Terras met pergola

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Hallo,

Voor een goede vriendin van mijn vrouw(klant) ga ik binnenkort (september) een terras aan hun nieuwe huis maken. Ik heb echter een aantal vragen over de constructie en hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

De huidige situatie is als volgt:
Basis plaat.jpg
Een ondiepe kelder tegen de achtergevel aan,
- Onder deze plaat zit een water tank voor de opvang van het hemelwater. De toegang hiertoe zit in de woning zelf. De sleuf die je ziet is iets wat lijkt op een spouwmuur ? Heb dit in Nederland nog nooit zo gezien. Spouw heeft mijn inziens geen functie daar er wel 2 grote beluchtingsbuizen aanwezig zijn. Deze zijn op het moment nog niet ingetekend maar ze komen in de plantenbakken omhoog en komen strax middels een bocht aan de tuinzijde naar buiten.

Basis afwerking:
Na het voorbereiden van de elektra wordt de sleuf dicht gepurd (dit is gedeeltelijk al gedaan) en daarna met 2 cm cement afgesmeerd zodat hij gelijk komt met de betonplaat zelf.
Ook wordt er dan een kleine betonrand (15 x 10 BxH) gestort als fundering voor de bloembakken.
Fundering & Randafwerking.jpg

Plantenbakken:
Deze worden gemaakt uit stapelblokken van 15 x 15 x 60cm. Bij de doorgangen worden ze voorzien van verlichting evenals een stroomkast aan de oprit zijde van waar uit de elektra voor de rest van de tuin verdeeld wordt. Uiteindelijk dienen deze tevens als fundering voor de pergola.
Plantenbakken.jpg
Voorbeeld stroomkast:
https://www.installatievakwinkel.nl/schneider-electric-spacial-schakelaarkast-leeg-bxdxh-200x150x300mm-rvs-nsys3x3215?gclid=Cj0KCQjwsvrpBRCsARIsAKBR_0IAhuNNSjx4oo6Wnc0ddDOoksiSma8_xqAD9UBZRtwnYKRPODq9bxYaAt1sEALw_wcB

De vlonder:
De vlonder zal opgetrokken worden uit bankirai of composiet.
Vlonder fundering.jpg
De balken zijn 45 x 70 mm en liggen plat om de 40 cm. De balken liggen uiteindelijk op vlonder stelpoten, deze zijn niet ingetekend daar mijn computer het te zwaar kreeg door de details, in plaats daarvan zie je een vaste plaat. De vlonder stelpoten komen om de 50 a 60 cm te staan. De planken zijn 21 mm dik.
Vlonder met planken.jpg
In zijn totaliteit heeft de vlonder incl. stelpoten een dikte van 13 cm, dan liggen de vlonder planken namelijk gelijk met de onderkant van de dorpel.
Tussen de 2 plantenbakken onder de vlonder komt een grind gat, hier watert de lijngoot van de vlonder in af voor natuurlijke infiltratie

De Pergola:
Deze vult enerzijds een decoratieve functie in anderzijds komen er strax schaduwdoeken in te hangen
Terras met pergola.jpg
Voorbeeld schaduw doek:
Zonz-Lamellen-Harmonica-Doek-1.jpg

Constructief gezien
De palen en liggers worden opgetrokken uit Douglas / Lariks kop maat 15 x 15 cm
Langste overspanning (voorzijde) bedraagt 6.40 m
kortste overspanning (zijde) bedraagt 3.95 m

De schoren zijn 7.5 x 15 en zijn op het langste punt 50cm lang.

Verbindingen:
Staanders naar plantenbak: M16 draadeind voorzien van een moer en een staalplaatje 75 x 75 x 3. deze wordt aan de onderzijde in de paal gefreesd.

Staanders naar liggers: Blinde pen gat verbinding (LBH):5 x 5 x 10 cm van bovenzijde uit geborgd door een verzonken houtdraadbout m12 x 200mm voorzien van een houten stop ter afwerking.

Staanders naar liggers hoek / kruising: wederom een blinde pengat verbinding waarbij de liggers een half-hout verbinden vormen in 90 graden. Wederom geborgd door m12 houtdraadbouten.

Schoren tussen Staanders & liggers: vast geschroeft middels houtdraadbouten m12 x 200mm

Tijdsplanning voor het geheel:
Betonwerk wordt voorafgaand al uitgevoerd en heeft circa 2 weken de tijd om uit te harden.
planning.jpg


Lopende vragen:

- Zijn de balk op de gevel en de 2 balken tussen de pergola en de gevel noodzakelijk (klant).
Daar er geen dak op komt te liggen voegen ze constructief niks toe. mijn enige argument voor het behouden zou het risico op doorbuigen zijn wanneer de kabels van het schaduwdoek op spanning gezet worden.

- Kloppen de maten voor het hout die ik bedacht had?

- Opmerkingen?
 
Laatst bewerkt:

Mikew

Actieve deelnemer
18 jun 2012
66
0
Alteveer Dr.
Lopende vragen:

- Zijn de balk op de gevel en de 2 balken tussen de pergola en de gevel noodzakelijk (klant).
Daar er geen dak op komt te liggen voegen ze constructief niks toe. mijn enige argument voor het behouden zou het risico op doorbuigen zijn wanneer de kabels van het schaduwdoek op spanning gezet worden.

- Kloppen de maten voor het hout die ik bedacht had?

- Opmerkingen?


- Zijn de balk op de gevel en de 2 balken tussen de pergola en de gevel noodzakelijk (klant).
Daar er geen dak op komt te liggen voegen ze constructief niks toe. mijn enige argument voor het behouden zou het risico op doorbuigen zijn wanneer de kabels van het schaduwdoek op spanning gezet worden.
Ik zou hier persoonlijk 1 ligger in het midden plaatsen.

- Kloppen de maten voor het hout die ik bedacht had?
ik vindt 15x15 opzich goed met de maatvoering wat jij geeft, alleen voor de 6.4m balk is dit te weinig, of wordt deze aan de gevel bevestigd?

- Opmerkingen?
en dit is de verbinding die je voor ogen had voor de staander/liggers?
https://www.thebarnyardstore.com/post-and-beam-barns/joinery/?for=carriage-barn

voor de rest, mooi project!
Zie hier een overkapping soortgelijk aan wat jij wil bouwen, wat ik vorig jaar heb gebouwd bij een collega.
https://www.facebook.com/photo.php?...703383.-2207520000.1564469834.&type=3&theater

ben benieuwd!
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
Ik zou de balk langs de gevel halveren en aan de gevel maken. Anders een staander(s) eronder. Desnoods op halve dikte de voorkant namaken. Zit er tussen de liggers een deur soms?
1 tussen ligger lijkt me ook zat. Handiger met de schaduwdoeken.
Verder zou ik de schoren in het pad weglaten. Voegen niets toe en zitten al snel in de weg.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.