De roubo werkbank.

JPN

Actieve deelnemer
24 mrt 2018
66
60
goedemorgen,

Heb me zondag even kwaad gemaakt hieronder het resultaat. Vraag aan de kenners kan dit krom trekken ivm jaar ringen en de ruimte op de veer en groef is dat erg?


IMG_1501.JPGIMG_1509.jpgIMG_1510.jpg
IMG_1513.JPG


IMG_1512.JPG
 

Bijlagen

  • IMG_1509.jpg
    IMG_1509.jpg
    46,8 KB · Weergaven: 685

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Als je lijmt is een beetje ruimte niet zo erg, wel goed om en om leggen, dat lijkt hier rechts bv niet helemaal goed?

8CD5B84F-D4EC-4F64-90CA-705EA95FC25F.jpg
 
Laatst bewerkt:

JPN

Actieve deelnemer
24 mrt 2018
66
60
idd dat lijkt niet helmaal goed. de keuze dat ik het zo gedaan heb komt door de tekening en de volgorde van deze tekening van het hout. Onder deze planken lopen 2 5 x 7 cm balkjes waar de latjes van onderen op vast geschroefd worden. de plankjes zijn 15mm dik geeft dit problemen denk je ?

groeten JPN
 

tuoh

Oud hout
Een tand en groef verbinding, met teveel speling onderling, is in feite zo goed als nutteloos.
Door het teveel aan speling lijnen de diverse delen niet mooi uit, en de lijmverbinding is een stuk zwakker.
Eén voordeel blijft, bij een openstaande naad zie je er geen zonlicht doorheen:p

Om strak passende verbindingen te krijgen, moet je bij het frezen de stukken tegen de tafel dwingen. Best met een aandrijver, of anders met een soort aandrukveren op de langsgeleider.
 

JPN

Actieve deelnemer
24 mrt 2018
66
60
idd tuoh,

de veer en groef is zo niet bedoelt, ik baal er dan ook van. ik heb helaas geen tafel dit is met de bovenfrees gedaan. en niet dat het aan de bovenfrees ligt, het ligt waarschijnlijk aan mij.

De veer aan de bovenkant sluit wel mooi af met de groef de combinatie met schroeven aan de onderkant denk ik dat dat wel goed komt, maar heb er geen ervaring mee.
De pest is dat dit opgesloten ligt tussen het frame dus het is eenmalig, het kan niet weer anders. behalve als je de zaag in het frame zet, vandaar ook de vraag of de mensen met ervaring dit zo aandurven?

groeten JPN






Een tand en groef verbinding, met teveel speling onderling, is in feite zo goed als nutteloos.
Door het teveel aan speling lijnen de diverse delen niet mooi uit, en de lijmverbinding is een stuk zwakker.
Eén voordeel blijft, bij een openstaande naad zie je er geen zonlicht doorheen:p

Om strak passende verbindingen te krijgen, moet je bij het frezen de stukken tegen de tafel dwingen. Best met een aandrijver, of anders met een soort aandrukveren op de langsgeleider.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
je zou kunnen opteren om de tand af te zagen, vervolgens dezelfde groef te frezen en dan een losse pen te maken die passend is
dan heb je terug een pen die voor uitlijning zorgt en het lijmopp vergroot.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Je kunt ook een andere lijm gebruiken, zoals bv woodmax, deze vult een beetje en heeft zelfs een minimale dikte nodig dacht ik.

Ah, je wilt ze niet lijmen, ik moet beter lezen:rolleyes:, als je wilt schroeven dan doet het voor de sterkte niet veel en om het schotelen tegen te gaan helpt de groef en veer toch niet veel dus gewoon doorgaan?
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.915
2.535
Op een van de eerste foto's lijkt het alsof de delen een vellingkant hebben na het frezen. Die frezen zijn voor vloerdelen en sluiten vaak alleen aan de velling kant. Aan de andere kant blijft de naad vaak iets open. Ik begrijp uit je verhaal dat je deze planken haaks op andere planken wil schroeven. Als dat zo is, zou ik de mes en groef gewoon koud monteren. De naden zullen iets werken en de messen zorgen dat je niet door het blad heen kan kijken.
 

JPN

Actieve deelnemer
24 mrt 2018
66
60
We zijn weer een stukje verder. begint nu echt wat te lijken. zit nog heel veel werk in maar mooi project om te doen.
hieronder weer een paar foto's. de voorste onderserail met de 45 graden hoeken eerst op de vlakbank onder 45 graden. werken naar een snijlijn en daarna met de hand verder. heerlijk om de laatste hand te leggen met een hand schaaf.

