Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 25

Hulp gevraagd bij verbinding in stoel

Hallo allemaal,

Ik ben een stoel aan t maken (een fauteuil gebaseerd op de Fahmida chair). Ik maak m in eiken.

Ik wil jullie advies vragen voor het maken van de verbinding tussen de rugleuning en de achterpoten, zie de bijgevoegde plaatjes.
    lounge_con_oct14_flc_det_4-1-1.jpg
    lounge_con_oct14_flc_det_1-1-1.jpg

Het moet een slanke maar wel stevige verbinding zijn. Ik zat initieel te denken aan een houten deuvel, maar wellicht is een ingelijmde messing pin wel een beter idee.

Hebben jullie een idee? Ik wil liever geen wijzigingen aan het uiterlijk doorvoeren.

Bedankt!

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Aangezien vooraan een doorgaande pen is toegepast lijkt me dat er een pen/gat gebruikt is op de plek die jij aanduidt. De rugleuning is erg slank op die plek - lijkt me een beetje problematisch.

Hoi Bert,

Precies. En aangezien ze elkaar ook kruisen is er naar mijn gevoel (te) weinig ruimte voor een echte pen gat verbinding. Of anders een losse pen proberen...

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Mooi. Een Maloof-achtige vormgeving. Heb je al eens op Maloof-verbinding gegoogled?

mvg
    Klaas

Best een dubbele slisverbinding toepassen op die plaats. Geeft een groot lijmoppervlak.

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door klaas0639 Bekijk Berichten
    Mooi. Een Maloof-achtige vormgeving. Heb je al eens op Maloof-verbinding gegoogled?

mvg
    Klaas
    Maloofs eigenzinnige oplossing wordt enkel toegepast voor de verbinding van poot met zitvlak. Canadian Woodworks op YouTube heeft een serie filmpjes waarin ze het mooi uitleggen hoe het moet.

Beide door jezelf aangegeven oplossingen zijn mijn inziens de enige mogelijkheden. Zelf zou ik de voorkeur geven aan een houten deuvel. Mocht op den duur de verbindingen loslaten dan kan je altijd opnieuw lijmen.

Die Maloof verbinding ziet er wel interessant uit; ik zal youtube even checken. Ik zal het resultaat posten als ik zo ver ben.
    Ik moet de rugleuning nog maken, dus die kan ik wel wat breder zagen voor de pennetjes.

Bedankt voor de hulp zo ver.

Even een update. Ik heb het frame van de stoel klaar. Ik heb de verbinding uiteindelijk gemaakt met een 8mm messing pen en verlijmd met Polymax.p4xxqM7ZRdipWb%0IYVGiQ.jpg

En dit is het voorlopige eindresultaat. Een fauteuil in gebakken Eikenhout.
    Nu alleen nog de kussens laten maken.

TnPSBMzsRKeEgWmZkvQGkA.jpg

tn8g9GMJRzaolBvsoeZYRg.jpg

Het is een lookalike van de Fahmida chair (voor eigen gebruik).

Excuses voor de gedraaide foto's. Is bij mij niet zo.
    Laatst gewijzigd door 123chris; 04-06-19 om 20:30.

Forum Rechten