Problemen zuiverheid afkortzaag

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik zou het eens proberen zonder de klemmen te gebruiken.
Misschien vervorming door teveel spanning door de klemmen op het hout?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Zou je volgende eens willen proberen: Begin een keer niet in het midden maar op het verste punt en zaag dan richting de achtergeleider, eventueel in een paar keer als het materiaal dikker is.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Ik heb de indruk dat je blad niet in lijn loopt met de geleiders. Bij balkjes afkorten merk je dat allemaal niet, maar met langere snedes wel.

En nee, dit hoort niet .
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Poe als ik het filmpje bekijk schort het aan je zaag techniek
Allereerst door Ronald al aangehaald begin niet in het midden van je werkstuk maar aan het eind (de kant verst van de aanslag) en laat de zaag rustig en gecontroleerd zakken echter niet te langzaam en duw hem dan rustig naar de aanslag. Op je filmpje is te zien dat je te traag zaagt hierdoor ontstaat meer weerstand en hierdoor warmte waardoor het zaagblad warm word en vervormen kan.
Ten tweede zagend naar je toe trekken kan wel maar niet beide afwisselend in 1 zaagsnede.
Drie hout doorzagen en vrijtrekken van het zaagblad als je de zaag naar boven laat komen (vrijloop)
Als je met de zaag in het midden begint en dan naar achter en naar voor zul je altijd dit effect krijgen.
Ik zelf denk dat het niet aan de machine ligt :)
Dit is echt een super machine.

Groetnis,

Roeland

ps ik kan het niet zien maar ik vermoed dat je zaagsnede in het midden van het plaatmateriaal verbrand is
 
Laatst bewerkt:

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Dank voor alle reacties! Ik ga zeker morgen nog wat snedes maken met de tips die jullie aandragen Ronald en Roeland. Dank :)

Drie hout doorzagen en vrijtrekken van het zaagblad als je de zaag naar boven laat komen (vrijloop)

ps ik kan het niet zien maar ik vermoed dat je zaagsnede in het midden van het plaatmateriaal verbrand is

Begrijp niet wat je bedoelt met punt drie. Zou je dit iets meer kunnen toelichten?

Bij voorbaat dank!

Ik zal jullie op de hoogte houden.

Groet, Sander
 

RoboW

Actieve deelnemer
31 jan 2019
137
35
Headvillage
In mijn beleving zou een machine als dit gewoon strak moeten zagen ...
Van voor naar achter of van achter naar voor.

Ik zou zeggen geld terug en kiezen voor een andere machine
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Dank voor alle reacties! Ik ga zeker morgen nog wat snedes maken met de tips die jullie aandragen Ronald en Roeland. Dank :)



Begrijp niet wat je bedoelt met punt drie. Zou je dit iets meer kunnen toelichten?

Bij voorbaat dank!

Ik zal jullie op de hoogte houden.

Groet, Sander

ik denk dat Roeland bedoelt het hout iets naar links bewegen van het zaagblad af. Op het moment dat de zaag terug is “door” de aanslag. Maar nog voordat je de zaag omhoog laat komen. Dus geen klem gebruiken aan die kant.

Zelf heb ik met mijn de walt hetzelfde als ik op jou manier zaag. Dus halverwege in je werkstuk naar je toe zagen. Geen gelijke snede. Zaag ik ineens enkel van me af dan is de zaag zuiver en niets aan de hand.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Oh en even voor de vergelijk. Ik heb een metabo kgs 254 en die kost (een stuk) minder dan de helft van de prijs en nadat die helemaal goed afgesteld was zaagt die echt perfect zuiver. en zonder holle vorm. Wel moet daar alsnog 'goed' gezaagd worden om een nette zaagsnede te krijgen Vooraan (of achteraan) net hoe je het wil noemen begonnen moet worden zoals al eerder geopperd. Bovendien moet ik zeggen dat als ik een beetje druk zet aan één kant ik nog niet eens zo'n kromme snede krijg als jij laat zien. Weet je ook echt zeker dat je een nieuwe machine gekregen hebt of is er een kans dat je elke keer dezelfde 'gerepareerd' terug hebt gekregen. Ik heb ook bij de makita machines het idee dat het meer gooi en smijtzagen zijn; uitermate geschikt voor op de bouw maar niet voor fijne houtbewerking, al mag je dat voor deze prijs natuurlijk wel verwachten.
 
