De roubo werkbank.

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Gewoon schaven.... dat is een redelijk normale klus voor een nieuwe werkbank. Je zou wel kunnen overwegen om als de hoogteverschillen niet heel groot zijn alles een (flinke) tijd te laten staan voor je vlakt.
Zet alles goed neer op de definitieve plek, gebruik 'm een tijd en kijk dan eens wat er gebeurt. Blijft alles stabiel dan kun je aan de slag, maar ik zou persoonlijk het blad van een eerste laagje olie voorzien en het dan pas wat later echt vlak maken.
 

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Jeetje! Dat ziet er echt super uit zeg! Ik heb de serie van Bertha ook meerdere malen gezien en als je dan ziet wat voor een machinepark Matt tot zijn beschikking had... Dit gebeurt met een stuk minder maar het resultaat mag er zeker wezen, mijn complimenten! Een genot om te lezen overigens. In de toekomst wil ik ook een dergelijke bank bouwen. Alles op zijn tijd, stap voor stap ;-) Heel veel succes nog in het laatste stuk van deze mooie reis.

Groet, Sander
 

JPN

Actieve deelnemer
24 mrt 2018
66
60
idd ik denk dat ik het helemaal afmaak en dan het laat rusten. ik houd wel direct rekening met een 2 mm afname van het blad als het gaat om het symetrisch houden van de zwaluwstaarten die op de eindkap komen. dan na een week of 4 kijken hoe het blad eruit ziet wat vlakheid betreft. bedankt voor het advies.

We zijn nu aangekomen aan de laatste balklaag om de werkbank heen te maken en de sliding deathman ik hoop heel erg dat de 45 graden verbindingen goed uit de verf komen!
De werkbank spindel "tail vise" heb ik deze week gemonteerd.
Na het vele denk en rekenwerk is het resultaat daar. Ben blij dat dit goed gelukt is, het loopt niet aan, loopt soepel. recht en snel, echt mooi spul om te monteren. Een goed begeleidend schrijven van bechcrafted helpt enorm. Hieronder weer een paar foto's van het resultaat


(De zwalustaarten op foto 3 is het uittesten van de grip van de tailvise deze zien er niet uit) het zagen beviel wel heel goed! :)

IMG_1890.jpg
IMG_1888.jpg
IMG_1906.jpg
 

JPN

Actieve deelnemer
24 mrt 2018
66
60
Goedemiddag mede houtbewerkers!!


De werkbank is bijna klaar foto's volgen binnenkort wil hem graag in de olie hebben voordat ik voor de laatste keer foto's plaats op het forum over dit project.

Probeer er dan ook een uitgebreide beschrijving bij te doen wat ik geleerd heb en waar ik tegenaan ben gelopen. kan nu alvast verklappen dat ik nog meer zin heb om andere dingen te gaan maken op deze bank het is echt de moeite waard geweest om hierin te investeren!!!


tot snel,

groeten jelle en jannie!
 

JPN

Actieve deelnemer
24 mrt 2018
66
60
Goedemiddag,

De werkbank is klaar!!! Echt supervet geworden, sorry voor de moderne taal!

Ik ga verder waar ik gebleven was.
De "sliding deathman" is goed gelukt; de 45v gradenhoek rijdt heel mooi op het onderstel. Aan de bovenzijde wel wat ruimte gelaten om te kunnen werken in elke richting. Dit gedaan omdat de sliding deathman er niet tussenuit kan. Ik heb hier nog over getwijfeld. Uiteindelijk de overweging, los deel ligt weer ergens, kan alleen maar beschadigen en het hoort er gewoon bij!

