Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 32

Onderwerp: De roubo werkbank.

  1. #21
    goedemorgen,

    Heb me zondag even kwaad gemaakt hieronder het resultaat. Vraag aan de kenners kan dit krom trekken ivm jaar ringen en de ruimte op de veer en groef is dat erg?


    IMG_1501.JPGIMG_1509.jpgIMG_1510.jpg
    IMG_1513.JPG


    IMG_1512.JPG
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

  2. #22
    Als je lijmt is een beetje ruimte niet zo erg, wel goed om en om leggen, dat lijkt hier rechts bv niet helemaal goed?

    8CD5B84F-D4EC-4F64-90CA-705EA95FC25F.jpg
    Laatst gewijzigd door vandikte; 26-11-19 om 12:41. Reden: Aangepast afb

  3. #23
    idd dat lijkt niet helmaal goed. de keuze dat ik het zo gedaan heb komt door de tekening en de volgorde van deze tekening van het hout. Onder deze planken lopen 2 5 x 7 cm balkjes waar de latjes van onderen op vast geschroefd worden. de plankjes zijn 15mm dik geeft dit problemen denk je ?

    groeten JPN

  4. #24
    Een tand en groef verbinding, met teveel speling onderling, is in feite zo goed als nutteloos.
    Door het teveel aan speling lijnen de diverse delen niet mooi uit, en de lijmverbinding is een stuk zwakker.
    Eén voordeel blijft, bij een openstaande naad zie je er geen zonlicht doorheen

    Om strak passende verbindingen te krijgen, moet je bij het frezen de stukken tegen de tafel dwingen. Best met een aandrijver, of anders met een soort aandrukveren op de langsgeleider.

  5. #25
    idd tuoh,

    de veer en groef is zo niet bedoelt, ik baal er dan ook van. ik heb helaas geen tafel dit is met de bovenfrees gedaan. en niet dat het aan de bovenfrees ligt, het ligt waarschijnlijk aan mij.

    De veer aan de bovenkant sluit wel mooi af met de groef de combinatie met schroeven aan de onderkant denk ik dat dat wel goed komt, maar heb er geen ervaring mee.
    De pest is dat dit opgesloten ligt tussen het frame dus het is eenmalig, het kan niet weer anders. behalve als je de zaag in het frame zet, vandaar ook de vraag of de mensen met ervaring dit zo aandurven?

    groeten JPN






    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    Een tand en groef verbinding, met teveel speling onderling, is in feite zo goed als nutteloos.
    Door het teveel aan speling lijnen de diverse delen niet mooi uit, en de lijmverbinding is een stuk zwakker.
    Eén voordeel blijft, bij een openstaande naad zie je er geen zonlicht doorheen

    Om strak passende verbindingen te krijgen, moet je bij het frezen de stukken tegen de tafel dwingen. Best met een aandrijver, of anders met een soort aandrukveren op de langsgeleider.

  6. #26
    je zou kunnen opteren om de tand af te zagen, vervolgens dezelfde groef te frezen en dan een losse pen te maken die passend is
    dan heb je terug een pen die voor uitlijning zorgt en het lijmopp vergroot.

  7. #27
    Je kunt ook een andere lijm gebruiken, zoals bv woodmax, deze vult een beetje en heeft zelfs een minimale dikte nodig dacht ik.

    Ah, je wilt ze niet lijmen, ik moet beter lezen, als je wilt schroeven dan doet het voor de sterkte niet veel en om het schotelen tegen te gaan helpt de groef en veer toch niet veel dus gewoon doorgaan?
    Laatst gewijzigd door vandikte; 26-11-19 om 13:05.

  8. #28
    Op een van de eerste foto's lijkt het alsof de delen een vellingkant hebben na het frezen. Die frezen zijn voor vloerdelen en sluiten vaak alleen aan de velling kant. Aan de andere kant blijft de naad vaak iets open. Ik begrijp uit je verhaal dat je deze planken haaks op andere planken wil schroeven. Als dat zo is, zou ik de mes en groef gewoon koud monteren. De naden zullen iets werken en de messen zorgen dat je niet door het blad heen kan kijken.

  9. #29
    We zijn weer een stukje verder. begint nu echt wat te lijken. zit nog heel veel werk in maar mooi project om te doen.
    hieronder weer een paar foto's. de voorste onderserail met de 45 graden hoeken eerst op de vlakbank onder 45 graden. werken naar een snijlijn en daarna met de hand verder. heerlijk om de laatste hand te leggen met een hand schaaf.

    De poten onder 45 graden was wel een hoofdbreker, hoe doe je dit spot zuiver zonder freesbank? ik heb het met een mal gedaan van een balk die onder 45 graden is gezaagd zie foto.

    We zijn nu bezig met het blad. we gaan gestaag verder.


    groeten jelle en jannie
    IMG_1644.jpg

    IMG_1646.jpg

    IMG_1653.jpg

    IMG_1655.jpg

    IMG_1698.jpg

    IMG_1678.jpg

    IMG_1705.jpg

    IMG_1706.jpg
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

  10. #30
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016
    Locatie
    Steenbergen, Noord Brabant
    Berichten
    331
    't wordt een beste werkbank hoor. Prachtig werk! Op naar de volgende fase.
    " Een mens is slechts in staat om te leren door het maken van fouten. Ik maak er vele, ik leer dus een hoop.
    Er zijn mensen die nooit fouten maken.......die kunnen dus niets meer leren"

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top