Laatst bewerkt:

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
En voor zuivere zaagsnedes altijd wachten tot het blad stilstaat en dan pas omhoog laten komen.
Dus niet al draaiend omhoog tillen aan het einde.
En doe eens zonder die klemmen.
Die dingen werken voor geen meter en kunnen makkelijk aan het materiaal trekken.
 

tuoh

Oud hout
In mijn beleving zou een machine als dit gewoon strak moeten zagen ...
Van voor naar achter of van achter naar voor.

Ik zou zeggen geld terug en kiezen voor een andere machine

Elk type machine heeft zo zijn issues. Afkortzagen met geleidestangen hebben door de aard van de constructie steeds ietwat speling op de assen. Of, de constructie zelf is bij het zagen wat flexibel.
De "kunst" is dus om die minimale speling, of vervorming, gelijkmatig weg te drukken tijdens het werk. Daarom altijd een volledige zaagslag maken en nooit ergens halfweg starten. Bij een volledige zaagslag word van begin tot eind dezelfde druk op het zaaggedeelte uitgeoefend.

Dit "probleem" doet zich ook voor bij radiaalzagen trouwens, hier zit ook altijd wat "beweging" in het zaaggedeelte. Het is gewoon inherent aan een bepaalde constructievorm.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Wat Chevy66 zegt; ik zou de zaag er ook niet eerst 'in laten vallen', maar van voor (dichtbij jezelf) naar achter (richting de geleider) werken.
 

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Beste allemaal,

Heel hartelijk dank voor al jullie reacties maar weer. Echt heel erg fijn dit! :)

Ik heb zojuist een half uur geoefend op het zagen zoals de meeste van jullie aangaven:
1. Ik heb geen klemmen gebruikt;
2. Tijdens het zagen de kracht aan de linkerkant (dicht bij het blad) op de hendel uitoefenen;
3. De zaagsnede enkel maken van de buikzijde richting de aanslag;
4. Een vlottere beweging maken.


Ik moet zeggen dat dit inderdaad heel erg veel scheelt. De snede wordt nu een heel stuk beter, misschien wel acceptabel, maar zuiver wil ik hem nog niet noemen. Ik ben heel erg blij dat het blijkbaar toch aan mijn zaagtechniek ligt en niet aan de machine. Ik kan mijn tijd nu eindelijk stoppen in mijn hobby i.p.v. geneuzel om een machine werkzaam te krijgen.

Zijn er behalve de bovenstaande punten nog andere dingen waar ik bij het zagen op moet letten om de snede nog zuiverder te krijgen? Ik heb geen verschil gemerkt in het laten uitdraaien van het blad voordat ik deze omhoog haal of het omhoog halen van een draaiend blad. Kan iemand mij vertellen wat het nut daarvan is en hoe dit bijdraagt aan een meer zuivere zaagsnede?

Ik hoor graag van jullie hoe ik mijn techniek nog meer kan verbeteren om een goede zaagsnede te krijgen.

Heel erg bedankt allemaal! :D
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Wel mooi dat het resultaat al een stuk beter is.
Het laten uitdraaien van de zaag doe ik nooit. Voegt m.i. ook niets toe.
Een goed, scherp en juist geslepen zaagblad kan een wereld van verschil maken.
Zoals ik al eerder schreef, geen ervaring met de eigen bladen van makita, ecotools wel. Ik was daar niet tevreden over, maar veel forumleden wel, misschien had ik een maandagochtend blad.
Eventueel een blad laten slijpen.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Ik ben toch echt bang dat het laatste stukje speling in de machine zit en dat dit inherent is aan het model. Techniek kan ik verder weinig over opmerken, ik zaag meestal een stukje langzamer. Hoe precies je zijdelings op de zaag duwt valt natuurlijk niet te zien maar ik verwacht dat dit ook wel goed zit.
Enige vraag rest nog of je echt zeker weet of je een nieuwe zaag hebt ontvangen, want anders weet je/weten wij zeker dat dit model meer speling in de geleiding heeft dan andere.
 