Toen bezig gegaan met de omlijsting, laatste balk laag om de buitenste kanten heen. Dit heeft aardig wat kopzorgen gebracht. De 45 graden verbindingen die met de hand zijn gemaakt waren niet spot zuiver. Daarbij komt dat het een hele tijd geduurd heeft om dit gedeelte te kunnen doen, waardoor het hout is gaan werken. Leermoment: “Maak een fase in een keer af”. Dit komt de accuraatheid ten goede! Ook omdat het niet zuiver was, krijg je naden en die zie je meteen. Als je dan het laatste stuk ook nog zwaluwstaarten hebt, wordt het helemaal niet meer grappig. Geen ruimte om dan maar 1 fout te maken. Dat laatste is dus wel gebeurd, waardoor er piepkleine naatjes ontstaan. Dit komt maar door 1 ding: “onervarenheid”. Dit overkomt me niet weer; dan loop ik wel naar iemand toe met een zaagtafel. Hoe heb je het opgelost, want we gaan natuurlijk niet akkoord met naden. Jonathan Katz Mozes youtube. Daar staat een filmpje op hoe je dit soort Hickups kunt verhelpen. Beetje lijm en zaagsel doet wonderen, maar je blijft het altijd zien. Dat is wel de pest als je het zelf maakt, dan weet je het. Heb al een paar vrienden over de vloer gehad die vinden het helemaal kicken en mooi en zien dit soort onvolkomenheden niet.

De zwaluwstaart
Zwaluwstaarten en thuiszittende kinderen gaan niet goed samen. Gelukkig zitten ze thuis en hebben we geen andere nare ervaringen met het coronavirus! Je merkt dat frustratie en ongeduld op de voorgrond komen als je zo met elkaar op de lip moet zitten. Om dan vrolijk ‘s avonds nog even naar het hok te lopen en een zwaluwstaart uit te hakken, wat je eigenlijk nog nooit gedaan hebt, is niet verstandig! Dus ook niet gedaan, daarom heeft het iets langer geduurd voordat de bank klaar was.
Als je hieraan begint: wees geduldig, heb geen andere dingen aan het hoofd, super scherpe lijnen, super scherp gereedschap, goede verlichting, systematisch werken, verschillende boren. Weet hoe het moet en houd je aan de tips die je krijgt, maak een proefstuk en schrijf op waar je tegenaan loopt. Als je de volgende dag begint aan het "echte werk" lees je het papier nogmaals door en ga je bezig. De druk zit erop want ja nu 1 fout maken en je kunt helemaal opnieuw beginnen aan de eindkap, dat zou betekenen: terug naar de houthandel, euro’s lichter, opnieuw op maat maken, grote gaten opnieuw frezen, gaten boren t.b.v. tail vise. Een hoop werk dus. Alles is eraan gelegen dat alle seinen op groen staan als je hieraan begint. Wellicht is het wat overdreven beschreven maar als je dit de eerste keer doet kan ik je vertellen dat de druk er volledig op staat! Kan je ook vertellen dat als het dan klaar is en het is gelukt dan trek je een biertje los en ga je even genieten!! De stukken hout waar de staarten aan zitten heb ik iets langer gelaten om later op maat te zagen aan de 45v graden verbinding van de poot.

IMG_2057.jpgIMG_2058.jpgIMG_2084.jpg

Deze verbinding is dan niet helemaal zuiver en dat is balen want of je zwaluwstaart gaat wijken of de 45v graden verbinding wijkt. Ik heb gekozen om het zo goed mogelijk te doen tussen beide opties. Later eventueel met wat kunst- en vliegwerk met lijm en schuurstof bij te werken. Dat is knap gelukt.

Toen alle onderdelen klaar waren, alles geproefklemt, daarna alles in de lijm en klemmen, en ja leermoment: “hout gaat schuiven als er iets van vloeistof tussen zit en dus klemmen te kort”. Dit tot nu toe niet meegemaakt omdat alle onderdelen domino's hebben, dus daardoor niet kunnen schuiven. Snel naar de buurman voor lijmklemmen, ook weer opgelost!

IMG_2088.jpg

Alles gelijmd en toen was het schuren geblazen! Van 80 naar 180 met tussenstappen. Gelukkig had ik alle binnenkanten van de werkbank al geschuurd voordat ik het in elkaar zette. Dit scheelt aanzienlijk veel (hand)schuurwerk.

