Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 7 van de 7

Risico op ijzerbesmetting bij borstelen van eiken hout

Onder het mom van beter voorkomen dan genezen:

Ik heb eiken planken geborsteld met een schijfborstel op een boormachine. Ik was onder de veronderstelling dat dit een messing borstel was, maar achteraf bleek het vermessingd staaldraad te zijn. Ik wil de planken nu gaan olien. Loop ik een risico dat er zwarte puntjes in het hout gaan ontstaan door ijzerbesmetting? Wat voor voorzorgsmaatregelen kan ik treffen om dit te voorkomen?

Misschien nog een keer nagaan met een RVS borstel?

Ik heb meerdere keren eiken geborsteld met staalborstels. Wel een maatje zwaarder dan deze. Op oud eiken poetst dit alleen maar Ik heb geen last gehad van puntjes. Waren wel allemaal rustieke modellen. Met bewust gemaakte zwarte schuren. Anders moet je eens kijken bij borstelmachines.

Zolang de droge planken niet gaan afgewerkt worden met een watergedragen product is er geen probleem te verwachten.
    Je hebt 3 triggers nodig om het hout te verkleuren.

- fragmentjes ferro.
    - sterk looizuurhoudend hout
    - vocht.

Mist één van bovenstaande, dan kan de verkleuring niet starten.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    De borstels op de daartoe bestemde machines zijn ook uit staaldraad. Messing an sich zou veel te zacht zijn.... Die van borstelmachines zoals een rustofix of de variant van makita zijn ook staaldraad. Ik veronderstel de borstelrollen die in vandikteschuumachine-achtige installaties gebruikt worden ook....

Oke, goed om te weten. Bedankt voor alle reacties. Dan zal ik uit voorzorg nog even extra met de stofzuiger eroverheen gaan, maar verder moet het dan wel goed komen.

Mogelijk zijn de borstels ook uit rvs en dan is er helemaal geen probleem.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Forum Rechten