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Enige vraag rest nog of je echt zeker weet of je een nieuwe zaag hebt ontvangen, want anders weet je/weten wij zeker dat dit model meer speling in de geleiding heeft dan andere.

Dat weet ik zeker. De nieuwe machine (nieuw in doos) werd nl. bezorgd toen de oude werd opgehaald. Hier bestaat dus absoluut geen twijfel over.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Sander, dat ziet er al een stuk beter uit en niet zo krampachtig als in je eerste filmpje.
Als je de zaag omhoog laat komen dan eerst het hout een stukje wegtrekken van het zaagblad dat bedoelde ik in mijn eerdere reactie onder punt drie.
Elk hout/plaatmateriaal heeft zijn eigen zaagsnelheid dit zul je dus proefondervindelijk moeten achterhalen en door ervaring en routine bouw je een stukje werkervaring op en word de machine een verlengstuk van lichaam.
Probeer ook eens een 36 of 40 tands zaagblad dit werkt in wat forser massief hout zeer prettig.

Groetnis, Roeland
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Dat is toch een goede uitkomst van dit topic! Fijn dat je dat durft voor te leggen en bereid bent te leren en jezelf te verbeteren in het zoeken naar de oplossingen. Het laten uitlopen van de zaag tot hij stilstaat is vooral belangrijk als je kleine reststukken naast de zaag hebt. Als je de zaag dan draaiend optilt worden die vaak door een van de tanden gepakt en gekatapulteerd met kans op verwonding of schade aan zaagblad en werkstuk. Bij grotere (rest)stukken laat ik dat ook vaak zonder problemen achterwege.

Succes verder! Fons
 

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Beste allemaal,

Een kleine update van mijn kant:
De afgelopen week ben ik, na enkele weken vakantie, flink met de machine aan de slag gegaan. Ondanks een rustige vakantie is de frustratie toch weer behoorlijk toegenomen. Het lukt mij absoluut niet om haakse snedes te krijgen met deze machine. Ik heb jullie adviezen keer op keer opgevolgt en daarnaast nog geexperimenteert met deze variabelen, maar het mocht allemaal niet baten. Ik wil absoluut niet zeggen dat mijn zaagtechniek goed is, maar het mag denk ik niet zo moeilijk zijn om met deze machine een haakse snede te maken. Naar mijn idee is een afkortzaag een 'luxe product' om niet alles met de hand af te hoeven korten en om het werken vergemakkelijken en met een aanslag repeterend te kunnen werken. Dit is bij mij op dit moment niet het geval
en dus wil ik er van deze machine af.
Inmiddels heb ik contact met de winkelier hierover. Ik houd jullie op de hoogte.

Op dit moment wil ik nogmaals mijn dank uitspreken voor alle hulp en tips die ik van jullie heb mogen ontvangen!

Hartelijke groet, Sander
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
als je precies wilt afkorten ontkom je niet aan een afkortzaag zonder railzen of geleiders.
Dat is ook de reden dat ik mijn bosch gcm 12 jl heb gekocht.
https://www.bosch-professional.com/africa/en/products/gcm-12-jl-0601B211P0
Max zaagsnede is 210mm maar dat is in bijna alle gevallen meer dan voldoende.
Het voordeel is het vaste scharnier welke geen kans geeft op zijdelingse speling.

En uitdraaien van blad alleen met kleine stukjes hout. Als die je tanden van het zaagblad pakken op de weg terug omhoog kunnen die alle kanten op klappen en zelfs de kappen beschadigen of voor letsel zorgen.

Geloof mij dat gaat heel hard.
 
Laatst bewerkt:

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
als je precies wilt afkorten ontkom je niet aan een afkortzaag zonder railzen of geleiders.

Dank voor je reactie en adviezen 3dmazter! Deze Makita heeft ook geleidestangen (twee stuks aan de linkerkant van de zaag), maar ik begrijp het punt dat je wilt maken met een vaste scharnier.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.