Het blad
Ik heb het blad wel gevlakt; hij dipte op bepaalde punten 2 mm. Als je dat eruit wilt hebben, moet er dus over de hele tafel 2 mm af. Hier filmpjes over opgezocht. Heb uiteindelijk gekozen voor een bovenfrees met bak. Deze geplaatst over twee rails en gemonteerd aan de zijkant van het blad, frees instellen en gaan. Dit werkte perfect, mooie manier om dit zo aan te pakken.

IMG_2141.jpgIMG_2142.jpg

De legplank aan de onderkant.
De losse plankjes heb ik op het laatste moment vastgezet. Na dit bijna vergeten te zijn. Ik zou dit even alleen doen (kantelen van de bank), maar ben blij dat ik mijn broer even gevraagd heb voor assistentie. En gelukkig maar, we hadden beiden moeite om de bank gecontroleerd op de zijkant te krijgen en weer terug, doe dit dus zelf als je een abonnement bij de fysio wil!!
Resultaat van de sponningen en de tussenruimte is heel mooi. Dat de veer en groef los is helpt nu ook bij het verschuiven van de plankjes, een voordeeltje dus.

IMG_2139.jpg

Olie
Lang nagedacht welke olie te gebruiken, skylt of osmo hardwax olie. Gekozen voor de laatste, het is makkelijker aan te brengen en het zijn geen twee componenten.Heel mooi gelukt, komt in een keer leven in. De nerf en tekening echt prachtig!

IMG_2183.jpg

Leermomenten:
- Neem genoeg hout mee i.v.m. zaagverlies en kieren in het hout;
- Onderschat het gewicht van de te vervoeren onderdelen niet. Het geheel als bank al
helemaal niet;
- Weet dat hout werkt. Geef het de tijd en qua maatvoering ruimte om nog te kunnen
werken.
- Maak fases in het werk af. Daar bedoel ik mee: “Iets wat invloed heeft op een ander
onderdeel maak daar 1 fase van”. Daar kunnen geen weken tussen zitten.
- Onderschat niet wat je nodig hebt aan klein gereedschap zoals boren voor de
werkbankklemmen. Dit moet exact, dus een mm kleiner kan niet.
- Voor gedetailleerde klussen: “Heb het hoofd leeg of heb veel ervaring hierin zodat het
een automatisme is”.
- Heb voldoende klemmen vooral voor het blad, dit is zo massief en moet echt een vracht
aan druk op om het allemaal gesloten te krijgen. Overweeg een persbank bij een
bedrijf.
- Gebruik domino's of lamello om de componenten uit te lijnen.
- Houdt een bruto maat aan voor het blad, deze kun je later naar de netto maat toe
maken met bovenstaande methode.
- Gebruik een markeermes i.p.v. een potlood, dit komt de precisie ten goede.
- Gebruik zaag mallen op de lintzaag kost even tijd maar is precies en op de langer
termijn sneller
-Wat ik gedaan heb is vooral veel stappen checken zoals in matt zijn filmopname over
dit project.
- Het volgende project moeten zeker tekeningen voor komen en uitgedacht worden in
stappen, ik heb er dan geen voorbeeld bij!

- Vergis je niet in de kosten qua materiaal wat je nodig hebt! Voor het hout en de
bechcrafted hardware was ik ongeveer 1700 euro kwijt. Vooral het klein materiaal
zoals lijm, domino's, schroeven, bouten, verschillende maten boren en opzetstukken,
- hierbij nog eens 400 euro. Natuurlijk zijn dit spullen die je houdt, maar het telt wel door. Ben dan ook extra blij met mijn wederhelft die er geen vraag over stelt! En die het eindresultaat
ook heel mooi vindt. Als je de kosten dan bekijkt en de bank die je er aan over houdt, weegt het niet op om deze in de winkel te kopen. Dan ben je ook een 1800 euro kwijt, maar heb
je niet deze zware kwaliteit en het leerproces eromheen.

- Wat ik absoluut mis is een ferme basis zoals je die op school leert. Zit dan ook na te
denken over een cursus die vooral theorie in de diepte en praktische tips biedt. Ik mis
vooral kennis over verbindingen en wat deze kunnen hebben aan belasting, hoe hout
werkt en waarbij je hier op moet letten als je delen in elkaar lijmt.

