Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 4 van de 4 EersteEerste ... 234
Resultaten 31 tot 37 van de 37
    Wat Chevy66 zegt; ik zou de zaag er ook niet eerst 'in laten vallen', maar van voor (dichtbij jezelf) naar achter (richting de geleider) werken.

Beste allemaal,

Heel hartelijk dank voor al jullie reacties maar weer. Echt heel erg fijn dit!

Ik heb zojuist een half uur geoefend op het zagen zoals de meeste van jullie aangaven:
    1. Ik heb geen klemmen gebruikt;
    2. Tijdens het zagen de kracht aan de linkerkant (dicht bij het blad) op de hendel uitoefenen;
    3. De zaagsnede enkel maken van de buikzijde richting de aanslag;
    4. Een vlottere beweging maken.

Ik moet zeggen dat dit inderdaad heel erg veel scheelt. De snede wordt nu een heel stuk beter, misschien wel acceptabel, maar zuiver wil ik hem nog niet noemen. Ik ben heel erg blij dat het blijkbaar toch aan mijn zaagtechniek ligt en niet aan de machine. Ik kan mijn tijd nu eindelijk stoppen in mijn hobby i.p.v. geneuzel om een machine werkzaam te krijgen.

Zijn er behalve de bovenstaande punten nog andere dingen waar ik bij het zagen op moet letten om de snede nog zuiverder te krijgen? Ik heb geen verschil gemerkt in het laten uitdraaien van het blad voordat ik deze omhoog haal of het omhoog halen van een draaiend blad. Kan iemand mij vertellen wat het nut daarvan is en hoe dit bijdraagt aan een meer zuivere zaagsnede?

Ik hoor graag van jullie hoe ik mijn techniek nog meer kan verbeteren om een goede zaagsnede te krijgen.

Heel erg bedankt allemaal!

Wel mooi dat het resultaat al een stuk beter is.
    Het laten uitdraaien van de zaag doe ik nooit. Voegt m.i. ook niets toe.
    Een goed, scherp en juist geslepen zaagblad kan een wereld van verschil maken.
    Zoals ik al eerder schreef, geen ervaring met de eigen bladen van makita, ecotools wel. Ik was daar niet tevreden over, maar veel forumleden wel, misschien had ik een maandagochtend blad.
    Eventueel een blad laten slijpen.
    sometimes you just need a bigger hammer

Ik ben toch echt bang dat het laatste stukje speling in de machine zit en dat dit inherent is aan het model. Techniek kan ik verder weinig over opmerken, ik zaag meestal een stukje langzamer. Hoe precies je zijdelings op de zaag duwt valt natuurlijk niet te zien maar ik verwacht dat dit ook wel goed zit.
    Enige vraag rest nog of je echt zeker weet of je een nieuwe zaag hebt ontvangen, want anders weet je/weten wij zeker dat dit model meer speling in de geleiding heeft dan andere.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TUNE4IT Bekijk Berichten
    Enige vraag rest nog of je echt zeker weet of je een nieuwe zaag hebt ontvangen, want anders weet je/weten wij zeker dat dit model meer speling in de geleiding heeft dan andere.
    Dat weet ik zeker. De nieuwe machine (nieuw in doos) werd nl. bezorgd toen de oude werd opgehaald. Hier bestaat dus absoluut geen twijfel over.

Sander, dat ziet er al een stuk beter uit en niet zo krampachtig als in je eerste filmpje.
    Als je de zaag omhoog laat komen dan eerst het hout een stukje wegtrekken van het zaagblad dat bedoelde ik in mijn eerdere reactie onder punt drie.
    Elk hout/plaatmateriaal heeft zijn eigen zaagsnelheid dit zul je dus proefondervindelijk moeten achterhalen en door ervaring en routine bouw je een stukje werkervaring op en word de machine een verlengstuk van lichaam.
    Probeer ook eens een 36 of 40 tands zaagblad dit werkt in wat forser massief hout zeer prettig.

Groetnis, Roeland

Dat is toch een goede uitkomst van dit topic! Fijn dat je dat durft voor te leggen en bereid bent te leren en jezelf te verbeteren in het zoeken naar de oplossingen. Het laten uitlopen van de zaag tot hij stilstaat is vooral belangrijk als je kleine reststukken naast de zaag hebt. Als je de zaag dan draaiend optilt worden die vaak door een van de tanden gepakt en gekatapulteerd met kans op verwonding of schade aan zaagblad en werkstuk. Bij grotere (rest)stukken laat ik dat ook vaak zonder problemen achterwege.

Succes verder! Fons

Forum Rechten