Afzuiging 220v of 380v

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Een voordeel zou bijvoorbeeld kunnen zijn, dat de afzuiging en het apparaat waarbij afgezogen wordt, niet samen op 1 stop van 240V / 16A kunnen. Of dat bij de 240V versie altijd de condensator stuk kan gaan, wat bij 400V niet kan. En bij de link die je geeft, is de 240V versie niet op voorraad, dat is ook wel een nadeel :)
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik denk dat het een beetje afhangt van de beoogde toepassing.
In de werkplaats van Passen en Meten, waar ik vorig jaar de praktijk opleiding heb gedaan, had de formaatzaag zijn eigen afzuiger, de vlak/vandiktebank en stationaire frees stonden gecombineerd op een afzuiger en de lintzaag ook op een eigen afzuiger.
de eerste 2 waren 400V types, de laatste een 220V type. Tijdens een filosofisch momentje stond Bert (leraar) zich hardop af te vragen waarom hij eigenlijk ooit voor de krachtversie van de afzuigers had gekozen. De 220V versie had meer dan voldoende capaciteit voor de machines. Individuele afzuiging is met 220V prima te doen, lijkt me. Ga je echter voor een centrale afzuig met kanalenwerk etc. dan heb je meer nodig en is 380V wellicht de betere keuze.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Lagere aanloopstroom per fase bij de krachtstroomversie.
Ik vind het wel vreemd dat de versie waar wat extra's bij zit, nl een condensator, goedkoper is.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Wat prestaties en capaciteit betreft, is er bij gelijk vermogen geen verschil.
In industriële omgeving is een driefasige aansluiting echter de norm. Een driefasige kooiankermotor is robuust en heeft geen extra componenten (condensator en toebehoren) nodig. De motor is bij gelijk vermogen kleiner (goedkoper).Hij is gemakkelijk in toerental te regelen. Er hoeft niet op gelet te worden dat het net symetrisch belast wordt. Alle componenten en aansluitingen in electrische borden zijn gelijk. Ga je driefasig en monofasig mengen, is een vergissing snel gemaakt en loop je risico dat een 230 V machine 400 krijgt. Je hebt geen aparte stopcontacten nodig. En dan vergeet ik nog een paar zaken. Kortom, alleen maar voordelen. Als je 400 V hebt, zou ik deze kiezen. Het enige voordeel van een 230 V machine is dat hij als particulier gemakkelijker door te verkopen is.
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Bedankt voor de info. De bedoeling is om 1 afzuiging met 1 buis te hebben die ik op verschillende machine zou gebruiken. Alle machines worden na gebruik toch altijd aan de kant gerold wegens plaatsgebrek.
Ik dacht net zelf nog aan een 220v voordeel, ik kan die makkelijk schakelen met een afstandsbediening zoals ik nu met mijn stofzuiger doe
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Er bestaan aanloopautomaten die de machine automatisch inschakelen als een machine gestart wordt. Erg handig!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.