Moet nog een opmerking maken. In het blog schrijf ik dat ik de pen en gat verbindingen met de hand maak voor de pennen klopt dit, maar toen ik bezig ging om een proef gat te slaan viel me dit tegen. De tijd die het kost. Dan ga je eens zoeken kan het ook anders? Ja bijvoorbeeld door gaten te boren. Maar merkte dat hier alsnog veel werk in gaat zitten. Je kijkt dan nog verder en komt uit bij een gatensteek machine in ketting of met een vierkante beitel. De oplettende kijker heeft op 1 van de foto’s dit apparaat kunnen ontdekken. Ik kon deze voor een hele mooie prijs meenemen bij een meubelmakerij die stopte met massief hout en doorging met interieurbouw. Ben dus hier heel blij mee!

Als er vragen zijn reageer gerust, het was en is, een heel mooi project om met jullie te delen. Bedankt voor alle tips en tops, positieve reacties en feedack. Tot de volgende!!

IMG_2203.jpgIMG_2204.jpgIMG_2205.jpgIMG_2206.jpgIMG_2207.jpgIMG_2208.jpg

IMG_2210.jpg
Groeten Jelle en Jannie en onze zoon

IMG_2211.jpg
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Schitterend eindresultaat! Helemaal fan van de gebruikte hardware, verbindingen,.. Daar kan je zoon later zelfs nog jaren plezier van hebben :)
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Prachtige werkbank. Bij ieder nieuw project mag je daar aan werken. Dat moet dan toch iedere keer weer veel voldoening geven.

Groet Jos
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Het was al gezegd, maar prachtig resultaat dat inderdaad meerdere generaties mee moet kunnen! Fijn dat je het ook mooi gedocumenteerd hebt, en je leerpunten ook deelt.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Deze werkbank is nog wel een stukje moioer dan die ik nu bijna af heb. Complimeten door het mooie werk.
Ik zie dat je dezelfde legvise hebt als ik Ga hem deze week installeren). Hoe bevalt die je?
 

JPN

Actieve deelnemer
24 mrt 2018
66
60
Bevalt Heel best. Snel open en dicht icm crisscros. Hoge klemkracht en ook snel weer los. Wel heel goed de instructies lezen. De plastic ring zorgt voor het soepel draaien.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Je dat begreep ik al.
Ik heb de mortises al gemaakt en de gaten geboord en de plastic ring zit er al in.
Het is letterlijk alleen nog assemblage, maar daarvoor wacht ik nog op mijn 5/16 x 18 tapje, die hopelijk morgen binnen komt.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
niks dan R E S P E C T
mooie werkbank

een tijd geleden ook naar de legvise gekeken maar het was een beetje onduidelijk wat ik nog nodig had om deze te installeren. is de 5/16 tap het enigste US tool die je nodig hebt ?
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
En zelfs die is niet 100% noodzakelijk.
Die tap wordt gebruikt om het uiteinde van de spindel (waar het wiel zit) te bevestigen aan het hout. Als je wil schroef je deze gewoon vast.

Ik dacht eerst ook veel US meuk nodig te hebbben, maar dat valt dus mee.
 

JPN

Actieve deelnemer
24 mrt 2018
66
60
Ik heb gekeken naar welke tap maten ik nodig had en wat het kost. Bleek dat even langs de fabory goedkoper was. Kunnen alles bestellen dus voor metrisch gegaan. Ook de boren die nodig waren gekocht in metrische maten. Dit heeft vooral te maken met 1 werkwijze qua maten van gereedschap.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Ja het zijn uiteindelijk maar 2 bouten die je in moet draaien. Dat kunnen ook prima vergelijkbare metrische bouten zijn (of dus schroeven for that matter).

Je hebt alleen een 32mm boor nodig en iets om een ronde mortise te maken van 65mm (heb gewoon uit de hand gefreesd).

De crisscros plaatsen was nog het meeste werk, maar ook niet belachelijk moeilijk :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.