De roubo werkbank.

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.160
866
Ulvenhout
Nog een vraagje (omdat ik de maten nergens kan terugvinden) Hoe groot is de overhang van het blad aan beide kanten? Ik wil op den duur een simpele werkbank maken naar het idee van de 'plywood bench' van fine woodworking. Ik vraag me af hoe ver ik het blad kan laten uitsteken zonder dat het door gaat buigen als je er iets op gaat zetten.
Nu heb jij een blad van massieve balken, ik wil er 1 maken van multiplex stroken die ik verlijm tot een blad.
 

JPN

Actieve deelnemer
24 mrt 2018
66
60
ik weet niet Of het zo is maar kan me voorstellen als je veel oversteek hebt met multiplex dat er flex kan zijn. Als je dan bijvoorbeeld aan het beitelen bent kan ik me voorstellen dat de klap wordt geabsorbeerd.

Mijn oversteek van de bank is. Links 33 cm en rechts 48 cm.

En idd Paul Sellers heeft er een hele leuke workbench serie van op YouTube staan. Wellicht heeft iemand ervaring met een multiplex werkbank.

Groet Jelle
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.160
866
Ulvenhout
Als je gewoon een plaat multiplex gebruikt is het flexibel, maar als je deze verzaagt in stroken en daarna verlijmt heb je natuurlijk ook een blad van 6 cm dik. Dan kijk je op de laagjes hout (als het ware de kopse kant) maar lijkt het mij vrij massief.

(Edit) zoals Paul Sellers het doet in aflevering 1 van zijn plywood workbench.
 
Laatst bewerkt:

JPN

Actieve deelnemer
24 mrt 2018
66
60
Idd als je op deze manier het verzaagd en verlijmt dan kan het eigenlijk niet mis. Mijn blad is 12 cm. Als je die van jou 6 maakt weet ik niet hoeveel oversteek je kan hebben voordat het gaat doorbuigen. Ben benieuwd waar je voor kiest en of het bevalt.

Groeten jelle
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.