Risico op ijzerbesmetting bij borstelen van eiken hout

way2go

Actieve deelnemer
5 mei 2018
48
4
Teuven, Belgie
Onder het mom van beter voorkomen dan genezen:

Ik heb eiken planken geborsteld met een schijfborstel op een boormachine. Ik was onder de veronderstelling dat dit een messing borstel was, maar achteraf bleek het vermessingd staaldraad te zijn. Ik wil de planken nu gaan olien. Loop ik een risico dat er zwarte puntjes in het hout gaan ontstaan door ijzerbesmetting? Wat voor voorzorgsmaatregelen kan ik treffen om dit te voorkomen?




3165140082136_1.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb meerdere keren eiken geborsteld met staalborstels. Wel een maatje zwaarder dan deze. Op oud eiken poetst dit alleen maar Ik heb geen last gehad van puntjes. Waren wel allemaal rustieke modellen. Met bewust gemaakte zwarte schuren. Anders moet je eens kijken bij borstelmachines.
 

tuoh

Oud hout
Zolang de droge planken niet gaan afgewerkt worden met een watergedragen product is er geen probleem te verwachten.
Je hebt 3 triggers nodig om het hout te verkleuren.

- fragmentjes ferro.
- sterk looizuurhoudend hout
- vocht.

Mist één van bovenstaande, dan kan de verkleuring niet starten.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
De borstels op de daartoe bestemde machines zijn ook uit staaldraad. Messing an sich zou veel te zacht zijn.... Die van borstelmachines zoals een rustofix of de variant van makita zijn ook staaldraad. Ik veronderstel de borstelrollen die in vandikteschuumachine-achtige installaties gebruikt worden ook....
 

way2go

Actieve deelnemer
5 mei 2018
48
4
Teuven, Belgie
Oke, goed om te weten. Bedankt voor alle reacties. Dan zal ik uit voorzorg nog even extra met de stofzuiger eroverheen gaan, maar verder moet het dan wel goed komen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.