De poten onder 45 graden was wel een hoofdbreker, hoe doe je dit spot zuiver zonder freesbank? ik heb het met een mal gedaan van een balk die onder 45 graden is gezaagd zie foto.

We zijn nu bezig met het blad. we gaan gestaag verder.


groeten jelle en jannie
IMG_1644.jpg

IMG_1646.jpg

IMG_1653.jpg

IMG_1655.jpg

IMG_1698.jpg

IMG_1678.jpg

IMG_1705.jpg

IMG_1706.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_1644.jpg
    IMG_1644.jpg
    82,5 KB · Weergaven: 501
  • IMG_1644.jpg
    IMG_1644.jpg
    84,7 KB · Weergaven: 497

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Dat begint er al uit te zien als een echte werkbank! Goed werk, lekker bezig en benieuwd naar het eindresultaat!
Geeft overigens ook moed om zelf ook aan de slag te gaan!
 

JPN

Actieve deelnemer
24 mrt 2018
66
60
We zijn alweer een stukje verder zie de foto's
IMG_1784.jpg
IMG_1794.jpg
IMG_1803.jpg
B3B15D97-39C4-4EA7-A15A-A596DED959E8.JPG
IMG_1814.jpg
IMG_1822.jpg
het frame zit nu in elkaar!
Ik zou het stuk hout monteren dat aan de criscros vast zit (te zien op de laatste foto) toen kwam ik erachter dat de plank scheef was getrokken waardoor deze opnieuw over de vlakvandiktebank moest. hierdoor was helaas de plank te dun geworden en moet er nog een stuk opgelijmd worden.
Heb me afgevraagd waarom? ben eens te rade gegaan bij een collega die zijn eigen boot heeft gebouwd. Hij stelde me de vraag heb je de ruggen tegenelkaar geplakt of de harten ? uhh maakt dat uit dan vroeg ik. ja, hij zei stel regel is hart naar buiten dus ruggen tegen elkaar aan. Ik heb er geen ervaring mee, beginnersfout! wel weer een ritje

De pennen zijn van kersen hout ook hier is de heuvelplaat een uitkomst werkt goed, het is wel afhankelijk van de nerf richting van het hout hoe mooi ze eruit komen. heb er 16 nodig en 24 gemaakt.

De hardware van bench crafted is echt geweldig, er zit wel een lastige uitleg bij, hoe te monteren maar er is uit te komen. Het zijn de centen echt wel waard.

We gaan beginnen met het blad, hoop dat het net zo voortvarend gaat als de rest.

groeten,
 

Bijlagen

  • IMG_1784.jpg
    IMG_1784.jpg
    65,1 KB · Weergaven: 536

JPN

Actieve deelnemer
24 mrt 2018
66
60
zo we zijn bijna klaar, maar de laatste loodjes duren het langst.
de twee bladen zitten erop en de werkbankspindel zit in de poot gefreesd.

Ben nu bezig met de kersen houten eind kap en de "tail Vise" in het blad te maken dit valt nog niet mee het kan meer 1 keer. dus goed nadenken nogmaals meten en dan frezen en passen.

Ik merk dat het blad en onderstel hele kleine afwijkingen heeft dit merk je als je een eindkap maakt die de twee bladen verbind. Ook als ik er een rei op leg is het blad niet 100% vlak. Zit te denken hoe ik dit kan oplossen, denk dat het de schaaf wordt maar ben dan wel bang voor uitbrekingen aan de randen en het kopse hout van de poten. heeft iemand suggesties?

groeten jelle

image0.jpg
image4.jpg
image1.jpg
image3.jpg
 

Bijlagen

  • image0.jpg
    image0.jpg
    16 KB · Weergaven: 345
  • image4.jpg
    image4.jpg
    27,1 KB · Weergaven: 340

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Is de vloer wel 100% vlak?
Elke afwijking vind je ook terug in het onderstel en dus ook het blad.
Leg 2 rei latjes op de borstlijn van de poten, en kijk erover.
 

JPN

Actieve deelnemer
24 mrt 2018
66
60
De vloer is niet 100% vlak. de uiteinden van de poten zijn wel vlak alleen het blad dipt in het midden ongeveer een halve mm tot 1 mm. zo te zien liggen niet alle balken precies goed uitgelijnd. ik zal het dus moeten vlakken de vraag is hoe. goedkoop snel en precies.
bedankt voor je reactie
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Wat een mooie klus. En een mooie werkbank!
En ik zie dat je ook van goed gereedschap houdt.
Dat krom trekken is wel vervelend. Maar het blad zou ik sowieso als laatste nog een keer goed vlak maken. Het lijkt mij onmogelijk om het in zo'n groot proces, vlak te kunnen houden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.