Je moet de zaag eerst helemaal naar je toe trekken, dan langzaam naar beneden en dan van je af. En monteer het 48 tands ecotools blad, want dat is vermoedelijk het enige blad wat goed scherp is.
 

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Je moet de zaag eerst helemaal naar je toe trekken, dan langzaam naar beneden en dan van je af. En monteer het 48 tands ecotools blad, want dat is vermoedelijk het enige blad wat goed scherp is.

Ook het naar me toe trekken van de zaag, langzaam naar beneden en dan van me af heb ik al geprobeerd maar dat biedt geen oplossing voor het probleem: dan blijft de kier in het midden aanwezig zoals op eerdere foto's te zien is. Het ecotools 48 tands blad heb ik niet en vermoed dat dat het probleem niet gaat oplossen. In het vervolg zal ik dat blad zeker aanschaffen. Dank!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Je zegt bij de foto van de drie zaagbladen dat de laatste van ecotools is. Ik tel 48 tanden. Probeer eens een filmpje te maken als je zaagt. Misschien is er dan te zien wat er gebeurt.
 

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Je zegt bij de foto van de drie zaagbladen dat de laatste van ecotools is. Ik tel 48 tanden. Probeer eens een filmpje te maken als je zaagt. Misschien is er dan te zien wat er gebeurt.

Ik schaam me dood! Ik dacht dat het een 60-tandszaagblad van Ecotools was, maar heb het niet gecontroleerd. Excuses voor deze foute informatie en dank voor de alertheid. Het is inderdaad het 48-tandszaagblad van Ecotools (Industriële lijn).

Hieronder een filmpje van het maken van een zaagsnede in 100 mm gelamineerd MDF met het Ecotools 48-tandsblad. Ik heb enkel de hendel aan de linkerkant bediend zoals eerder door The Boktor werd opgemerkt.


Hieronder een filmpje met een close-up van de snede. Als je goed kijkt is te zien dat de 'volledige' snede niet de voorsnede precies volgt maar dat er aan de linkerkant nog wat materiaal wordt weggehaald.



 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
366
159
Eindhoven
Ik vind je filmpjes heel duidelijk, geeft precies aan waar de onnauwkeurigheid ontstaat. Ik zou hier geen genoegen mee nemen en de filmpjes aan dealer/Makita doorsturen.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Je hebt een leuk T-shirt aan; I Love Science. Ik ben heel benieuwd hoe dit zaagfenomeen wetenschappelijk verklaard gaat worden.
Voor mij is 1 ding duidelijk, het ligt niet aan de gebruiker...

Groet,
Jan
 

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Ik vind je filmpjes heel duidelijk, geeft precies aan waar de onnauwkeurigheid ontstaat. Ik zou hier geen genoegen mee nemen en de filmpjes aan dealer/Makita doorsturen.

Dank! De dealer en Makita hebben al direct na het constateren van het probleem bij de eerste machine een filmpje van dezelfde kwaliteit gehad. Hierna heeft er een reparatie plaatsgevonden waarbij er enkele flenzen vervangen zijn en de machine opnieuw is afgesteld. Ik kreeg de machine terug en na kort testen bleek het probleem niet verholpen. Ik heb de machine toen wederom geretourneerd. Ik kreeg de machine toen ongerepareerd van Makita terug, waarbij men zij dat de machine niet fijner afgesteld kon worden. Het kwam erop neer dat ik het daarmee moest doen. Ik heb dit toen niet geaccepteerd en gaf aan dat een machine met dit prijskaartje niet deze afwijking mocht vertonen. Na veel gedoe en twee maanden verder is er bij Makita besloten dat ik een nieuwe machine kreeg. En nu zijn we dus weer terug bij af. Ik heb vandaag de dealer telefonisch gesproken. Zij vertelde mij dat zij vermoed dat mijn verwachting van de machine te hoog gespannen is voor de specificaties van de machine. Als ik echter op de site van Makita kijk dan geven ze in verschillende bewoordingen aan dat de machine een hoge nauwkeurigheid heeft. In de handleiding staat letterlijk als eerste zin bij 'gebruiksdoeleinden': 'Dit gereedschap is bedoeld voor nauwkeurig recht zagen en verstekzagen in hout'. Is dit wat zij verstaan onder nauwkeurig recht zagen?


Graag zou ik van jullie willen weten wat jullie ervaringen zijn van gelijkwaardige machines (Bosch, DeWalt etc.). Ik zal wellicht moeten aantonen dat wat deze machine doet niet valt onder 'nauwkeurig recht zagen'. Ik ben al twee maanden bezig en vermoed dat dit nog wel een staartje gaat krijgen.


 

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Je hebt een leuk T-shirt aan; I Love Science. Ik ben heel benieuwd hoe dit zaagfenomeen wetenschappelijk verklaard gaat worden.
Voor mij is 1 ding duidelijk, het ligt niet aan de gebruiker...

Groet,
Jan


Hahahaha...dank! Ik ben biologiedocent op een middelbare school en naast houtbewerken heb ik een passie voor natuurwetenschap. Ik ben ook erg benieuwd wat de oorzaak is van dit probleem. Ik dank je hartelijk voor je vertrouwen :)
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Ik ben van mening dat je inderdaad meer mag verwachten, voor wat het waard is, ik heb een DeWalt DWS778, zaagt zuiver.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Op beide filmpjes zie ik je de zaag eerst in het materiaal zetten, dan naar je toe halen, dan naar beneden bewegen en dan weer van je af bewegen. Als je de zaag eerst in het midden in het werk zet, zal de zaag gaan zoeken. Dat geeft de extra ruimte in je zaagsnede. Dat is ook precies wat je ziet in je hout. Zeker hout met een hardere top laag. Daarom gaat een balkje afkorten wel goed. Dan maak je alleen een naar beneden gaande beweging.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.